ren1706 Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 hei hva gjør man når inntekten er mindre en summen av alle regninger som skal betales?? jag er helt fortvivlet akkurat nå. kontaktet kommunen der jeg bor men fikk faktisk ikke så mye hjelp der. jeg har forsøkt å gjøre avtaler med forskjellige inkasso men når jag får lønnstrekk fra namsmannen ,så kan jeg ikke lengre avholde dem. Så da blir det en ond sirkel. Har dere noen tips til hva jeg kan gjøre i en sånn situasjon? Lenke til kommentar
Mørbradbiff Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 http://debatt.sol.no/node/4194941 Står mange tips her. Lenke til kommentar
KS Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 Du kan starte med å lese disse to andre trådene som nylig er startet på dette forumet rundt det samme temaet: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1069193 https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1069186 Lenke til kommentar
ren1706 Skrevet 7. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2009 er det noen som har eller har haft gjeldsordning.?? hur fungerer det i praksis?? Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 I utgangspunktet er det jo NAV / sosialkontoret som skal hjelpe til med gjeldssaneringsordningen. Ta kontakt med sosialkontoret, så hjelper de deg sikkert Lenke til kommentar
nomore Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 Gjeldsordning kan du lese mer om her. Lenke til kommentar
ren1706 Skrevet 7. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2009 hej jag har kontaktet boligkontoret i min kommune, jag blev bare skremt når de sade att jag må kansje selge boligen min.det var lite hyggelig å høre. du har for stor tro på att de er så behjelplige der. Lenke til kommentar
ren1706 Skrevet 7. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2009 Gjeldsordning kan du lese mer om her. jag tror jag har lest alt som går å lese om gjeldsordning.:-)) men det har vært alreit å snakke med dem som har praktisk erfarenhet av det. Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 hejjag har kontaktet boligkontoret i min kommune, jag blev bare skremt når de sade att jag må kansje selge boligen min.det var lite hyggelig å høre. du har for stor tro på att de er så behjelplige der. Ja, kanskje, om gjelden er enorm. Men kommunen kaster ingen ut så lenge det kan ungås... Men dette er jo et tilbud for at du skal kunne starte på nytt om du har bæsja på leggen. Om du har 50.000 i gjeld, er det ingen som tvinger deg til å selge boligen din. Om du har 5.000.000 i gjeld, kan det fort være snakk om dette. De er jo behjelplige, men det er ingen menneskerett å pådra seg masser av gjeld som så staten/kommunen skal ta over! Uansett er det svært viktig at tar kontakt og fremlegger den totale oversikten over gjeld og utgifter for kommunen slik at dere kan diskutere MULIGE løsninger. Du kan også ta med deg den samme oversikten og forsøke i forskjellige banker. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 Eg må dessverre si at min erfaring med det offentlige er stusselig. Enten ser de ned på deg, har ikke tid, vet ikke hva det er snakk om og/eller mangler verktøy for å hjelpe folk med alvorlige gjeldsproblemer. Uansett så tar alt tid. Tid man ikke har. Men dessverre er realiteten at man ofte er nødt til å selge boligen sin(enten frivillig eller på tvangssalg). Dette enten fordi den er for dyr i forhold til behov og/eller samtidig som at evnt hjelp fra det offentlige tar så lang tid at lånet blir missligholdt. Så vidt meg bekjent kan man ha gjeldsordning/personlig konkurs og samtidig eie egen bolig dersom den ikke er for dyr i forhold til behov og andre alternativer. Eks: betaler du kr 8000 i måneden i huslån men kan leie til kr 4000 vil du nok måtte selge. Dette skal vel være en vurderingssak i enkelte tilfeller men mange saksbehandlere ser seg blind på at vedkommende skal leve så billig som overhode mulig. Ved gjeldsordning vil man måtte selge en del eiendeler og det å eie bil krever en behovsprøving. Var innom temaet med en konsulent på NAV(eller sosialkontoret som det het da) engang. Eg hadde da fått meg ny jobb hvor lønna var dobbelt så høy i forhold til der eg jobbet før(dette ble løsningen på mitt gjeldsproblem btw). Men dette krevde bil da veien til jobb var på 90 minutt pr vei og kollektivtransport hadde tatt meg 4 timer pr vei. Alternativet var å ta en jobb hvor lønna var slik at eg såvidt tjente nok til nødvendig livsopphold. Konsulenten mente da at eg ville måtte ta den jobben med lavest lønn og selge bilen. Da ville eg kunne få gjeldsordning. Resultatet blir jo at ingen av kreditorene får noe(siden eg skal ha en viss sum igjen pr måned til livsopphold) og eg måtte leve så billig som mulig. I stede sto eg på mitt, beholdt bilen, tjente dobbelt så mye og klarte å forhandle meg frem til å betale alle kreditorene(fikk forhandlet bort renter og de fleste inkassosalærene). I tillegg har eg kunne styrt min egen økonomi og hatt muligheten til å spare penger på egen hånd. Dette viser bare mentaliteten som eksisterer i det offentlige. Eg ville ikke satset på hjelp derifra igjen. Lenke til kommentar
ren1706 Skrevet 7. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2009 hejjag har kontaktet boligkontoret i min kommune, jag blev bare skremt når de sade att jag må kansje selge boligen min.det var lite hyggelig å høre. du har for stor tro på att de er så behjelplige der. Ja, kanskje, om gjelden er enorm. Men kommunen kaster ingen ut så lenge det kan ungås... Men dette er jo et tilbud for at du skal kunne starte på nytt om du har bæsja på leggen. Om du har 50.000 i gjeld, er det ingen som tvinger deg til å selge boligen din. Om du har 5.000.000 i gjeld, kan det fort være snakk om dette. De er jo behjelplige, men det er ingen menneskerett å pådra seg masser av gjeld som så staten/kommunen skal ta over! Uansett er det svært viktig at tar kontakt og fremlegger den totale oversikten over gjeld og utgifter for kommunen slik at dere kan diskutere MULIGE løsninger. Du kan også ta med deg den samme oversikten og forsøke i forskjellige banker. kommunen bad meg om å dokumentere alt gjeld jag har plus undersøke med meglere vilket markedsverdi min bolig har i dag. sen har jag ikke hørt noe av dem,. idag slitter jag å betale husbank rente som ligger nå på 6,3% .jag har hørt att den er på vei ned ,men for meg handler det om her og nå. Lenke til kommentar
Strukt Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 Til dere som sliter med økonomien, hvordan har dere havnet der? Er det slik at dere har mistet jobben og dermed ikke kan betale alle avdrag på lån? Eller har dere lånt for mye penger slik at dere ikke klarer å betale når renta stiger? Lenke til kommentar
ren1706 Skrevet 7. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2009 Til dere som sliter med økonomien, hvordan har dere havnet der? Er det slik at dere har mistet jobben og dermed ikke kan betale alle avdrag på lån? Eller har dere lånt for mye penger slik at dere ikke klarer å betale når renta stiger? det er komplisert. kommer ikke fra norge ,og flyttade hit fra sverige med stor studielån. fikk dåligt betald jobb.' har altid leid tidigare så blev veldigt happy når jag fikk lån till bolig fra husbanken men dessverre på falske permisser. sen blev jag i bilulykke ,hade ingen reiseforsikring. fikk betale for sjukhusopphold selv. det ruinerte redan hardprovd økonomi fra for. nå har jag ikke jobbet siden 2007 og akurat nå mottar rehabilitringspenger som utgjør 60% av lønn om jag ikke tar de feil. den jag bor sammen med blev arbeidsløs i oktober ifjor. det hjelpte lite :-( sen har jag gjort masse misstag på veien dit så klart okså Lenke til kommentar
nomore Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 Eg var lærling da eg(og samboer) fikk lån til leilighet. Uheldigvis kjøpte vi en leilighet med mangler(som vi burde ha sett). Så gikk jobben eg hadde konkurs(gikk to måneder uten lønn). Så fikk eg jobb igjen og kort tid etter ble eg tvunget i militæret(prøvde i lang tid å få utsettelse pga økonomi og ventende barn men ble ikke innvilget). Pga helseproblemer i familien måtte samboer flytte hjem igjen(ulønnet) og økonomien tårnet seg opp. Lånet var allerede misligholdt før militæret så vi fikk ikke hjelp der til å beholde den. Etter 7 måneder ble eg "muddet"(pga familiære og økonomiske forhold). Kort tid før eg ble "muddet" fikk vi trussel om tvangssalg. I stede la vi leiligheten ut for salg selv i en periode hvor markedet for selger var på et bunnnivå. Etter 4 måneder(og opphoping av renter og andre regninger) fikk vi solgt leiligheten ca 120k under takst + meglerhonorar. Tapet + renter var på ca 320k. Når eg slapp ut av militæret fikk eg meg en underbetalt jobb hvor det hele tiden var løfter om bonuser og høyere lønn. Uerfaren som eg var slukte eg løftene og vi prøvde å få økonomien til å gå rundt nok som den var. Lenge før vi solgt leiligheten var vi kommet i en ond sirkel hvor utgiftene(gebyrer osv) var høyere enn inntekt. Eg innrømmer vi var litt blåøyd og havnet i enkelte av situasjonene selvforskylt, men hadde vi kunnet fått hjelp tidligere(og vi prøvde) så ville vi klart oss bedre mye tidligere. Men i stede har vi hatt problemene hengende over oss i over 6 år. Vi er nå ferdige med det(og separert) men vi har måttet klare oss selv. Hverken kommunen, banker eller andre har vist forståelse eller vilje til å hjelpe oss. Lenke til kommentar
KS Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 Har du gjeld som er større enn du det du kan betjene med vanlig inntekt må du: - Øke inntekten (overtid eller ny deltidsjobb) - Kutte kostnader (si opp aviser, internett, kable-tv etc) og til slutt, eller kanskje først, avhengig av hvor stort problemmet ditt er: - Realiser formueobjekter. Det betyr selge. Selge flatskjerm, selge bilen, selge motorsykkelen eller selge HUSET. Huset ditt er en investering og en investering kan du løse ut når du trenger. Huset ditt er ikke livet ditt. Du kan gjøre det tidlig, eller vente til det er for sent. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå