ParanoidCat Skrevet 19. januar 2002 Del Skrevet 19. januar 2002 Jeg har tenkt å gå over til vannkjøling(mindre støy). Jeg har aldri vert borti peltier før. Jeg vet at det er et kjøleelement. Men hvordan fungerer det, hvordan monterer man det og hvor effektivt er det? Hvor er det god og billig kjøling? Planlegger å kjøpe fra enden 3dfxcool eller Microplex. Er vannkjøling mye bedre enn luftkjøling? http://www.microplex.no T-bird 1,4 GHz@1596 MHz Geforce 2 mx/mx 400 KG7 Hovedkort AMD 761 Diverse Delta vifter.... Aopen Midi tower ATX HQ48A Blue/300w DDR-DIMM PC 2100 256MB DDR CL2.5 IBM Deskstar 40GB IDE 7200RPM Lenke til kommentar
Shroomer Skrevet 19. januar 2002 Del Skrevet 19. januar 2002 Slutter pumpa å gå vil vannet i kjøleblokka koke før peltier elementet bryter helt sammen og griller både CPU, hovedkort og kjøler samt komponenter som går til #%@! fordi hovedkortet tryner. Går sikringen i strømforsyningen og elementet slutter å virke så vil det funke som en isolerende plate og dermed også grille CPU. Peltier elementer er sketchy og du burde satse på en eller annen sikkerhetskrets som slår alt av hvis tempen blir for høy på CPU og kjøler. Skaff deg et fett rele som tåler litt guffe ved 220V og lag til en krets med to termistorer eller bimetall brytere som slår ut hvis noen av de blir over 70 grader. Releet må bryte nettspenningen til både PC-en og strømforsyningen til peltierelementet. Hvis det først går galt med peltier elementer så går det gjerne også veldig galt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå