Gå til innhold

Grafer i Excel 2007

R7Rahvin

Anbefalte innlegg

post-25135-1233833935_thumb.jpg

Jeg skal lage en graf som viser "Tykkelse inn i vegg" og "Temperatur utside".

Grafen i bildet viser "Temperatur utside" (TU), med "Tykkelse inn i vegg" (TY) som labels.

Hvordan kan jeg få vist denne slik at den viser TU som en funksjon av TY, med riktige sprang? Nå er hvert hopp til høyre kun neste TY-verdi. Ønsker altså å få TY riktig fordelt utover aksen. Altså noe lignende bildet under. (Vakkert illustrert i Paint)

post-25135-1233834681_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slik som jeg ser det så er temperaturen korrekt fordelt utover bassert på hvor tykk veggen er.

Det er ett stort fall i begynnelsen og slutten grunnet store forskjelder i begge ender sammenlignet med de små forskjeldene som er i midt partiet.

Muligens jeg har missforstått deg?, men jeg ser ikke at det er feil.

post-58400-1233916987_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Jeg formulerte meg nok noe uklart, det jeg ønsker er at sprangene på x-aksen (den horisontale) skal være jevnt fordelt ut fra sin verdi.

Veggen er 0,7 tykk, det første feltet er 0,5, det skal derfor dekke 5/7-deler av grafens bredde, mens de andre feltene kommer tett på slutten. Jeg prøver å få den øverste grafen til å ligne på den nederste grafen, som er tegnet i Paint. Det skal altså være en korrekt fremstilling av temperaturfallet i en vegg, med felter som er like store i forhold til hverandre som den virkelige veggen.

Lenke til kommentar

Tabellen din er litt mangelfull. Du kan ikke ha data fra flere kolonner på en akse. Lag en kolonne i tabellen som viser temperatur i sjiktgrense. Hvilken skole/bok lærer du byggningsfysikk fra? Knut J. Espedals bok om byggningsfysikk har enkle og greie tabeller som viser hvordan du kan sette opp temperatur (og dampvandring) i vegger.

Lenke til kommentar

Problemet her er vel i all ovedsak at excel kun bruker den informasjonen som brukeren har sagt at skal brukes.

For å få det til må man vel gi excel vegg tykkelsen helt ned til 0. Og så gi excel grader fordelt på disse tykkelsene.

Hvis noen vet om andre måter hvor man manuelt kan justere på aksene eller annet så er det j interesangt og vite om det

PS. Har kun 2002 hjemme derfor det ikke ser likt ut..

341724.jpeg

Endret av Qumad
Lenke til kommentar
Tabellen din er litt mangelfull. Du kan ikke ha data fra flere kolonner på en akse. Lag en kolonne i tabellen som viser temperatur i sjiktgrense. Hvilken skole/bok lærer du byggningsfysikk fra? Knut J. Espedals bok om byggningsfysikk har enkle og greie tabeller som viser hvordan du kan sette opp temperatur (og dampvandring) i vegger.

Går på HiO, Energi og Miljø. Vi har ikke hatt veldig mye byggfag, vi skriver en oppgave nå der vi skal regne oss fram til kondenseringspunkt etc i vegger. Skal se om jeg finner den boken, kan være til nytte.

Det er kun "T utside" som skal vises på y-aksen, jeg har lagt til et skikt 0 for å vise innetemperaturen ("T innside" for lag 1). Problemet er som sagt at grafen ikke reflekterer tykkelsen til veggen korrekt.

Lenke til kommentar
Problemet her er vel i all ovedsak at excel kun bruker den informasjonen som brukeren har sagt at skal brukes.

For å få det til må man vel gi excel vegg tykkelsen helt ned til 0. Og så gi excel grader fordelt på disse tykkelsene.

Hvis noen vet om andre måter hvor man manuelt kan justere på aksene eller annet så er det j interesangt og vite om det

PS. Har kun 2002 hjemme derfor det ikke ser likt ut..

341724.jpeg

Jeg har vurdert å gjøre det på denne måten også, å sette opp tykkelsen på en vegg opp til 1 m med sprang på 1 cm, og regne ut temperaturen jevnt fordelt i hvert lag. Tingen er at jeg prøver å lage et ark som kan brukes generelt, til mange forskjellige typer vegger, slik at jeg ikke ønsker å låse meg til en maks veggtykkelse.

Men grafen din viser akkurat det jeg er ute etter, det er slik jeg ønsker at grafen skal bli basert på min tabell.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...