mrmattis Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 Har bestemt meg for å låse 2 millioner av min totale gjeld på 2,4 millioner. Gjelden er knyttet opp mot enebolig til en verdi av 3 millioner. Det blir enten 10 års fastrente til 4,95%, eller 20 års fastrente til 5,15%. Hva mener dere er beste tilbud, når en samtidig tar med muligheten for underkurs i løpet av lånets bindingstid? Hva ser dere som det "historisk" beste tilbudet? Ønsker ikke en dialog fast/flytende, avgjørelsen er tatt. Ser på dette som en mulighet for å få forutsigbare låneutgifter, med mulighet for undrkurs om noen år, om ønskelig/nødvendig. Lenke til kommentar
KS Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 10 år må være mer enn nok. Å forutse hendelser om mer enn 10 år virker veldig usikkert. Et rentenivå på rundt 5% syns jeg ikke fremstår som spesielt lavt. Hvis man tenker 20 år frem i tid så er et element at sparingen i samfunnet øker, pga at flere blir eldre og dermed mer tilgjenglig kapital og dermed lavere renter. Veldig langsiktig tror jeg altså på at det er mer sannsynlig men en lavere rente enn en høyere rente. Jeg syns ikke du skal velge fastrente utifra spekulajson som du så tydelig gir uttrykk for her. Forutsigbarhet kan jeg være enig med, særlig hvis man ikke er sin egen lykkes smed. Lenke til kommentar
mrmattis Skrevet 5. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2009 10 år må være mer enn nok. Å forutse hendelser om mer enn 10 år virker veldig usikkert. Et rentenivå på rundt 5% syns jeg ikke fremstår som spesielt lavt. Hvis man tenker 20 år frem i tid så er et element at sparingen i samfunnet øker, pga at flere blir eldre og dermed mer tilgjenglig kapital og dermed lavere renter. Veldig langsiktig tror jeg altså på at det er mer sannsynlig men en lavere rente enn en høyere rente. Jeg syns ikke du skal velge fastrente utifra spekulajson som du så tydelig gir uttrykk for her. Forutsigbarhet kan jeg være enig med, særlig hvis man ikke er sin egen lykkes smed. Takk for tilbakemeldingen. Forstår at det ikke er mulig å se noe så langt frem i tid, men er også ute etter hva dere tror om en eventuell underkurs i løpet av f.eks 5-7 år. Hvilket lån tror dere det da vil "lønne seg" mest å løse inn, med tanke på en eventuell underkurs. Hovedhensikten min er dog ikke spekulasjon, men forutsigbarhet. Lånet skal betjenes med en inntekt på 7-800 000 kroner, og forutsigbarhet/trygghet er viktig for meg. PS! Hvor lavt har bankenes fastrene på henholdsvis 10 og 20 år vært? Noen som vet bunn-nivåene på nevnte spørsmål? Lenke til kommentar
KS Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 PS! Hvor lavt har bankenes fastrene på henholdsvis 10 og 20 år vært? Noen som vet bunn-nivåene på nevnte spørsmål? 20 år er et ganske nytt produkt i norge som neppe mulig å si noe om historiks sett. Hva ti-årsrentene har vært tidligere er heller ikke veldig intressent, fordi vi tidligere generelt hadde et mye høyere nivå på renten pga lav sparing (lite tilbud av kapital = høye renter), strengt regulerte markeder og en annen pengepolitikk. Ser du på det historisk i forhold til renten på statsobligasjoner 10 års, som du finner her, vil et tilbud på rundt 5% fremstå som bankers. Man da sammenligner man pærer og epler. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå