V-by Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 Øh.Matte er jo ikke annet enn repetisjon, repetisjon og atter repetisjon. Tro meg, det straffer seg å droppe matteleksa. Det har jeg erfart. Samme med norsk, egentlig. Så lenge du ikke leser masse bøker på fritiden din vil du ikke bli bedre til å skrive om du dropper leksene. Det med matte er jeg ganske enig i, men du blir ikke noe bedre i å skrive norsk hvis du må sitte og lese om ibsen, og analysere dikt osv... Lenke til kommentar
Pivotal Skrevet 6. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2009 (endret) Det er klart at om man f.eks leser bøker på fritiden så blir man bedre i norsk. Men det burde ikke være nødvendig for å oppnå nivået som pensum krever. Lekser er ikke en rent dårlig ting, men unger med ressurssvake foreldre sliter på grunn av ting som dette. Selv gjorde jeg aldri lekser og suste igjennom skolen med toppkarakterer. Men lillesøstra mi har dysleksi og sliter mye med de fleste fag. Mora mi har nok også det og er ikke spesielt skolesterk hun heller, iallefall ikke i ting hun ikke har gjort på veldig mange år. Lekser er her bare med på å skape problemer siden hun blir hengende etter resten av klassen og da går også motivasjonen ned. Jeg sier ikke at skolesystemet i dag er bra nok til å bare kunne enkelt kutte ut lekser uten videre. Det må legges opp til at det fungerer og tilpasses elevene. Sammenligninene med høyere utdanning funker ikke helt. Dette er i hovedsak snakk om Barneskolen og ungdomskolen og til en viss grad videregående. Høyskole og universitet funker helt annerledes, mye mer frivillig og selvstendig. Og elevene er mer voksne. Jeg er opptatt av flest muligh elever skal ha muligheten til å få en god og helhetlig utdannelse, dette er ikke noe "jeg liker ikke lekser". Jeg har aldri hatt noe personlige problemer med lekser, men det er av andre grunner enn at leksesystemet har vært bra. Jeg synes leksesystemet er et problem for elevene. Jeg klarte å ignorere problemet, men det er mange som sliter med dette og ikke bare kan ignorere det. edit: v-by: norskfaget er mer enn novelleskrivning da. Endret 6. februar 2009 av Pivotal Lenke til kommentar
V-by Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 (endret) Jeg tenker på videregående pensum. Det i norsk jeg har lært der har jeg allerede kunnet, eller så er det noe jeg absolutt ikke har bruk for. Når kom Endret 6. februar 2009 av V-by Lenke til kommentar
-kga- Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 Husker jeg gjorde alle matte oppgavene i over halparten av matte boka over en helg på barneskolen. Og jeg fikk drit mye kjeft av læreren for det. Helt sykt. Man burde jo belønne ekstra arbeid. Men det var vel litt of topic. Man kan ikke bare droppe lekser sån uten videre. Folk lærer på forskjellige måter. Og noen lærer kanskje best av å sitte hjemme alene og jobbe med leksenne. En ordning hvor en kan velge sev mellom å gjøre leksenne på skolen eller å gjøre dem hjemme kunne fungert. Eller en ordning med att alle lekser gjøres på solen, men så blir det gitt ut frivillig eksrta lekser som en kan gjøre på egenhånd. Når en har lekse tester (noe en burde ha innimellom) så kan enn også ta med noe fra disse ekstra leksenne (men det skal ikke telle på noen karakterer). På barne skolen kan en også skape konkuransje av det med å gi stjærner til dem som gjør ekstra leksenne. Lenke til kommentar
OV-103 Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 Hjemmelekser gjør visst også større forskjell på elevene, fordi at de med foreldre som er utdannede og bryr seg, vil yte mer for å hjelpe til, enn den som har foreldre som jobber mye, er slitne, eller kanskje ikke har utdanning, eller ikke er like involvert i skolen. Altså øker lekser forskjellene elevene imellom. Så planen er å "dumme" ned de som kan bli flinkere ved hjelp av lekser sånn at alle kommer ned på samme nivå? Forklarte kanskje litt dårleg, men eg skreiv at eg måtte gå heimifra klokka 8 om morgenen og kom heim igjen rundt 3. Altså så er det 7 timar vekk på grunn av skulen. I tilfelle du ikke er klar over det så er det ikke sånn timene regnes når du begynner å jobbe. Om jeg må kjøre i 1 time til jobb og 1 time hjem igjen så kan jeg ikke komme 1 time seinere og dra 1 time tidligere. Arbeidstid er arbeidstid, reisetid til og fra må du ta på "fritida". I tillegg som nevnt tidligere her i tråden, så er en time på jobb det samme som en klokketime, ikke en kort skole"time". Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 Jeg skulle gjerne blitt igjen på skolen i 1-2 timer hver dag med et par andre frivillige elever og kompetente lærere og jobbet mer med fag jeg sliter med. Istedenfor lekser altså. (VGS) Lenke til kommentar
Pivotal Skrevet 6. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2009 OV-103: De som er skikkelig skolesterke trenger ikke gjøre lekser for å være flinke. Men om noen vil gjøre ekstra skolearbeid så burde det jo være åpent for det. Men her er det ikke snakk om at pensum skal innskrenkes eller lignende. khaffner: Det er en mulig ordning ja som jeg synes hadde iallefall vært mye bedre enn den som er nå. Jeg synes ikke en slik ordning skulle være nødvendig, men det er et mye bedre alternativ enn slik som det er nå. Det viktigste er jo å i første omgang hjelpe de som sliter pga lekser de må gjøre alene uten hjelp. Lenke til kommentar
-kga- Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 Kankje problemet med lekser er att de er for lette. Når det ikke er noe utfordring og en bare sitter og repeterer samme driten hele tiden så er det ikke rart lekser er kjedelig. Det er jo noe man bare pløyer gjennom for det man må. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 Alle lekser bør være frivillige. Skolen bør bare stte krav til hva elevene skal kunne, men la dem velge selv hvordan de vil lære det. Lenke til kommentar
Erik den Raude Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 Med det uheldige resultatet at tilliten blir misbrukt oftere enn ikke. \o/ Lenke til kommentar
Pivotal Skrevet 8. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2009 Lord KGA: Uhm, det vil jo bare gjøre problemet værre. De som sliter med skolen og ikke har gode foreldre taper utrolig mye på leksesystemet. Lenke til kommentar
JacobB Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 Ser hvertfall for meg en god del glade barne og ungdomsskoleelever om det viser deg at lekeser er ulovelig Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 å si at lekser er ulovlig blir litt feil. det som er ulovlig er at lærern straffer deg for at du IKKE har gjort de. Slik jeg har forstått det, og som gir mest sense i mitt hode. Lenke til kommentar
anonymmmmmm Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 Eg har hatt Utvida Skuledag, eller "leksefri skule" i fleire år, og synest det er eit veldig fint oppsett. Då går vi t.d. på skule til 15.30 tre dagar i veka og litt mindre to dagar. Vi har planar som varer to veker der det står læringsmål, det du skal gjere og "val", der det er litt kjekkare og annleis oppgåver. På planen er det ei rekke fristar. Omtrent kvar dag er det studietider, der vi kan arbeide med det me vil på planen. Om eg t.d. har ein frist i historie neste dag, gjer eg den. På denne måten har me alltid flinke lærarar til å hjelpe oss med arbeidet. Det er ikkje alle foreldre som kan algebra o.l. Lenke til kommentar
Pivotal Skrevet 8. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2009 khaffner: Stemmer det. Wheaten: Godt å høre at de plassene der de prøver slike ordninger funker Håper de kommer med slike ordninger over hele landet. Lenke til kommentar
anonymmmmmm Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 Det einaste negative med Utvida Skuledag er eigentleg at foreldra veit mindre om kva elevane gjer på på skulen. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 Med det uheldige resultatet at tilliten blir misbrukt oftere enn ikke. \o/ Da skal det ikke være noe problem å dele ut anmerkninger, slik det er i dag. Lenke til kommentar
Erik den Raude Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 Det hjelper fantastisk lite trur je. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 Mener du at det er annerledes nå? Å la elevene velge hvordan de vil lære selv vil lære dem ansvar bedre enn å be dem gjøre noen bestemte oppgaver hjemme. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå