Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC-en vil ikke starte, har ikke anelse hvorfor

Anbefalte innlegg

I dag startet jeg PC-en min som vanlig, og da Ubuntu hadde kjørt i et par minutter frøs skjermen. Jeg restartet, men PC-en ville ikke vise noe som helst på skjermen.

Jeg kan ikke huske å ha gjort noe som kan ha forårsaket dette. Derfor har jeg ingen anelse om hvordan jeg skal løse problemet, eller hva problemet i det hele tatt er.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det må da være mulig å komme med litt mer info. Hva skjer når du skrur på? Høres det ut som maskinen booter som normalt, går vifter, harddisker og hører du evt. beeps eller noe slikt? Deretter, har du prøvd med et annet skjermkort? Ta ut kortet du bruker og sett inn et annet kort. Feilen kan ligge hos skjermkortet, siden skjermen frøs, og det nå ikke vises noe på skjermen. Er det gammelt? Sliter det med varme? Driver du mye med spilling, har du overklokket maskinen? Det kan vær et resultat av overklokking eller varmgang, men vanskelig å si uten å vite akkurat hvordan PC'en reagerer. Det kan også være en krasjet harddisk, jeg opplevde dette på en Dell laptop for en tid tilbake. Skjermen frøs, og ved restart nektet maskinen og starte opp.

Som du skjønner er det nesten uendelig mange muligheter. Ta ut og prøv en og en komponent i en annen maskin.Kom gjerne med mer info etterhvert som du feilsøker og lykke til! :thumbup:

Lenke til kommentar

Det høres ut som PC-en booter vanlig, vifter og harddisker går. Spiller noen timer i blant, men ikke hver dag. Har aldri overklokket.

Skal prøve å koble en skjerm til hovedkortet i stedet, har ikke andre skjermkort liggende.

Edit: Hadde ikke port til skjermen, så kan ikke prøve likevel. Men noe jeg la merke til er at lyset som sier om num lock er på, lyser ikke når jeg starter. Det har det alltid gjort før.

Edit 2: Harddisken har heller ikke krasjet. Prøvde å boote GParted nettopp, og det gikk. Jeg rebootet og tok ut CD-en, og GRUB kom opp som vanlig.

Edit 3: PC-en starter bare av og til, og både Ubuntu og Windows XP fryser etter noen minuttter.

Endret av Bozzeye
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...