Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Samisk musikk og historie

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis du kjenner noen som går musikklinja skal de ha om dette, så det står kanskje noe om det i bøkene deres.

Selv husker jeg ikke store greia fra det. Musikken er mye mer personlig for samene. Man joiker ikke om noen, man JOIKER NOEN. Jeg kan joike deg f.eks (hehe). Man kan joike alt, fra jorda til månen,

Læstadian-bevegelsen påvirket ikke joiken noe særlig (såvidt jeg kan huske). Joik er/var også bruksmusikk, slik som norsk folkemusikk var for lenge siden.

Det jeg husker best er at sørsamisk joik er helt sykt rart, mens nordsamisk joik er det vi ikkesamer som omftest forbinder med joik.

Tviler på at det hjalp, men kjenner du noen som går musikklinja, talk with them :)

Lenke til kommentar

Vel, har du prøvd å google det? :p Prøv å skrive om forskjellige artister og musikkformer, fra tradisjonell joik til artister som Mari Boine, Nils Aslak Valkeapaa (han som var med på OL-åpninga i 94) og videre om nyere artister som Intrigue (samisk rock), Sofia Jannok (pop...?), Adjagas, Aigi, Niku Valkeapaa osv. Og så har du jo Black Sheeps fra MGP-junior...;) Og Duolva Duottar fra norske talenter!

Tror du bør greie å finne en del via nettet, hvertfall om joik og Mari Boine. Mari Boine har jo fortalt mye i div. intervjuer (som og ligger på nettet) om hvordan kristendommen påvirket musikken (i både positiv og negativ retning). Og når det snakkes om kristendom i samiske sammenhenger er det som regel læstadianismen det er snakk om, siden det var denne trosretningen som "kristnet" samene en gang for lenge siden. Læstadianismen har bl.a. påvirket samisk musikk ved å gjøre joik til noe hedensk og ugudelig, og dermed en skam, og joik var lenge ulovlig i bl.a. skole. På den anne side bragte læstadianismen med seg salmer, som muligens også påvirket musikken.

Som sagt, google i vei. Det viktigste du må få med deg er joik (og allerede her tar du med læstadianismen), Mari Boine (kjedelig ja, siden alle vet om henne, men hun hadde SÅ mye å si for samisk musikk), Nils Aslak Valkeapaa (Aillohas) og noen av de nyere artistene jeg nevnte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...