TDZGamer Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 Hei! Jeg har en 1TB samsung harddisk og et par boot filer er permanent skaded. Repair funker ikke og maskinen er ustabil. Jeg kjører nå samsungs eget diagnose verktøy ESTOOL v2.11 og det har funnet endel feil. Spørsmålet er da ... kan jeg avblåse hele diagnosen og gå rett på reformattering eller vil diagnose programmet faktisk forsøke å rette feil? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 Når det er en dårlig sektor må den brukes for at feilen skal bli detektert og sektoren byttet ut med en reserve. Det tar veldig lang tid å gå gjennom hver sektor i en stor disk, enten du bare kjører en diagnose som leser eller skriver. Så det greieste er vel å gå rett på såkalt "low level format" siden den tester skriving. Lenke til kommentar
ukjentbrukergitt Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 er det ting du ikke må redde ut, formater Lenke til kommentar
TDZGamer Skrevet 5. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2009 er det ting du ikke må redde ut, formater Takk for svar begge to. Ja har reddet all data så nå bare kjører jeg rett på low level format. Det tar noen timer med 1 terabyte. Reinstall blir på en kjapp liten velociraptor da. Disse terabyte diskene egner seg ikke som systemdisk egentlig. Lenke til kommentar
ukjentbrukergitt Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 partisjoner opp disken, så du har en liten systemdisk, og resten til annet. Lenke til kommentar
TDZGamer Skrevet 5. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2009 partisjoner opp disken, så du har en liten systemdisk, og resten til annet. Aldri egentlig forstått poenget med partisjonering utover ren organisering av data. Sikkerhet og organisering av data håndterer jeg utmerket med flere fysiske disker og fornuftig bruk av filsystemet. Grunnen til at terabyte disker er uegnet er at når ulykken først er ute og hele disken må byttes eller reformatteres går mange timer i vasken. Da hjelper det ikke med masse små partisjoner tror jeg. Lenke til kommentar
ukjentbrukergitt Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 dermed grunnen til å partisjonere, har du to partisjoner, og systemet feiler, kan du formatere bare den ene disken og installere systemet på nytt, mens resten forblir der, stor fordel, men selvsagt best å ha flere fysiske disker. hjemme privat har jeg en system partisjon, C, og en partisjon til stasj, pluss en disk til til annet, og i tilleg en ekstern disk, alt i alt 3 partisjoner og en ekstern. Lenke til kommentar
TDZGamer Skrevet 6. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2009 Vel formatteringen feilet med beskjed om at disken er ødelagt så den må byttes. Det fine er at velociraptorn kom i posten idag så systemet er oppe og går igjen Lenke til kommentar
ukjentbrukergitt Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 digg! da er saken biff da, eller løvstek hvis du foretrekker det Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå