ChillyWilly Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 Kan noen registere et varemerke hos patentstyret, for så å kreve rettighetene fra meg? Det er et norsk domenenavn jeg har, og bruker domenenavnet som "varemerke" uten at det er registrert. Koster mye å registrere så jeg har ikke gjort dette. Firmanavnet er ikke likt domene. Kan noen varemerkeregistere domenet for så å kreve det? Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 det virker i hvertfall logisk at noe slikt kan skje, men det er nok ubevist . det var for en god stund siden en sak om frisør som kalte seg "Adam og Eva" . jeg klarer ikke å huske alle detaljer ,. heller ikke om de også drev med andre ting . saken var att etter at de skulle lage ny logo eller noe i den duren , så dukket frisørkjede og krevde navne endring fordi de hadde et samme navnet . link1 ( avisa Nordland) link 2 ( avisa Nordland) Lenke til kommentar
ChillyWilly Skrevet 6. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2009 Ja den saken er jo grei. Kjeden hadde jo varemerkeregistert navnet sitt. Men jeg har IKKE det. Poenget mitt er: Kan noen (mer eller mindre bevisst) registere mitt varemerke (som jeg ikke har registert). For så å kreve varemerket fullt ut og overta mitt domene osv. ? Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 kommer vel an på hvem som registrerer først. noe mere har jeg ikke peiling på Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 Nei, du har da rett på ditt domene. Dem må finne seg i å bruke et annet. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 hvis det ikke er noen kontroll på hva som er aktive domener hvem skal da ha kontroll på hvem som aktiverte det først ? kjernen her er vel hvem som fikk rettighetene først. slik jeg har forstått det så har men først alle rettighetene når det er registrert enten det gjelder et varemerke eller et domene. domene må man registrere for å bruke og man skulle tro at det var ganske likt med varemerker Lenke til kommentar
Morvik87 Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 (endret) Kan noen registere et varemerke hos patentstyret, for så å kreve rettighetene fra meg? Det er et norsk domenenavn jeg har, og bruker domenenavnet som "varemerke" uten at det er registrert. Koster mye å registrere så jeg har ikke gjort dette. Firmanavnet er ikke likt domene. Kan noen varemerkeregistere domenet for så å kreve det? Nå sitter jeg ikke med lovsamlingen foran meg, kan slå det opp i morgen - men: du erverver ikke rettigheter til et varemerke ved å registrere ordet/sammensettningen av flere ord som et domenenavn. Varemerkebeskyttelse kan kun erverves enten ved: innarbeidelse, eller registrering. Du nevner også at registrering er spesielt dyrt, noe det ikke er. Jeg vil også opplyse om at et varmerke må kunne gjengis grafisk, selvom det er litt implisitt. Når det gjelder hvorvidt en person kan registrere den nøyaktige sammensettningen av ord som varemerke som domenenavnet ditt innehar, for å så kreve at domenet tilfaller den andre personen pga varemerkeregistreringen, må jeg si at det var en interessant problemstilling. Skal sjekke litt. De fleste firmaer, tro det eller ei - starter varemerkeregistreringen ved innarbeidelse i markedet. Så, du kan jo gjøre det samme, og poste linken til "varemerket" ditt her ;p Endret 7. februar 2009 av Morvik87 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå