Gå til innhold

Offentlig register med dømte pedofile?

Anbefalte innlegg

Christian86: Lær deg å tenke. At jeg mener samfunnet må beskyttes mot pedofile betyr ikke at jeg ønsker register. Jeg ønsker derimot at ingen pedofile som har forbrutt seg skal slippes løs før de har gjennomgått suksessfull behandling.

Du legger ord i munnen på meddebattanter, så jeg kan dessverre ikke diskutere med deg mer. Troll.

Ok, dette blir for dumt;

1. Tråden er laget av deg, så les overskriften, sammenlikn med det du skrev nå og se om påstanden din kanskje er en smule tynn?

Du har laget en tråd hvor åpningsinnlegget og overskrift signaliserer at du ønsker et slikt register. Du har siden vært særs tvetydig på hva du egentlig vil. For å si det slik; bare siste svar bekreftet det.

2. Hittil har de som har sagt deg i mot blitt rappotert, kalt troll, blitt bedt om å lære seg å tenke, og selvfølgelig for drittkasting. Jeg syns dette alene er ganske interessant og metodikken minner om enkelte andre som har startet samme emnetråder, hvor ønsket er på en eller annen måte å videreføre straffen etter allerede avtjent straff.

Mitt forslag; fei for egen dør, før du ber meg gjøre det foran min!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I overskriften spør jeg enkelt og greit om vi skal ha register. Etter at jeg skrev åpningsinnlegget har jeg skiftet meninng. Ikke døm folk etter åpningsinnlegget. Skal du kaste deg inn i en tråd, så les gjennom det som er skrevet først, slik at vi unngår å starte debatten på nytt hver gang.

Enig, dette blir for dumt.

Endret av pumaen
Lenke til kommentar
Finnes et slikt register på nett i California blant annet. Du kan se bilde av personen, hvor vedkommende bor, hva han/hun er dømt for osv.

Synes vi burde ha noe lignende i Norge.

I tilfelle vil jeg gjerne også ha et register over alle fyllekjørere, voldtektsmenn osv.

Slik at jeg kan fordømme dem resten av deres liv og unngå kontakt med dem. For det tror jeg er det beste for å unngå at de fyllekjører mer eller voldtar mer.

Lenke til kommentar
Finnes et slikt register på nett i California blant annet. Du kan se bilde av personen, hvor vedkommende bor, hva han/hun er dømt for osv.

Synes vi burde ha noe lignende i Norge.

Seriøst, jeg skjønner ikke hvorfor du gidder å poste. Det står 6 sider med ganske intens debatt hvor folk argumenterer for og i mot, lister kilder med intervjuer fra Norges ledende psykologer og du følte du kunne bidra til samtalen ved å si at "Jeg syns vi burde skaffe det"? Jo, takk...

Lenke til kommentar
Kjemisk kastrering kunne være et alternativ for å hindre nye overgrep.

Er strengt tatt enig i dette, men mener at det bare burde benyttes hvis det er snakk om flere overgrep enn ett. Selv voldtektsmenn bør få muligheten til å ta seg sammen før vil gjør såpass alvorlige inngrep i kroppen deres.

Lenke til kommentar

Hvilken interesse skulle man ha av et slikt register i såfall? Og hvem skulle håndheve det? Ser det for meg. Pedofacebook.

Seriøst, folk som støtter opp under et slikt forslag er folk som er for giddalause til å ta ansvar for ungene sine. Er ikke ungene i stand til å beskytte seg selv mot pedofile er det din oppgave som forelder å se til at de ikke blir utsatt for overgrep. Og klarer man ikke det, er det plutselig samfunnet sin feil, og man må forsøke å overvåke enkelte grupper med slike latterlige tiltak som "offentlige registere med dømte ditt-og-datt".

Hvert år blir mange barn angrepet og bitt av hunder. Skal vi opprette et register for alle hunde-eiere så vi kan se hvilke hus i nabolaget vi ikke skal sende ungene forbi? Og et offentlig innvandrer-register så vi kan finne syndebukken om noe skulle eksplodere i nærområdet? Og et offentlig register for biltyver, så man kan se om man bør investere litt ekstra i alarmer og forsikringer? Hei, la oss bare ha et offentlig rulleblad-register.

Har vi tid til å overvåke dette registeret, og gidder vi i det hele tatt? Isåfall måtte det ha vært arbeidsgivere. Og vil man egentlig ha en person som nasket da hun var ti år i bedriften sin? Hun MÅ jo være et forferdelig menneske.

Det finnes ingen beviser på at pedofile ikke kan rehabiliteres, akkurat som at det ikke finnes noe bevis for at du kommer til å begå kriminelle handlinger igjen om du først har begått ett lovbrudd. Det kriminelle trenger er hjelp og straff, ikke er offentlig sosialt lynsjingsapparat.

Og skal man snakke om allmenn-preventive tiltak, ja da kan vi like gjerne gi dødsstraff uansett lovbrudd.

Lenke til kommentar

Slettet 6 innlegg som gikk på person, ikke sak - eller var "Off topic"-prat.

Rasisme er dessuten svært på kanten med trådens emne, noe trådstarter spesielt burde være klar over ...

Reaksjoner på moderering taes på PM, ikke i tråden.

Lenke til kommentar
Hvilken interesse skulle man ha av et slikt register i såfall?

Et vern av samfunnet?

På hvilket grunnlag kan du forsvare en antakelse om at en eller to kanskje gjentar seg, mens resten skal forbli jaktet, sett ned på, og etter enkelte innlegg her ansees som fritt vilt...skal en snakke kostnader alene, så blir vel regnestykke slik:

- sosial stønad siden alle sjefer kan sjekke dette og avvise personer de ikke vil ha hos seg, UAVHENGIG om jobben krever tilgang til barn eller ikke

- politibeskyttelse mot lynsjing

- flere må flytte ofte fordi alle steder de flytter så blir de sjekket og det vil alltid være noen som ikke kan la de være i fred

- sosial utstøtelse

- samfunnsmessig utfrysning

Hvilket vern av samfunnet snakker du egentlig om her?

Lenke til kommentar
Er ikke ungene i stand til å beskytte seg selv mot pedofile er det din oppgave som forelder å se til at de ikke blir utsatt for overgrep.

Mener du foreldre bør straffes for manglende ansvarlighet dersom ungen deres blir utsatt for overgrep?

Ja, for tidligere ustraffede mennesker begår aldri lovbrudd, amirite?

Du kan ikke argumentere mot forventning ved å vise til varians!

Endret av pumaen
Lenke til kommentar
Hvilket vern av samfunnet snakker du egentlig om her?

Den rele almen beskyttelse. Debattert dette før, dette var det jeg uttalte i den sammenheng.

I Norge er man på papiret uskyldig til det motsatte er bevist, denne rettsikkerheten må også disse menneskene inneha. Dermed kan man dessverre ikke verne seg mot disse før de eventuelt tråkker i baret (hvis man da ikke skal trosse gjeldene prinsipper og rettstaten Norge). Om da man ikke gjennomfører spaning og etternetting på området slik at man kan handle føre var. Vet at datakrim jobber med slike saker kontinuerlig og mange blir heldigvis tatt.
Lenke til kommentar
Er ikke ungene i stand til å beskytte seg selv mot pedofile er det din oppgave som forelder å se til at de ikke blir utsatt for overgrep.

Mener du foreldre bør straffes for manglende ansvarlighet dersom ungen deres blir utsatt for overgrep?

Ja, for tidligere ustraffede mennesker begår aldri lovbrudd, amirite?

Tidligere straffede mennesker begår i hvert fall lovbrudd. Du kan ikke argumentere mot forventning ved å vise til varians!

Foreldrene til barn som blir utsatt for overgrep bør straffes i form av sin egen samvittighet. Ideer om et offentlig pedofiliregister dukker ikke opp før de forsøker å dytte skylden over på f.eks ansetter i en barnehage.

Tidligere straffede mennesker begår ikke alltid lovbrudd. Noen lærer, andre gjør ikke. Akkurat som at noen uskyldige mennesker lærer av å se på skyldige menneskers feil, andre gjør ikke. "Andre blir tatt, men ikke meg."

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...