Gå til innhold

tekniske forskjellen når man øker lysstyrke og eksponering

Anbefalte innlegg

hei

jeg merker at jeg omtrent ikke ser forskjell på visse bilder når jeg enten øker eksponering eller lysstyrke!?

Hva er den tekniske forandringen som skjer når jeg øker lysstyrke kontra eksponering! Jeg har hørt at det alltid lønner seg å øke eksponering i forhold til lysstyrke hvis man ønsker et bilde lysere/klarere!? Stemmer dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mener du at du har problemer med å se forskjell på bilder der du har variert blenderåpningen, og kompensert lukkerhastigheten deretter?

Stor blender gir liten dybdeskarphet i bildet og rask lukkerhastighet.

Liten blender gir stor dybdeskarphet i bildet og lang lukkerhastighet.

MVh

Francis

Lenke til kommentar
Mener du at du har problemer med å se forskjell på bilder der du har variert blenderåpningen, og kompensert lukkerhastigheten deretter?

Stor blender gir liten dybdeskarphet i bildet og rask lukkerhastighet.

Liten blender gir stor dybdeskarphet i bildet og lang lukkerhastighet.

MVh

Francis

tror du misforsto spørsmålet mitt kompis

Jeg skyter alltid i raw og behandler bildene via LR. Men når jeg enten forandrer på eksponering eller lyssyrke, så ser jeg liten, til ingen forskjell(ikke på alle bilder)

Altås bilde blir lysere, men det blir ikke noe "forskjell" om jeg velger mellom å øke eksponeringen eller lysstyrken

Endret av dan83
Lenke til kommentar

Forskjellen er bare at alle bildepunktene blir litt lysere. Om de er passe lyse avgjør du ved å se på histogrammet. Så lenge ingen av detaljene du vil ha med forsvinner ut på høyre side av histogrammet gjelder det å ha histogrammet så langt mot høyre (lyst) som mulig for best mulig forhold mellom signal og støy på bildebrikken.

Ellers vil jeg anbefale "Digital fotografi i praksis" eller noe lignende så du kan lese deg litt opp på fototeori.

Lenke til kommentar

Er litt usikker på om jeg forstår spørsmålet helt, men tar sjansen på et svar etter andreposten din.

Begge gjør bildet lysere eller mørkere.

Men enkelt forklart så er forskjellen at du justerer hel bildet med Exposure, mens du bare påvirker mellomtonene med Brightnes. Ikke så lett å ta sånn rent intuitivt.

Se på hva som skjer i skyggene når du drar Exposure ned. De mørke partiene blir nesten svarte, og detaljene forsvinner. Så gjenntar du eksperimentet med Brightnes, da ser du at det nesten ikke påvirker skyggene.

Det motsatte skjer i de lyse partiene hvis du i stedet drar opp. Med Exposure blir de lyse partiene helt hvite, mens det skjer mindre med Brightnes.

Ble du klokere av den forklaringa?

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Er litt usikker på om jeg forstår spørsmålet helt, men tar sjansen på et svar etter andreposten din.

Begge gjør bildet lysere eller mørkere.

Men enkelt forklart så er forskjellen at du justerer hel bildet med Exposure, mens du bare påvirker mellomtonene med Brightnes. Ikke så lett å ta sånn rent intuitivt.

Se på hva som skjer i skyggene når du drar Exposure ned. De mørke partiene blir nesten svarte, og detaljene forsvinner. Så gjenntar du eksperimentet med Brightnes, da ser du at det nesten ikke påvirker skyggene.

Det motsatte skjer i de lyse partiene hvis du i stedet drar opp. Med Exposure blir de lyse partiene helt hvite, mens det skjer mindre med Brightnes.

Ble du klokere av den forklaringa?

ja, det ble jeg :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...