lohelle Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 Jeg har i dag et Canon EOS 1D MarkIIn kamera med diverse objektiver osv. Jeg fotograferer en del i studio, og har også begynt såvidt med produktfoto. Det jeg hovedsakelig lurer på er om 1Ds MarkIII er verdt pengene i forhold til MarkII. Jeg ønsker litt flere MP enn i dag (egentlig kundene innen produktfoto for det meste), og bruker for det meste kun ISO 100 (studio). 5D MarkII var var først "det jeg skulle ha", men så oppdaget jeg plutselig at det kun er fokuspunkter helt i sentrum. Særlig innen produktfoto når kamera står låst på et stativ er jeg avhengig av noen fokuspunkter ute mot kantene. Så da står det egentlig mellom 1Ds Mark II eller MarkIII. MarkII er jo egentlig nå å oppdrive til RELATIVT hyggelige priser på bruktmarkedene, mens MarkIII koster en arm, en nyre og noen tusenlapper oppå det igjen. Å bytte system er ikke aktuelt pga mye utstyr, derav en del som ikke er så lett å selge. OM jeg skulle bytte system så måtte det blitt til et Hasselblad. Noen som har et digitalt 12 MP+ Hasselblad til maks 20000,- ?? Noen som har noen kommentarer rundt dette? Er fargene SÅ mye bedre osv på MarkIII at det er verdt forskjellen?? Lenke til kommentar
TGB Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 (endret) Ville ikke manuell fokus være en vinner for produktbilder? Da bør 5D mkII fungere bra, billigere blir det også. LiveView er også utrolig praktisk for å fintune manuell fokus. Endret 5. februar 2009 av TGB Lenke til kommentar
lohelle Skrevet 5. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2009 Ville ikke manuell fokus være en vinner for produktbilder? Da bør 5D mkII fungere bra, billigere blir det også. LiveView er også utrolig praktisk for å fintune manuell fokus. Hmm.. der sier du noe faktisk.. Tenkte ikke på LiveView.. Har aldri vært flink til manuell fokus, men med liveview så er jo dette en del lettere kanskje. Kan man zoome inn på valgt område, eller er det kun i senter/ved fokuspunkt ? Lenke til kommentar
henkeZ Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 Ville ikke manuell fokus være en vinner for produktbilder? Da bør 5D mkII fungere bra, billigere blir det også. LiveView er også utrolig praktisk for å fintune manuell fokus. Hmm.. der sier du noe faktisk.. Tenkte ikke på LiveView.. Har aldri vært flink til manuell fokus, men med liveview så er jo dette en del lettere kanskje. Kan man zoome inn på valgt område, eller er det kun i senter/ved fokuspunkt ? Man kan zoome inn til valgt område, ja. Lenke til kommentar
lohelle Skrevet 5. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2009 Jeg må i hvert fall venne meg til å ikke kunne velge fokuspunkter ute på kantene.. Bruker alltid manuelle fokuspunkter når jeg er i studio.. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 (endret) Man kan zoome inn til valgt område, ja. Zoome inn på valgt område går bra. D3/D3x har også en liveview modus som gjør det mulig å vise bilde nedblendet (enten ved hjelp av blenderstyring på kamera eller via blenderring på objektivet om det finnes - noe som gjør DOF kontroll en drøm. Andre kan muligens svare på hvordan dette fungerer på 5D mkII? Endret 5. februar 2009 av TGB Lenke til kommentar
lohelle Skrevet 5. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2009 Det som vises er vel ved største blenderåpning, og det er kun det som interesserer akkurat meg da. Når det er skarpt ved F2.8 så er det i hvert fall skarpt ved F16 osv.. Lenke til kommentar
arthon Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 I et slikt studio oppsett vil det jo lønne seg og koble kamera til en PC for "remote shooting" så du umuddelbart ser hvordan resultatet blir for hvert bilde du tar uten å måtte vente til du har lastet bildene fra memorycard til PC'n. Software til dette følger med kamera. Lenke til kommentar
olar0701 Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 Som trådstarter sier kan det av og til være litt begrensende med den "lille" spredningen av fokuspunktene. Jeg har brukt 5DII til litt macrofotografering med en sigma 180 3.5. I denne sammenheng benyttet jeg live view, manuelt fokus og stativ. Hadde da full kontroll på fokus og vil anta at dette kan brukes på produktfoto med stort hell. Lenke til kommentar
lohelle Skrevet 6. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2009 Som trådstarter sier kan det av og til være litt begrensende med den "lille" spredningen av fokuspunktene. Jeg har brukt 5DII til litt macrofotografering med en sigma 180 3.5. I denne sammenheng benyttet jeg live view, manuelt fokus og stativ. Hadde da full kontroll på fokus og vil anta at dette kan brukes på produktfoto med stort hell. Takk for tilbakemelding! Macrofoto vil nok ha samme "problemene" som produktfoto ja. Da vet jeg at dette fungerer bra. Spørs om jeg ikke må kjøpe et 5D MarkII da, pluss et vertikalgrep.. Noen som vil kjøpe et 1D MarkIIn, pent brukt? Og muligens et 17-40 F4L og et 70-200 F4 ?? Lenke til kommentar
Upsaker Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 Det jeg har slitt litt med (ikke prøvd så hardt) er å få studioblitsene til å gå av i live-view på 5D II. Uansett kan du bruke liveview til å komme 10x inn på motivet på akkurat hvilken del av bildet du vil. Og så kan du jo koble til en full HD-monitor via den innebygde HDMI-utgangen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå