Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Pcn startes ikke - trenger raske svar

Anbefalte innlegg

Orker ikke å skrive alt, så jeg limer inn bare det jeg sendte til komplett.no :

Hei!

Har et problem med pcn min, skulle vell laste ned en hack til et spill som heter Warrock og det visste seg at den hacken var en farlig virus da.. Etter jeg hadde lasta den ned, gikk pcn som den skulle, men da jeg skulle åpne pcn igår, så var skjermen helt hvitt altså skrivebordet.. Tokk på Avast (VIRUSprogram) den slo av pcn og så slo dne på igjen, og sletta all viruset. Trodde dte var ferdig men skjermen var forsatt helt hvitt, derfor innstallerte jeg os'n på nytt. Etter det virket den som den skulle, men la merke til at pccn var mye treigere enn før. Så jeg sletta ALT som var i mappen Windows.old . Etter noen få minutter blir skjermen helt svart. Jeg starter da pcn på nytt ved å trykke på av og på knappen.

Og da jeg startet den på nytt, kom det '' kontrollerr filsystem på c: , filsystemtypen er ntfs. så stod det at den måtte kontrollere en disk, og det stod at jeg skulle trykke på en tast om jeg ville ha den avbrutt. Men det hjalp ikke noe ved å trykke noe ,den reagerte lxsm ikke.. Og etter kommer det ''CHKD5K befrekter filer ( trinn 1 av 3 )... Sletter ødelagt attributtpost ( 128, "") fra filpostsegmentet 183470. 184768 filoppforinger behandlet. Filkontroll er fullført. 89 store filforinger behandlet. 0 skadede filoppforinger behandlet. 0 EA-oppforinger behandlet. 71 reanalyseringsoppforinger behandlet. CHKD5K befrekter indekser ( trinn 2 av 3) .. Også står det Sorterer indeks $130 i filen 58757/58765, og dette står da i en halv time og jeg ikke da restarter den.. Vis jeg ikke restarter kan den stå i over 20 timer, derfor restarter jeg.. Og DA står det at det er et problem og jeg skal sette in installisjons cdn, altså vista cdn. Og jeg setter da inn cdn, og restarter pcn, men da kommer det samme igjen, at jeg skal sette inn cdn når jeg allerede har gjort det! Og vis jeg velger å trykke på sikkermodus med vanlig innstillinger kommer den disk kontrollen igjen. Trykker jeg på den knappen der den skal logge inn som sist velykket, kommer det bare den loadingen og så slå den jeg av så på igjen..

Da fikk jeg i svar :

Hei. Det du må gjøre er å sette BIOS til å FØRST se etter ting å starte opp i cd-rommen.Dette gjør du ved å gå inn inn i bios/setup og endre på boot-rekkefølgen. Sett cd-rom til å være 1st boot device. Når dette er gjort vil maskinen neste gang se etter noe å starte opp i cd-rommen først. Det vil si at dersom du nå setter inn operativsystem cd'en, vil maskinen spørre deg om denne skal startes opp, det verifiserer du ved å trykke på en tast, og du kan sette igang reinnstallering.

Og da skrev jeg :

Hei!

Har nå innstallert Os'n på nytt, men jeg kan forsatt ikke bruke pcn. Når den skal starte kommer dte forsatt em disk kontroll greie, som jeg tidligere fortalt. Det er noen filer som er ødelagt.. Under innstaleringa kom det også opp noe der det stod at flere filer var ødelagt..

Under en annen mld : og jeg glemte å fortelle om noe.. Under diskkontroleringen stopper den opp, da det står " Sorterer indeks $130 i filen 57782/57784 og 57888" Dette står så lenge at jeg tror at dne har stoppet opp, eller skal den ta såå lang tid?

Takker utrolig mye får raske svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei Deathsh00t!

Jeg skal gjøre et forsøk med mine gamle kunster.

1) Har du tatt sikkerhetskopi av alt viktig på partisjonen? (dette er viktig før du gjør det som jeg sier videre)

2) Har du valgt at partisjonen skal formateres under installasjonen? (hvis ikke vil du dra med deg et delvis ødelagt filsystem)

3) Om punkt to ikke hjelper deg, så bør du teste disken din. Dette kan du gjøre med Ultimate Boot CD som du brenner ut til en CD og starter opp maskinen med. Trykk ENTEr for å starte opp fra CDen. I menyen som kommer opp velger du valg nummer to i listen (Hard Disk Tools), i neste meny velger du "Diagnostic Tools", her bør du finne et verktøy fra produsenten av disken din, prøv det og fortell hvilket resultat du får.

Om problemet vedvarer, så spørr meg gjerne.

Om jeg ikke er til hjelp, så beklager jeg at jeg har forstyrret deg.

Mvh,

efikkan.

Lenke til kommentar

SKal prøve nå, og jeg hadde ikke tatt tatt noe backup.. Skal lste ned booten-

Edit: Bruker en bærbar pc.. Ser at jeg har lasta ned iso fil, skal jeg bare lage en datadisk av dette, eller trenger jeg noe annet? Bruker et brenneprogram som var på pcn av før av

Endret av Deathsh00t
Lenke til kommentar

Sonic record now

Har lxsm bare lastet ned booten, og derretter brent den som datadisk. Setter inn, og ikke noe skjer.. :( ..

tror du komplett fikser dette, og er det egentlig bare å bytte hardisken, er ikke hardisken alt har skjedd i. Bytter jeg hardisk, så bør alt gå bra, ikksant?

Endret av Deathsh00t
Lenke til kommentar

Jo, men det er jo ikke sikkert det er disken. kan hende det bare er filer.

Jeg har også vert borti den CHKDSK på starten, som sjekker en disk som fungerer, og sletter noen instillnger (i boot sektoren, altså i området som forteller maskinen hvordan den skal starte) og så funker ikke windows etterpå-

Den eneste løsningen jeg har fått til å funke er som efikkan sier; å installere på nytt, og formatere hele disken under instalasjon (hvis ikke fikser ikke windows installasjonene noen ting, den bare kopierer.)

For å formatere så må du trykke på "disk verktøy" knappen under listen over harddisker når Windows spør hvilken disk den skal installere windows på. Der velger du bare formater, og venter mens den formaterer disken din. Da fjerner den problemene og skadene og gjør disken din nesten helt ny igjen, men du mister *allt* som ligger på den.

Det andre alternativet, om du har viktige ting på disken, er å kjøpe en ny harddisk på komplett, eller lignede og bytte den ut. Enten hos komplett, eller hos noen som har peiling. Du kan tilogmed gjøre det selv (det er ikke vanskelig, er egentlig det letteste å bytte på en laptop og bryter vanligvis ikke noen garantier heller). så kan du kjøpe deg ett ekstern hardikkabinett (uten harddisk) her på prisguiden og putte din gamle harddisk inne det. Da kan du kople den til laptopen når laptoppen funker igjen, og kopiere tilbake de filene du trenger, om de fortsatt er der.

Lykke til også!

Lenke til kommentar
Sonic record now

Har lxsm bare lastet ned booten, og derretter brent den som datadisk. Setter inn, og ikke noe skjer.. :( ..

Om du velger "data CD" og drar *.iso filen inn på dene, så funker det ikke. Vanlig vis må du dobbeltklikke på iso-filen for at den skal brenner ordentlig, eller velge "open CD-image" i brenne-programmet. Bet ikke om sonic record støtter iso filer. men om den ikke gjør det kan du laste ned XPcd burner gratis, og brenne iso filen med den.

tror du komplett fikser dette, og er det egentlig bare å bytte hardisken, er ikke hardisken alt har skjedd i. Bytter jeg hardisk, så bør alt gå bra, ikksant?

Jo. De kan sikkert fikse det. me nda mister du jo alle filene dine også. de ligger på harddisken de kommer til å ta ut i såfall. mest sansynlig så formaterer de den bare for deg, installerer windows på nytt, og leverer den tilbake. Da kan du jo sikkert heller klare det selv, og spare både pengene og masse tid mens du venter flere dager på laptoppen?

Lenke til kommentar
Jo, men det er jo ikke sikkert det er disken. kan hende det bare er filer.

Jeg har også vert borti den CHKDSK på starten, som sjekker en disk som fungerer, og sletter noen instillnger (i boot sektoren, altså i området som forteller maskinen hvordan den skal starte) og så funker ikke windows etterpå-

Den eneste løsningen jeg har fått til å funke er som efikkan sier; å installere på nytt, og formatere hele disken under instalasjon (hvis ikke fikser ikke windows installasjonene noen ting, den bare kopierer.)

For å formatere så må du trykke på "disk verktøy" knappen under listen over harddisker når Windows spør hvilken disk den skal installere windows på. Der velger du bare formater, og venter mens den formaterer disken din. Da fjerner den problemene og skadene og gjør disken din nesten helt ny igjen, men du mister *allt* som ligger på den.

Det andre alternativet, om du har viktige ting på disken, er å kjøpe en ny harddisk på komplett, eller lignede og bytte den ut. Enten hos komplett, eller hos noen som har peiling. Du kan tilogmed gjøre det selv (det er ikke vanskelig, er egentlig det letteste å bytte på en laptop og bryter vanligvis ikke noen garantier heller). så kan du kjøpe deg ett ekstern hardikkabinett (uten harddisk) her på prisguiden og putte din gamle harddisk inne det. Da kan du kople den til laptopen når laptoppen funker igjen, og kopiere tilbake de filene du trenger, om de fortsatt er der.

Lykke til også!

Er helt tett i huet nå, er bare 14 år og dette går får raskt.

Nå hvor skal jeg innstallere windows vista når den spør? Trenger jeg ekstern harddisk?

Lenke til kommentar
Er helt tett i huet nå, er bare 14 år og dette går får raskt.

Nå hvor skal jeg innstallere windows vista når den spør? Trenger jeg ekstern harddisk?

okay. lol. sorry. skal ta det litt saktere;

1. Gjør som komplett anbeflate deg. Fiks bios sånn at den ser etter CD/DVD først.

2. følg isntallasjonen slik du gjorde forige gang, men når den viser deg ett skjerm bilde hvor harddisken din er listet opp, (tror det har overskriften "Hvor vil du installere windows?" stopp et øyeblikk, og se etter "Disk verktøy" (eller "Disk tools") like under vinduet hvor disken din er vist (Den heter sikkert "disk 0" eller noe sånnt, om du bare har en harddisk i maskinen.) klikk på denne, så får du opp fler valg over ting du kan gjøre med harddisken din.

3. se etter formater (eller "format" i "disk tools"). Da vil maksinen stå og jobbe litt, kan hende den tilog med ser ut som om den har fryst, men det skal ikke ta mye mer enn ett par minutter. Når den er ferdig, så er harddisken din tømt. Alle dårlige filer eller filsystemer er fjernet, og bygget på nytt, så du kan fortsette å installere windows slik du gjorde forige gang. og når windows er installert er du ferdig. Da er det bare eventuellt å installere drivere eller programmer du mangler, men maskinen skal være i orden allerede (og det skal ikke være noen spor etter gamle windows eller problemer)

NB: fant et "screenshot" av siden jeg teknte på i installasjonen her. er på engelsk, men kan kanskje gi deg en ide om hva du skal se etter. Når du klikker på "diskverktøy/disk tools" skal du få opp tilsvarende valg enten på norsk elelr engelsk;

03format75.jpg

Endret av carnilio
Lenke til kommentar

Anbefaler å formatere disken ordentlig før du forsøker diagnoseverktøy, som nevnt i rekkefølgen i første innlegg.

"diagnose-tingen" sier meg desverre lite.

Du bør finne ut hvilken disk, eller ivertfall hvilket merke disken er (WD, Fujitsu, Samsung, Seagate ...).

La meg ta deg gjennom prosessen (dette gjør du etter du har forsøkt formatering): (støter du på problemer, så sier du hvilket punkt du stopper på :) )

post-63307-1233863149_thumb.png

1) Trykk ENTER for å komme til menyen.

post-63307-1233863200_thumb.png

2) Velg "Hard Disk Tools" og trykk ENTER.

post-63307-1233863342_thumb.png

3) Velg "Diagnostic Tools" og trykk ENTER.

post-63307-1233863423_thumb.png

4) Velg et diagnoseverktøy til produsenten av din disk, eventuelt en av de nederste. Ta bilde med kamera av resultatet og legg det her i diskusjonen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...