Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst]Ny pc, rare oppstart meldinger...

Anbefalte innlegg

Jeg fikk pc levert i går.

dere ser oppsettet her:

Antec Twelve Hundred

Asus P6T Deluxe

Corsair Dominator TWIN3X DDR3-1600 6 GB (3x2GB)

Corsair HX 1000W

Intel Core i7 940

Logitech G15 v.2 (Norsk layout)

Microsoft SideWinder Mouse

Nec AD-7203S

Samsung Spinpoint F1 1 TB

Samsung SyncMaster T240HD

Sennheiser PC 350

XFX GeForce GTX 295 576M

Den ble levert ferdig skrudd og testet men uten os.

De hadde glemt å legge det ved så det får jeg i posten i løpet av noen dager.

Da jeg ikke klarte å vente la jeg inn XP 32 bit, som jeg hadde fra før. Måtte teste litt spill før Vista 64 bit kommer på plass :-)

Men jeg får noen rare (rare for meg) oppstartsvinduer...kan noen ta en titt og se om det er noe jeg får gjort noe med?

Jeg legger dem inn i rekkefølge etterhvert som de dukker opp på skjermen før XP starter:

post-181963-1233868456_thumb.jpg

post-181963-1233868538_thumb.jpg

post-181963-1233868586_thumb.jpg

Setter utrolig pris på tilbakemeldinger her :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må se litt på oppsett i bios.

Det var en del år siden noen hadde problemer med denne melding.

Da var uppgradere bios en løsning.

Nyere hovedkort som Asus P6T Deluxe er det nok bare innstillinger i bios.

IDE port er host for marvell controller.

Slå av on board ide adapter i bios.

Sett cd/dvd spiller til slave,det er vært noen som har hatt disse problemer når den har stått som master(pinner bak på spiller)

Skal virke like fint selv om du setter den på slave.

Du kan deaktivere marvell controller viss du ikke bruker IDE hdd.

Lenke til kommentar
Du må se litt på oppsett i bios.

Det var en del år siden noen hadde problemer med denne melding.

Da var uppgradere bios en løsning.

Nyere hovedkort som Asus P6T Deluxe er det nok bare innstillinger i bios.

IDE port er host for marvell controller.

Slå av on board ide adapter i bios.

Sett cd/dvd spiller til slave,det er vært noen som har hatt disse problemer når den har stått som master(pinner bak på spiller)

Skal virke like fint selv om du setter den på slave.

Du kan deaktivere marvell controller viss du ikke bruker IDE hdd.

Javel, må bare si at BIOS har jeg ikke peiling på. Det var derfor jeg bestilte produksjon og testing av pcèn før levering. Da trudde jeg det bare var å "hive" inn OS. Kjenner jeg blir litt irritert av å sitte og plundre med dette på en såpass dyr pc....

Men, er det noen som kan ta seg bryet verdt å forklare meg litt nærmere hva jeg må gjøre?

For meg ser det ut til at den først prøver å starte med BIOS Versjon 3.1.0.12 og deretter BIOS versjon 1.1.0.L72a

Hvorfor? er det to forskjellige versjoner på maskinen? Hvordan fikser jeg det?

"IDE port er host for marvell controller." hva betyr dette?

"Slå av on board ide adapter i bios." Ok, får se om jeg finner noe sånt...dette har ingen praktisk betydning for bruken av pc annet enn at det fikser et problem?

"Du kan deaktivere marvell controller viss du ikke bruker IDE hdd." Hva betyr dette?

Håper jeg får fikset dette snarest, all ære til pc-guruer som gidder å ta seg bryet verdt å hjelpe meg litt :-)

Lenke til kommentar

Men hvorfor kontakter du ikke bare de som bygde denne pc'n for deg? Du mangler jo OS og pc fungerer ikke som tiltenkt. Dette er noe de som solgte deg pc'n burde fikse siden du har så lite greie på PC i utgangspunktet. Vil jeg overhode ikke råde deg til å fiple i BIOS på egenhånd hvis det er helt gresk for deg.

Lenke til kommentar
Men hvorfor kontakter du ikke bare de som bygde denne pc'n for deg? Du mangler jo OS og pc fungerer ikke som tiltenkt. Dette er noe de som solgte deg pc'n burde fikse siden du har så lite greie på PC i utgangspunktet. Vil jeg overhode ikke råde deg til å fiple i BIOS på egenhånd hvis det er helt gresk for deg.

Ja, jeg har vært i kontakt med de også. Venter på tilbakemelding. Syns bare det er så utrolig kjipt å sende fra meg maskinen igjen.

Så jeg tenkte at jeg kanskje kunne fikse det selv om det ikke var allverden som skulle til....

Lenke til kommentar

Det er jo ingenting som er galt? Som jeg forstår, så prøver ''Marwell IDE adapter'' å finne en harddisk koblet som IDE, og ettersom du ikke har det (håper jeg?), kommer det jo meldinger opp at den ikke finner noen harddisk. Prøv å slå den av i BIOS (forklarte det i den forrige posten). Har forståelse for manglende pc kunnskaper osv, men jeg ville mye heller prøvd å fikse det selv i 2 min før jeg eventuelt begynner å sende PC tilbake.

Lenke til kommentar
Det er jo ingenting som er galt? Som jeg forstår, så prøver ''Marwell IDE adapter'' å finne en harddisk koblet som IDE, og ettersom du ikke har det (håper jeg?), kommer det jo meldinger opp at den ikke finner noen harddisk. Prøv å slå den av i BIOS (forklarte det i den forrige posten). Har forståelse for manglende pc kunnskaper osv, men jeg ville mye heller prøvd å fikse det selv i 2 min før jeg eventuelt begynner å sende PC tilbake.

Ja det var det jeg tenkte. Surt å sende den bort.

Det er jo en harddisk der men om den er koblet til som IDE eller noe annet har jeg ikke peil på. Hvilke andre tilkoblinger er det?

Tar en titt på det når jeg kommer hjem i dag.

Lenke til kommentar

Det er nok ikke noe hardwarefeil siden du har fått lagt inn WinXP, så se bort fra anbefalinger om å sjekke kabler etc.

Du kan trygt gå inn i BIOS og skru av Marvell IDE - Trykk DEL når du booter PCn og let etter noe med Marvell IDE Controller eller liknende. Du har helt sikkert en SATA-disk siden du har fått lagt inn WinXP og Marvell ikke finner noen disker. Dette er vel egentlig ikke en feilmelding, men skjønner at det er irriterende å få den opp hele tiden.

Lenke til kommentar

Nå har jeg sett litt igjennom og ikke funnet noe å endre på.

Ved oppstart kommer noen ganger dette bildet og jeg må velge her for å gå videre i oppstarten..syns det er rart at det kommer noen ganger mens andre ganger går den videre selv, uten at jeg har gjort noe fra eller til...:

post-181963-1234355132_thumb.jpg

deretter går den videre til neste bilde der den søker etter disker...trykker jeg del og går inn der kommer jeg til:

post-181963-1234355305_thumb.jpg

post-181963-1234355318_thumb.jpg

post-181963-1234355330_thumb.jpg

Jeg har ikke endret på noe her...

om jeg lar denne vente litt går den enda litt videre, og om jeg trykker del nå, så kommer jeg inn her:

post-181963-1234355407_thumb.jpg

Jeg syns det er rart med alle disse meldingene og ventingen for hver gang jeg skal starte maskinen....trodde den skulle gå rett på windows...?

Er det noen som kan forklare litt her?

Lenke til kommentar
Nå har jeg sett litt igjennom og ikke funnet noe å endre på.

Ved oppstart kommer noen ganger dette bildet og jeg må velge her for å gå videre i oppstarten..syns det er rart at det kommer noen ganger mens andre ganger går den videre selv, uten at jeg har gjort noe fra eller til...:

post-181963-1234355132_thumb.jpg

deretter går den videre til neste bilde der den søker etter disker...trykker jeg del og går inn der kommer jeg til:

post-181963-1234355305_thumb.jpg

post-181963-1234355318_thumb.jpg

post-181963-1234355330_thumb.jpg

Jeg har ikke endret på noe her...

om jeg lar denne vente litt går den enda litt videre, og om jeg trykker del nå, så kommer jeg inn her:

post-181963-1234355407_thumb.jpg

Jeg syns det er rart med alle disse meldingene og ventingen for hver gang jeg skal starte maskinen....trodde den skulle gå rett på windows...?

Er det noen som kan forklare litt her?

Så du kommer inn i windows uten problemer, bare litt venting? Er ingenting som er galt hvertfall, men om du vil gjøre noe for å gjøre det kjappere, ville jeg prøvd å disable Marwell Storage Controller og Marwell SAS. Dette skal ikke være noe problem, og jeg fant en post på tomshardware der en person har akkurat den samme opplevelsen som deg Trykk her

Her er hva han skriver til slutt:

''This has been a great learning experience being my first build. Thanks for the advice. I did go ahead and disable the Marvell storage controller and SAS controller since I am not using SAS right now. After doing some reading and research I felt more comfortable in BIOS so went ahead and disabled express gate since I wasn't going to be using it, and did the BIOS upgrade to 1003 because I was having issue with my Logitech Illuminated Keyboard making the boot screen hang for over 2 minutes. I read the new BIOS fixed usb keyboard issues, and it sure did - very happy now!

My build is running perfectly, think I got lucky on my first time. But, really enjoyed the challenge and now the i7 payoff!

Cheers!''

Edit: Express gate er vel også noe du ikke trenger, det er bare et simpelt linux OS som gir tilgang til Internett og mail.

Endret av Hcw87
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...