Gå til innhold

Plassering av varmeregister H/V

Anbefalte innlegg

Har et flott varmeregister som jeg skal plasere utenfor kabinettet. Har tenkt litt på air flowen og lurer litt på hvordan jeg skal plasere det. Etter litt tenking så tror jeg at det er best at luften blir blåst fra siden siden luften da stiger etter å ha vært gjennom registeret. Men kan det være hensiktmessig å plassere det annerledes???

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette blir jo veeeldig teoretisk da, men ideelt sett er nok den beste løsningen å plassere registeret horisontalt. Da vil du kunne få litt "hjelp" ved at luften får en mer uhindret passasje gjennom registeret.

(Varm oppstigende luft)

En annen sak; Du sier at "luften blir blåst fra siden". Antar at du da har en vifte som blåser mot registeret?

Litt avhengig av viftetype, vil de fleste aksialvifter fungere best når de monteres slik at de suger luft gjennom registeret.

Som en konklusjon: Om registeret plasseres horisontalt i kombinasjon med en sugende vifte på toppen av dette, vil du nærme deg den optimale løsningen.

I denne sammenheng er det samtidig lurt å lage en trakt eller et avstandsstykke mellom vifte® og radiator. Legges vifta direkte på, vil du få et blindfelt under senteret på vifta, og dermed får du en litt dårligere kjøling. Og det vil du sikkert ikke ha? En passende trakt er derfor å foretrekke.

Lenke til kommentar

Uff så amatørmessig av meg :D

Har nettop kjøpt en enermax 120mm vifte. Min tankegang var jo at siden varm luft stiger og kald luft gjør nettop det motsatte så ville den beste løsninga være å sette den horizontalt, men selvfølgelig så er jo den beste løsninga å suge lufta gjennom den...

Men vill effekten bli den samme?, det er faktisk lite luft som kommer igjennom det hvis jeg blåser med munnen. Skal jeg suge så sliter jeg enda mere (liten sugeoverflate).

Siden jeg ikke lenger trenger så mange kabinettvifter så kan jeg jo faktisk ta 2x80mm (enermax) og bruke disse også.

Lenke til kommentar

Ideen med trakta er faktisk ganske bra!!!!!

Passer egentlig ganske bra å lage en egen boks til registeret, med en stor 120mm vifte i toppen som suger og 2x80mm vifter i bunnen (disse skal jeg ha filter på)....

Tipper jeg poster et fint bildet når jeg er ferdig med prosjektet (over påske) .

Takk for hjelpa skrue og den fine ideen :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...