Gå til innhold

studielån er det lurt?

V@nja91

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

skjønte heller ikke helt spørsmålet ditt,men studielån er de aller fleste nesten nødt til å ta for å få de økonmiske endene til å møtes. ved mindre du har en ok jobb ved siden av og du klarer å harmonisere jobb og lesingen. det er noen som jobber så mye at lesingen går rett i dass sammen med eksamen.

Lenke til kommentar

Trådstarter spør kanskje om det er lurt å flytte til en annen by som har en skole med negativt rykte, noe som gjør at hun må ta opp studielån for å leve, når hun egentlig kan bo hjemme.

Nå ser jeg ikke akkurat vitsen med å ta opp studielån hvis man kan slippe, og ser heller ikke vitsen med å gå på en dårlig skole når man kan slippe det og.

Endret av ^Th0mas^
Lenke til kommentar
Nå ser jeg ikke akkurat vitsen med å ta opp studielån hvis man kan slippe, og ser heller ikke vitsen med å gå på en dårlig skole når man kan slippe deg og.

Studielånet er et gratis lån inntil du er ferdig med å studere. Et subsidiert lån. Hvem sier nei til å låne penger gratis?

Dersom du ikke trenger pengene så kan du jo bare investere eller sette i banken og tjene renter på det.

Lenke til kommentar

Joda, men jeg går ut i fra at trådstarter tenker på å ta opp studielån fordi hun skal bruke pengene på studier o.l, noe som vil si at dersom hun ikke står igjen med hele lånet etter endt utdanning begynner rentene å tikke og lånet må betales tilbake. Da er det selvfølgelig bedre å slippe dersom man har mulighet til å bo hjemme uten å ta opp lån.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6

Det er ikke snakk om å bo hjemme. :p Trådstarter har valget mellom å studere og ta opp studielån eller studere en annen dårligere og billigere plass der hun slipper å låne så mye.

Endret av Slettet-p4PIYwb6
Lenke til kommentar

Selfølgelig er det lurt å ta studielån oim du bruker dem eller ikke. Du er ekstremt heldig hvis du kan ta studielån uten å måtte bruke dem. Det er snakk om 85000kr du kan sette rett på høyrente konto hvert år. Bare et år er nok til å gi ok renteinntekter. Du kan jo regne på hva du kan få i renter etter 3 eller 5 år med studier.

Lånet kan du betale tilbake før rentene begynner å løpe. Det er jo rentefritt fram til du er ferdig med studiene.

wurrzagh: Hvordan kan du forsvare påstanden om at man taper på å ta et lån som er gratis, hvis man ikke bruker pengene?

Endret av .Andre
Lenke til kommentar

jeg eller dere som har missforstått?

for noen dager siden posta trådstarter en etterspørsel om erfaringer fra en yrkesfaglig linje på en videregående skole. hvor lån er behovsprøvd(jeg fikk maks 0 kr) og på ca 25k maks.

sparerenter er vell ikke mye relevant for trådstarter ettersom det virker som at planen er å bruke pengene. og om jeg da har forstått det riktig må det bli til at tilbakebetalingen skjer under læringstida. Og er vell ikke så stor forskjell på de fleste VGSer likevel.

så jeg sier; nei, prøv å unngå det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...