Stian0 Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 Hei jeg og samboeren min skal flytte fra leiligheten vår, og huseieren sier at det er oppsigelsestid på leiligheten, vi har en standard leiekontrakt fra bokhandel. I kontrakten står det at vi flyttet inn den 15.8-08, også står det "Leieforholdet kan fra hver av partene sies opp med minst "....." månedsfrist til fraflyttning ved utløpet av den kalendermåned fristen utløper i. Den "....." delen har verken vi eller huseier skrevet noe på, det betyr altså at vi ikke har noen oppsigelsestid? At vi kan flytte på dagen i følge kontrakta? Lenke til kommentar
comsy Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 jeg ville tolket det slik att det ikke var noen oppsigelsestid, men for ikke å være idiot, så sier man jo fra en måned eller to før man flytter, slik att utleier får mulighet til å skaffe ny leietager, og slipper å ha leiligheten tom i flere måneder. Lenke til kommentar
Stian0 Skrevet 5. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2009 Jaja selvfølgelig, er 1 mnd og noen dager til vi flytter inn i den nye leiligheten.. litt seint uansett, men vi fant den perfekte leiligheten Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 (endret) Den "....." delen har verken vi eller huseier skrevet noe på, det betyr altså at vi ikke har noen oppsigelsestid? At vi kan flytte på dagen i følge kontrakta? Nei, det betyr at dere har tre(*) måneders oppsigelsesfrist og så til den 1. ved neste månedsskifte som er standard oppsigelsestid etter husleieloven. Ønsker man kortere eller lenger frist må dette fylles ut på ".....". Sier dere opp i februar, er oppsigelsesmånedene mars, april og mai. (*) Tre måneder gjelder selvstendig boenhet med egen inngang. For hybel som er en del av utleiers bolig er oppsigelsestiden bare en måned. Endret 5. februar 2009 av Svinks Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 Er nok 3 mnd som er standard uansett. Det er for å beskytte utleier mot folk som bare "drar" og for at folk ikke skal bli husløse på dagen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå