Gå til innhold

Hvordan telle dager?

Qumad

Anbefalte innlegg

Hvordan telle dager?

Her hjemme er det blitt en stor sak av hvordan vi teller dager.

Jeg hadde regnet med ut (ved hjelp av timeanddate.com) at vi hadde vært sammen i 1.000 dager 6 Februar 2009

For noen uker siden så sa hun at hun hadde regnet seg frem til 7 Februar 2009

Vi ble sammen 2006.05.14

Hun regner slik:

Teller alle dagene fra 2006.05.15 helt til hun kommer til 1.000 da ender hun på 2009.02.07

Jeg har brukt timeanddate.com til og gjøre møkka arbeidet for meg:

Calculate duration between two dates - 1.000 dager

Jeg har her valgt og krysse av for valget "Include end date in calculation (1 day is added)" når jeg la inn dataene da følgende tekst sto hvis ikke:

"To, but not including : fredag 6. februar 2009" (Link - 999 dager)

Etter mitt hode så må man jo telle med den siste dagen også, da poenger er og finne ut hvilken dato det er man har vært sammen i 1.000 dager på.

I en annen kalkulator på den nettsiden så kan jeg oppgi en dato og så legge inn antall dager som skal legges til

Add or subtract to a date - 1.000 dager fra 2006.05.14 til 2009.02.07

Hvis jeg gjør følgende tanke ekspriment:

Vi drar til Stockholm i morgen 2009.02.06 og koser oss hele dagen.

Lørdag 2009.02.07 går vi rundt og titter hele dagen.

Når vi da på kvelden spiser på hotellet så ville jeg satt igjen med følelsen av at vi hadde vært i Stockholm i 2 dager.

Hvis man bruker Add or subtract to a date som gav 1.000 dager til 2009.02.07 i linken over.

Legger inn 2009.02.06 for så og legge til de 2 dagen så kommer jeg frem til Søndag 8 Februar, noe som ikke stemmer da en fortsat hadde vært på Lørdag 7 Februar.

Hun sier at med min tankegang så blir det jo 8 dager i en uke

PS.

Det finnes en link som heter Modify the current calculation under hver av dato kalkulasjonene hvor man kan se hvilke data som er lagt inn, og endre for å teste ut.

Hvis en baby ble født i dag 2009.02.05

I morgen 2009.02.06 ville den ha levd i 2 dager? Men den ville vært 1 dag gammel? Hvordan går dette?

Ser ut som at jeg klarte å forklare det på en vanskelig måte... håper noen forstår noe av det..

Har hun rett? Har jeg rett?

Er det kun et definisjons spørsmål? Eller finnes det en fasit på hvordan man skal regne dager?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...