Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskinen brøt sammen under spilling.

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har et problem med dataen. Det er en Dell P4, 3.0GHz, 3GB RAM og to SATA harddisker. Skjermkortet er et MSI 9500GT. Lydkortet er Soundblaster Audigy 2.

Jeg var ikke selv tilstede da feilen oppsto men har fått referat fra to barn. Mens de spilte Star Wars Battlefront II frøs spillet. Så kom det en sånn blå greie over skjermen "som jobbet", og det nyttet ikke å trykke på noen ting. Heller ikke ctrl/alt/delete. Derfor slo de av dataen ved å bryte strømtilførselen.

Da jeg slo den på igjen sto det at jeg måtte starte opp med XP-plata og velge å reparere innstallasjonen. Jeg prøvde det men jeg fikk det ikke til. Det kom tilslutt bare valg om å trykke F3 for å avslutte. Derfor kobla jeg bort begge SATA-diskene og la inn XP på en annen harddisk jeg hadde liggende. En "ikke SATA", jeg vet ikke hva de kalles. Jeg måtte koble bort ene DVD-spilleren og sette den der den sto.

Men nå er det sånn at jeg gjerne vil ha tilbake den innstallasjonen jeg hadde. (På den ligger det mange kjøpeprogram med lisens. Bl.a. PS_CS4. Jeg aner ikke hvordan det er om jeg legger inn det på denne nye innstallasjonen mtp lisensnr og slikt.)

Så tro hva jeg må gjøre? Er det sånn at jeg må legge inn nye "drivere" til harddiskene siden det er SATA. Ved en ny innstallasjon må jeg jo det. Men jeg er litt redd for å ødelegge dataene på disken som XP ligger på om jeg bare prøver meg frem. Og ikke minst er jeg litt innteressert i om noen har noen tanker rundt hvorfor det skjedde.

---------

Etter å ha oversett det en stund så ser jeg at det står noe mer i feilmeldingen jeg får: "Kan ikke starte Windows XP fordi følgende fil mangler eller er skadet: \WINDOWS\SYSTEM32\CONFIG\SYSTEM "

Endret av pybalto
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Windows XP hadde ikke støtte for SATA disker da det kom ut, mener at dette ikke kom før SP2 (Service Pack 2). Men det er mulig å forta en Windows reparasjon av de SATA diskene dine. Det du trenger er SATA kontrolleren for det hovekortet som PCen har. Det bør du ha på CD som kom sammen med PCen eller med hovedkort. Bakdelen med XP er at du MÅ ha en diskett stasjon får å installere SATA kontrolleren.

Har din maskin det?

Og hvilken Dell maskin er det? En Optiplex GX270 eller nyere?

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar
Jo, det har den. Og jeg har en CD med drivere og sånt fra Dell, så det er nok på den da.

Javel, men hvilken Dell modell er det? Mener å huske at GX270 ikke har SATA disker. Vi har nemlig kun Dell maskiner der jeg jobber, så kjenner en del til dem. De fleste PCene vi har nå er GX745 og de har SATA disker.

Lenke til kommentar

Det heter den ja, og den driveren du skal bruke heter Intel® 82801FR SATA AHCI Controller, mulig den heter noe annet på den CDen. Let etter 2 filer som heter iaachi.cat og iaachi.inf som du kopierer til en diskett.

Regner med at du ikke har de 2 SATA diskene i RAID vel? Kun som single disker, f. eks en C disk og en D disk?

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Ikke noe problem, roter mye rundt i forumet jeg så, er nok innom av og til.

Glemte å nevne en ting, mulig at du må ha med en fil til som heter txtsetup.oem også. Det er tre filer til som normalt blir langt på disketten også, men de er vanligvis for RAID oppsett så jeg tror ikke du trenger dem. Uansett så heter de filene iastor.cat, iastor.inf og iastor.sys.

Lenke til kommentar

Jeg kommer meg ikke noen vei. Om jeg velger å kjøre "Gjennopprettingskonsoll for XP" så får jeg meldingen: " Systemregisteret ser ut til å mangle en aktiv ControlSet-nøkkel. Systemregisteret kan være skadet.

Hvis systemet ikke starter på riktig måte kan du forsøke å starte det på nytt med siste fungerende konfigurasjon eller du kan prøve å reparere Windows-innstallasjonen med reperasjons- og gjennopprettingsalternativene i innstallasjonsprogrammet."

------

Så hva betyr dette? Jeg kan ikke gjøre noe annet enn å skrive EXIT etter C:WINDOWS/ på en linje. Hva betyr det om gjenn.opprett. i innstallasjonsprogrammet? Jeg prøvde velge å innstallere men da jeg ikke fikk noen valg om å reparere så avbrøt jeg da jeg fikk melding om at alle gamle filer, programmer o.l. vil bli slettet om jeg gikk videre. Huff..

Men jeg har jo koblet til SATA-diskene og kjørte det programmet på Dell-CD'en i denne nye innstallasjonen. Nå ser jeg min opprinnelige C-disk ( nå heter den E:), og jeg kan også gå inn på den. Jeg kan også se den andre SATA-disken og gå inn på den også. Alt av bilder o.l. ser ut til å være helt som det skal.

Siden jeg har tilgang til den disken der windows var innstallert kan jeg da reparere den innstallasjonen ved å kopiere noen filer dit eller lignende?

Endret av pybalto
Lenke til kommentar

Du har koblet SATA diskene til samme SATA port som de opprinnelig var? Og ser du den andre disken også? Det burde du gjøre hvis du har koblet diskene rett, og jeg mener da å tro at XP installasjonsprogrammet burde finne ut hvilken som er system disken.

Uansett, la oss ta det fra begynnelsen, hvis jeg husker rett da, er lenge siden jeg installerte XP på norsk. Jeg har brukt spansk operativsystem de siste 10 årene.

Bare husk en ting, ikke bruk Gjennopprettingskonsollen for den vil mest sannsynligvis ikke virke.

Du starter installasjonen som en ny XP installasjon, bare husk å trykke F6 når du ser nede i skjermbildet på hvit linje at XP spør om du vil installere SCSI eller RAID kontrollere. Trykk F6 et par ganger, vent litt mens XP laster noen installasjonsfiler. I det neste skjermbilde vil du få spørsmål om hvor driver filene er for den driveren/kontrolleren er. Bare trykk ”Enter” ettersom XP ikke velger noe annet enn diskett stasjon. Du burde da få opp rett driver hvis du kun har de to SATA filene på disketten.

Deretter vil XP kopiere filer til hard disken din, tar en stund. Du kommer så til installasjon skjermbilde, trykk ”Enter” for å installere XP, og F8 for å akseptere lisens betingelse. Tror så at XP vil søke etter en tidligere installsjon, mulig at det skjer senere.

Nå burde du ha kommet til selve installasjon skjermbilde, du bør nå ha valg mellom å gjøre en ren installasjon (evetnuelt på en annen disk eller på den disken du allerede har XP installert på) IKKE trykk ”Enter”, slette tidligere installsjon ”D” eller å reparere XP ”R”.

For å reparere XP, trykk ”r” og dette burde virke uten problemer for jeg har gjort dette ørten ganger.

Hvis du har det valget å trykke ”R” så vil installasjonsprogrammet slette alle systemfilene dine, men du vil IKKE miste et eneste program, kun oppdateringer av selve XP.

Sjekk om dette stemmer med det du får, hvis ikke gi meg et hint. :cool:

Tviler du på noe, ikke fortsett.

Det er mulig å kopiere over filer, men da MÅ du vite hvilke filer som mangler, og det vet du vel ikke?

Hopper til køys nå, (arbeid) så jeg dukker ikke opp igjen før i morgen. :whistle:

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar
Nei, det var ingen steder man kunne trykke "R". Jeg har lett litt og har fått inntrykket av at man ikke kan reparere en innstallasjon av XP som har innstallert SP2 eller SP3 om man har en XP-CD med bare SP1 inkludert. Tenker det er derfor.

Joda, det er fullt mulig å reparere XP med SP3 installert. Jeg har nettopp prøvd dette på min PC, har nemlig XP SP3 installert, og installasjons CDen min er XP uten service pack.

Som jeg sa, det er lenge siden jeg har gjort en slik reparasjon, så jeg testet det ut for å sjekke.

Det at du ikke får opp reparasjonsmulighet, er min feil. Glemte nemlig en ting. Jeg sa: "I det neste skjermbilde vil du få spørsmål om hvor driver filene er for den driveren/kontrolleren er. Bare trykk ”Enter” ettersom XP ikke velger noe annet enn diskett stasjon."

Det er feil. Når du til dette punktet, trykker du "s" IKKE TRYKK "Enter"!! Da skal du få opp beskjed om å sette in disketten med driver filene på. Gjør det, trykk "Enter" og velg den driver som sier ICH6 SATA eller noe slikt. XP installasjonen vil da laste inn drivere, og når det er gjort kan du la XP fortsette til det kommer til det første installasjonsbildet.

Trykk "Enter" og mener å huske at du vil se nede på skjermen at XP skanner diskene dine. Mulig dette kommer etter at du trykker F8. Nå burde du være i selve installasjonsskjermen og se diskene dine.

Valgene du har skulle være noe lignende til dette:

For å slette gjeldende installasjon og installere ny, trykk "D"

FOr å reparaere gjeldende installasjon, trykk "R"

For å installere på nytt, trykk "Esc"

Er ikke helt sikker på at de lyder slik, men du skal ha tre valg der, og du må vlege det om reparasjon.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Takk for linken. :)

Det eneste jeg ikke er helt sikker på er det som står som advarsel om å bruke på OEM-innstallert operativsystem. Mitt er jo fra Dell og det er en fil fra Dell på innst.plata istedenfor en microsoft som vanlig. Bare for å teste fulgte jeg oppskriften som står her for å få en CD med SP3 på. Det var da jeg la merke til at en fil hadde et annet navn enn det skulle hatt på en vanlig XP-CD. Men det fungerte helt fint å bruke Dell-fila, og nå har jeg en Dell XP-CD med SP3 som virker. Men jeg kan ikke reparere med den CD'en heller.

------

Men.. når jeg la til SP3 så gjorde jeg det oppå en CD uten SP2. Inneholder SP3 alle oppdateringene der? Er det en teoretisk mulighet for at dersom jeg lager en "CD" med SP2 først og deretter legger til en SP3-oppdatering.. så vil jeg klare å reparere med CD'en?

(Jeg skal prøve det som står i den linken jeg fikk, men det hadde vært greit å vite om jeg har en cd med både SP2 og SP3.)

Endret av pybalto
Lenke til kommentar

Det er litt uklart for meg hvor langt du kommer. :dontgetit: Etter det du sier her:

”Kan ikke starte Windows XP fordi følgende fil mangler eller er skadet: \WINDOWS\SYSTEM32\CONFIG\SYSTEM” kan det virke som du har fått reparert XP ved hjelp av installasjons CDen, men når du skal starte det etterpå, feiler det på grunn av feil med den SYSTEM filen.

Kan du forklare litt nærmere hva som har skjeddd så langt?

Flotte bilder du har tatt forresten.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Å sorry. Skulle spesifisert det i innlegget. Jeg oppdaterte bare førstepost med opplysningen omkring den meldingen, og la det inn i en ekstra post så det skulle syntes.

Meldingen har stått der hele tiden i tillegg til det om reperasjon, men jeg har vært så fokusert på akkurat det at jeg ikke med en gang la merke til at det sto der. :blush:

(Takk for kommentar om bildene. Det er pga den interessen jeg fant forumet. Men jeg har jo oppdaget at forumet har flere gode avdelinger..)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...