Solvik1 Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 Jeg har en gammel pc som jeg har lyst å overklokke, den består av: Asus A8N-sli AMD Athlon x64 3700+ Kingston 2048MB 400MHz DDR PC3200 Gainward Nvidia Geforce 8800GTS 320mb jeg er ny når det gjelder overklokking, eller har aldri overklokket noe. Jeg trenger litt hjelp her:P MVH Jørgen Solvik Lenke til kommentar
CP-Monkey Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 Gå inn i BIOS og velg "Power usage" eller hva det heter og velg den FSB hastigheten du vil ha på CPU'en. Lenke til kommentar
MOO- Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 Før du ødelegger pcen.. Ikke overclock uten at du vet hvor varm cpuen kan bli fra før. Og hvor mye du skal clocke opp, Søk det opp på google og ikke gjør noe med det før du har lest nøye igjennom hvordan du overclockerr DIN Cpu. Så søk etter cpuen og hovedkortet ditt sammen på google. Feks: "Asus A8N-sli + AMD Athlon x64 3700" Overclocking men vil heller vente til de som vet mer om overclocking svarer på tråden Lenke til kommentar
CP-Monkey Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 Nehs! Have fun er mitt motto. Den var gammel og ubrukelig var det så? Rot i BIOS som om det var gutterommet ditt Lenke til kommentar
Solvik1 Skrevet 5. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2009 Nehs! Have fun er mitt motto. Den var gammel og ubrukelig var det så? Rot i BIOS som om det var gutterommet ditt Hadde ikke lyst å ødelegge pcen. tenkte jeg skulle bruke den som htpc:D Lenke til kommentar
Solvik1 Skrevet 5. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2009 Nå kjører jeg stabilt på cpu med 243mhz x 11. og v1,487. altså 2,68ghz. cpu blir ikke varmere enn 52 grader og ligger stabilt på 38-40grader . og kjører 3d mark og Prime95 uten problemer. vet ikke hvordan det blir å Oc hovedkortet da jeg ikke har chipset vifte, men en kjøleribbe:S Lenke til kommentar
CP-Monkey Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 Vil bare si at det ikke skader å kjøre den helt opp uder 70 grader Lenke til kommentar
Solvik1 Skrevet 6. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2009 Vil bare si at det ikke skader å kjøre den helt opp uder 70 grader Ja det vet jeg. men jeg fant ikke noe spessielt på nette om stabiliteten på cpuen når den ble satt høyre. Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 CPUen DØR ikke ved 70 grader, men maks stabile overklokk begrenses med varmen, særlig når det blir veldig varmt. Lenke til kommentar
CP-Monkey Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 Nå vet ikke jeg hvordan AMD er, men jeg har hørt at Intel er stabil til 90 grader Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 Nå vet ikke jeg hvordan AMD er, men jeg har hørt at Intel er stabil til 90 grader K8 tåler litt mindre. Lenke til kommentar
reger Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 Hei har en god del erfaringer fra k8. det er fremdeles mye å gå på du vil mest sannsynlig klare 2.8-2.9 rimelig enkelt så frem til at temperaturen ikke er overdreven høy. sitter med en x2 3800+ manchester atm. har klart 2,93ghz. slik cp-monkey skriver det er bare å leike seg bare vær litt obs på vcoren. have fun. Lenke til kommentar
gsn Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 Om jeg husker rett så skal de CPU'ene tåle ca 1,6v uten veldig stor risiko(sjekk dette opp før du tester!) Min AMD Athlon 1,8gHz 3000+ Venice går til 2,7 uten noen problemer og faktisk nesten helt uten noe varme økning. Har Thermalright XP120 luftkjøler. A ngående hvor mye hovedkortet tåler, hvis det er HTT du tenker på å overclocke så påvirker dette ytelse helt abnormt lite. En stund siden jeg pirket med dette men jeg tror ikke du merker noe ytelse tap før den går under 500mHz! Lenke til kommentar
Solvik1 Skrevet 9. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2009 Nå har jeg Oc den til 2917mhz, altså 11x265 på 1,58v PÅ STOCK VIFTE! Og den kjører stabilt har testa med både prime 95 og superPI. samme med 3d mark.. pcen er merkverdig mye raskere. så dette ser lovede ut. tror ikke jeg blir å clocke Hovedkortet da jeg har skiftet ut chipset vifta med en kjøleribbe og vet ikke helt hvordan varmen blir da. Tror ikke jeg skal tørre å clocke cpuen mere da jeg har lest at den kan bli litt shaky over 3ghz. Lenke til kommentar
Brian Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 Er jo bare å teste det, du vil merke når den har fått nok og begynner å kjempe imot. Men har du enda ikke redusert HTT så vil den nå kjøre på 1,3Ghz. Mulig også denne kan holde deg igjen etterhvert, men dette er veldig forskjellig fra hovedkort til hovedkort, noen kort er mer sta enn andre. Lenke til kommentar
Solvik1 Skrevet 9. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2009 Redusert htt?? Er jo bare å teste det, du vil merke når den har fått nok og begynner å kjempe imot. Men har du enda ikke redusert HTT så vil den nå kjøre på 1,3Ghz. Mulig også denne kan holde deg igjen etterhvert, men dette er veldig forskjellig fra hovedkort til hovedkort, noen kort er mer sta enn andre. Lenke til kommentar
reger Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 Redusert htt??Er jo bare å teste det, du vil merke når den har fått nok og begynner å kjempe imot. Men har du enda ikke redusert HTT så vil den nå kjøre på 1,3Ghz. Mulig også denne kan holde deg igjen etterhvert, men dette er veldig forskjellig fra hovedkort til hovedkort, noen kort er mer sta enn andre. du kan sette den til 5* 4* osv eller 1000 800 osv der også litt forskjell fra hk til hk. 5* f. eks fsb på 250 = 1250 og den anbefalte verdien ligger på cirka 1000. brian må no få takket deg for noen svar gjennom tiden :!: Lenke til kommentar
gsn Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 Ja som jeg nevnte tidligere så har det svææææært lite for seg å ha HTT noe over orginal clock. Og jeg mener på å ha lest noe om at du ikke merker noe markant ytelsesendring så lenge den ikke kommer så lavt som 5-600mHz! Så lenge temperaturene dine er gode og alt er stabilt kan du fint prøve høyere Hz. Ting du bør være obs på(om du ikke allerede er det): *Du bør ikke overstige 1,6V(evt. 1,58V som er mer vanlig). Høy vcore har større sjans for å gjøre skade enn høy clock. *Om du clocker høyere nå, er det ikke veldig stor sannsynlighet for å ødelegge noe. Så lenge du stopper når du merker ustabiliteter(overclocking er jo i og for seg alltid en risikosport). *HTT er lite hennsiktsmessig å overclokce, hold den på rundt 1000mHz. *Overclock alltid èn komponent av gangen, feks clock bare CPU og ikke CPU og minne samtidig. Da blir det lettere å finne ut hva som er feilen om noe blir ustabilt. Lykke til videre:) Lenke til kommentar
Brian Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 Derfor kan det også være en fordel å senke HTT ganske mye i starten før man finner smertegrensen til cpu, for deretter å kun øke multiplieren etterhvert. MEd en HTT på over 1,3Ghz, og en god overklokket cpu, kan du etterhvert bli i tvil om det er hovedkortet eller cpuen som forårsaker ustabiliteter. Lenke til kommentar
gsn Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 Er det en "San Diego" dette foresten? Så multiplier var 11, og San Diego 3700+ er vell 2,2gHz orginalt? Da er det jo forsåvidt ganske kurant med 2,9gHz på stock kjøling Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå