Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskinen brøt sammen under spilling.

Anbefalte innlegg

Du nevnte tidligere at du installerte XP på en IDE disk og hvis du kommer inn der og ser den "gamle" XP, så kan du prøve det du sa om å kopiere over filer.

Lag til mappe på den "gamle" XP disken som heter Temp. Ta så og kopier disse filene som ligger i e:\windows\system32\config til E:\Temp: (antar at den disken har bokstaven E)

system

software

sam

security

Deretter kopierer du følgende filer som ligger i E:\Windows\Repair (mulig at du må slette de filene som er i e:\windows\system32\config før du kopierer):

system

software

sam

security

til e:\windows\system32\config

Prøv så å restart PCen til det "gamle" XP.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er jeg inne på den gamle XP-innstallasjonen. Ting er ikke helt som det skal. Bl.a. får jeg en feilkode når jeg starter PS. Det står at jeg må kontakte adobe support.

Jeg prøvde det med å kopiere til mapper fra to innlegg over. Første gang den starta virka ikke dvd-spilleren. Nå virker den. Men det er diverse annet som ikke helt er som det skal. Bl.a. får jeg ikke brukt windows update.

Lenke til kommentar

Javel, så du kom deg inn i "gamle" XP. Bra. :thumbup: Problemet med PS kan være at det mangler noen filer fra Windows Update, dette er normalt etter en reparasjon.

Du kan prøve følgende for å få Windows Update til å virke. Gå til Kontroll panelet, velg Sikkerhetssenter eller hva det nå heter på norsk. Da skal du ha et vindu med oversikt over brannmur, automatisk oppdatering og virus beskyttelse. Nederst i det vinduet har du automatisk oppdatering, klikk på det og velg Deaktiver automatisk oppdatering eller Ikke bruk automatisk oppdatering. Litt usikker på hva dette heter på norsk da, ikke brukt norsk OS på 12 år.

Lukk alle vindu og restart PCen. Når du er inne i XP igjen, går du til C:\Windows\SoftwareDistribution mappen og sletter ALLE mappene og filene som er i den mappen. Ikke slett selve SoftwareDistribution mappen, den må være der. Kan du ikke gjøre det, restart PCen i sikker modus og slett så mappene.

Deretter går du til kontroll panelet, Sikkerhetssenter og aktiverer Automatisk oppdatering for Windows Update. Prøv så å starte Windows Update og se hva som skjer.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Helt ærlig, ja, så bryter du lisensavtalen med Microsoft etter som du kun kan ha en lisens installert på en PC. Har du aktivert begge lisensene? Det tviler jeg på for da hadde du fått beskjed om at denne lisensen er allerde i bruk. Så juridisk sett har du en lovlig XP-lisens og en pirat kopi installert på samme PC.

Du bør fjerne den XPen som du installerte sist på IDE disken, og beholde den "gamle" XP på SATA disken hvor du har alle programmene dine, altså Adobe PS etc.

Før du fjerner den "ulovlige" XP, må du finne ut hvilken disk som er boot disk. Starter maskinen normalt hvis du kobler fra IDE disken, har du ikke noe problem. Prøv og se hva som skjer.

Når det gjelder Windows update så skal det ikke ha noe å si at du har to XP-lisenser på samme PC, med mindre begge er aktivert. Windows Update er ikke smartere enn at det vil kun sjekke den disken det er installert på for å finne hvilke oppdateringer som mangler. Og det gjør det ved å sjekke innholdet i C:\Windows\SoftwareDistribution mappen. Det vil ikke sjekke en annen disk.

Hvilken feil melding får du fra Windows Update da?

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Jeg satt på automatiske oppdateringer og det virket. Den lastet ned oppdateringer. Har ikke testa å oppdatere via IE igjen etter det.

Det jeg skal gjøre nå er å fjerne denne nyinnstallerte disken helt. Det er noe galt med den også, det kommer høye "bankelyder" fra den og mens det pågår er skjermbildet helt fryst. Etter en stund gir det seg og jeg kan fortsette med det jeg holdt på med. Ved to anledninger har jeg fått blåskjerm mens bankingen pågår, om at XP slår seg av for å hindre skade. Så jeg regner denne disken som ødelagt og skal fjerne den straks jeg er ferdig med dette innlegget.

Jeg har fått svar fra Adobe om hva jeg kan prøve på den gamle innstallasjonen så nå skal jeg for alvor sette i gang med den. Planen min er å få PS opp igjen, det ser jeg på som viktigst. Så tenker jeg litt på om jeg bare skal avinnstallere det på korrekt måte mtp lisensreg. og så ta en ny installasjon av hele systemet.

Jeg er jo litt bekymret mtp hvorfor dette skjedde i utgangspunktet, og har tenkt litt rundt det. Jeg har for 2 mnd tilbake satt inn et nytt skjermkort. Kan det ha noe med dette å gjøre? Jeg syns og jeg må takke deg for å orke å hjelpe til enda jeg har vært utrolig treg mens jeg har holdt på.

Lenke til kommentar

Du kan nok regne med at den IDE disken synger på siste verset når den kommer med ulyder. Så det beste er nok å fjerne den ja.

Når det gjelder det "gamle" XP trenger du ikke gjøre noe hvis det nå virker fint. Det er jo det orginale XP som du har og det skal ikke gi deg noen problemer med lisensen.

Aktiverte du ikke den ny installasjonen (på IDE disken) som du gjorde, bør du ikke få problemer. Du kan installere og re-installere XP, og Vista for den saks skyld, ørten ganger på samme maskin og med samme hardware, aktivere det og alt går bra. Jeg har gjort det mange ganger, no problem.

Men du kan IKKE ha to XP eller Vista med samme nøkkel/lisens på en PC.

Adobe PS kan du jo prøve å av-installere på korrekt måte og deretter installere det på nytt, skulle ikke være noe problem så lenge du har aktiveringsnøkkel til den. Grunnen til at PS ikke virker skikkelig kan være på grunn av at XP mangler noen oppdaterte filer. Dette har skjedd for meg også, så snart XP var oppdatert, virket alle programmene igjen.

Men som jeg sa, hvis XP nå virker fint, ser jeg ingen grunn til at du skulle installere alt på nytt igjen. Og det at du byttet skjermkort for 2 måneder siden tror jeg ikke har noe med dette problemet å gjøre. Da hadde nok dette skjedd tidligere. Uansett sørg for å ha oppdaterte drivere til kortet. Hvilket skjermkort er det snakk om?

Ikke noe å takke for du, :p har ferie så det går fint.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Skjermkortet er et MSI 9500GT. Jeg fikk driveroppdateringer gjennom windows update da jeg satt i det kortet.

Men nå er jeg iallefall inne på SATA-disken min. Den andre er ute av maskina. Jeg kobla også vekk den andre SATA-disken siden den kun inneholder bilder. Den tenkte jeg koble til igjen når XP går som det skal.

Jeg må ta en oppsummering.

Jeg gikk inn i "System" via kontrollpanel etter at dataen starta igjen og sjekket hardware fordi dvd'en ikke virka. Jeg måtte legge inn nye drivere til lydkortet, skjermkortet og nettverkskortet. (Det har jeg vel ikke fortalt enda) De la jeg inn etter en restart når dvd'en virka. Jeg har CD til alle.

Automatiske oppdateringer virker. Men om jeg prøver å gå til windowsupdate via startmenyen så får jeg ikke lasta ned og innstallert den ActivX-kontrollen. Det står at sikkerhetsinnstillingene mine ikke tillater. det.

Så oppdager jeg at Norman ikke er i oppgavefeltet. I sikkerhetsoversikten i kontrollpanel står det at den er oppdatert og at den kjører. Om jeg prøver å starte programmet via startmenyen får jeg "An error has occurred. Could not connect to service", jeg kan heller ikke ta internettoppdatering av Norman. Da får jeg meldingen "An unanticipated error has occured..." (så følger det på med noe mer om at jeg må kontakte dem og opplyse noen data som står ramset opp.)

PS starter heller ikke og jeg ser at Nero vil ha lagt inn serienr på nytt. Så jeg sjekket i kontrollpanel om hva den "Legg til/ fjerne program" ramset opp slags program. Der ser jeg at kun de programmene som fulgte med Skjermkort- og LydkortCD'ene jeg innstallerte driver fra er oppført.

Det jeg tenker nå er at en av de filene jeg la inn i den TEMP-mappa jeg opprettet inneholder det jeg mangler? I og med at den meldingen jeg fikk innholdt noe om at det var noe som manglet i "system". Kan jeg ikke da legge tilbake orginalfilene til de 4 andre filene jeg erstattet, og håpe på at ting da er riktig etter en restart.

Endret av pybalto
Lenke til kommentar

Jeg gjorde det jeg skrev over. Erstattet de filene tilbake. Alt unntatt "system"-fila. Nå er dataen så godt som normal. Det eneste jeg ikke får til å fungere er PS (Nå får jeg melding om at lisensen har sluttet å virke, men nå skal jeg prøve å gjøre som Adobe ba meg.) og så får jeg en melding om at systemet oppdateres om jeg prøver starte Norman.

Listen som kommer frem under "legg til /fjern Programmer" i Kontrollpanel er nå også så lang som den skal være.

Så jeg regner meg oppe å kjøre på denne nå. Takk for hjelpen.

----------------

Edit: Photoshop er oppe å går igjen. Adobe har automatiserte verktøy som fiksa lisensproblemet.

Endret av pybalto
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...