Gå til innhold

Privatserver til lagring av film

Nismo

Anbefalte innlegg

Trenger innspill på serveroppsett. Skal brukes til privat bruk. Dokumenter, bilder, musikk og film.

Det er pga filmdelen jeg trenger hjelp. Tenker å lagre alle dvd-filmer på denne. Derfor trenger jeg ekstrem lagringsplass. Både til kjøpefilm, nedlasting, dvd-filmer, tv-serier. Minst 10TB plass...?

Ønsker "alt i en pakke". F.eks en HP eller Dell server med plass til mange disker.

Noen forslag ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Husk at 10TB koster noen kroner. Men hvis du fortsatt ønsker å ha så stor lagringsplass bør du velge et bigtower, dvs et stort kabinett, og da anbefaler jeg deg nok å bygge selv. Er vanskelig å få tak i ferdig-pcer med store kabinetter. Ellers kan du jo gå for eksterne disker, men det blir både dyrt og treigt.

Lenke til kommentar

Det beste alternativet hadde vært; billig, liten cpu, mest mulig antall diskplasser (for enkel utvidelse)

- Det holder med 2 stk systemdisker i RAID 1 & 3 stk lagring i RAID 5 til å begynne med.

Men å da ha mulighet til å putte i flere disker i RAID 5 oppsettet senere.

Fins masse servere som har denne muligheten, men prisen er stygg.

Lenke til kommentar

Dette NORCO kabinettet så meget interessant ut! Noen som har dette ?

Hvilket hovedkort & kontrollere vil dere anbefale til ett sånt oppsett ?

Må være kvalitet på de kontrollkortene.

Tenker å kjøre Windows Server 2008 på dette.

Lenke til kommentar
Dette NORCO kabinettet så meget interessant ut! Noen som har dette ?

Hvilket hovedkort & kontrollere vil dere anbefale til ett sånt oppsett ?

Må være kvalitet på de kontrollkortene.

Tenker å kjøre Windows Server 2008 på dette.

Jeg har hatt Norco 4020 siden i fjor sommer og er godt fornøyd med det. Men med mindre du plasserer kabinettet i et eget rom/kott, så vil jeg anbefale å bytte ut de 7 viftene. Opprinnelig satt det vifter fra Delta der, men jeg byttet dem ut med 80mm vifter fra Noctua, og nå kan jeg så vidt høre den fra 50cm avstand.

Har i dag 9 harddisker i kabinettet, og temp gikk opp fra 39 grader til 44 grader ved bytte av viftene.

Ellers har jeg satt inn et vanlig Asus P5Q hovedkort, og en Highpoint 2340 kontroller som jeg kjører diskene i jbod, siden jeg bruker WHS.

Jeg kjøpte mitt kabinett fra Norco's webshop http://www.ipcdirect.net/, og brukte JetCarrier.com til å få den sendt over til Norge.

Lenke til kommentar

holder selv på bygge privatserver for virtualisering samt lagring/backup av hele filmsamlingen,nedlasting,serier.

så på et par ferdige løsninger men endte med og bare bygge selv, selvom det ble litt dyrere enn orginale prisklassen jeg tenkte.

fikk bytta til meg 3405kontrollern,250gb diskene samt en usb-cdrom for ubrukt stæsj så spart noen kroner der :D

jeg endte opp med;

INTEL S3000AH Server Board "Aspen Hill"

INTEL Xeon X3220 2.4GHz Socket LGA775, 8MB

4x KINGSTON Memory/ 2GB 667MHz DDR2 ECC CL5 DIMM Intel Validated

2x 3com 1000mbit pci

Adaptec 3805 8x1500gb

Adaptec 3405 4x250gb

Yeong Yang Server Cube

2x CHIEFTEC 3 x 5.25" bays for 4 SAS or S-ATA HDD, Hot-Swap, full aluminium

har satt de 2 diskrammene i fronten for datadiskene i raid6 og de 250gb systemdiskene bak i raid10.

8x2tb i raid6 ville gitt deg en 11.17tb, men ville nok heller tatt en 31205 om ikke for at jeg fikk bytta til meg den 3405 :D

Lenke til kommentar
Blir vel fryktelig uoversiktlig med alle kablene i dette kabinettet ?

Det blir ikke mer uoversiktelig med kabler i dette kabinettet enn med andre kabinetter, så lenge man planlegger litt med tanke på hvilke kabler og hvor lange de kan/skal være, samt bruker strips til å holde de sammen. Jeg kunne selvsagt ha kjøpt noen nye 50cm mini-sas til sata kabler, som ville gjort det mer ryddig i kabinettet enn de 100cm kablene som fulgte med kontrolleren min. Men siden det var god nok plass til å legge en slags løkke/loop på kabelene, samt stripse de sammen, har jeg ikke sett det store behovet.

Etter som all hardware er satt inn og konfigurert, er målet mitt å være minst mulig inne i kabinettet, annet enn for å rengjøring. Siden kontrolleren min støtter hotswap, samt at alle diskene monteres fra front, behøver jeg ikke åpne kabinettet lengere, ei heller å skru den av, for å installere nye disker.

Lenke til kommentar
http://cgi.ebay.com/NORCO-RPC-4020-4u-rack...93%3A1|294%3A50

en slik en pluss hovedkort og kontrollerkort(nextron.no har billig PCI-X kontroller kort for 8 disker, så hvis du skaffer ett hvilket som helst hovedkort med 2x PCI-X slots, så burde du klare deg rimelig greit.

portoen de tok der var jo ganske overlevelig om den ebay sin estimated er riktig, sett på lignende kabinetter på ebay som lå på over dobbelte med portoen siden den var skyhøy.

men 20disker var endel for privatbruk med mindre noen abselut vil bruke samtlige gamle/smådisker de har liggende.

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...