Gå til innhold

Hjemmelekser på skolen ulovlige?

Anbefalte innlegg

Leksesystemet i den norske skolen er noe som ikke ofte blir tenkt så mye over. Jeg tror de fleste tenker på det som en nødvendighet uten å ha noen videre argumenter på hvorfor det skal fungere slik som det gjør i dag.

De fleste jobber lar deg jobbe på jobben og ha fritiden din i fred. Men slik har skolen aldri vært. Og leksesystemet overlater svært mye til foreldrene også.

I tilegg til dette så kom jeg over en artikkel her som peker på at å kreve at lekser blir gjort faktisk er ulovlig. http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/sk...icle2908020.ece

Hva synes dere om leksesystemet som blir brukt i skolene? Er det en riktig måte å gjøre det på, eller burde de få muligheten til å gjøre skolearbeid på skolen? Burde loven isåfall forandres?

Endret av Pivotal
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har aldri gjort lekser, fordi jeg mente at det brøt loven med hensyn til vern mot overtidsarbeid, arbeid i fritiden osv.

Hjemmelekser gjør visst også større forskjell på elevene, fordi at de med foreldre som er utdannede og bryr seg, vil yte mer for å hjelpe til, enn den som har foreldre som jobber mye, er slitne, eller kanskje ikke har utdanning, eller ikke er like involvert i skolen.

Altså øker lekser forskjellene elevene imellom.

Lenke til kommentar
Jeg har aldri gjort lekser, fordi jeg mente at det brøt loven med hensyn til vern mot overtidsarbeid, arbeid i fritiden osv.

Jeg har aldri forstått hvorfor norske elever klager så mye over leksene. Har gått på skoler utenfor det norske systemet siden 6. klasse (Tysk og internasjonal skole) og der er det ikke uvanlig å bruke 2-3 timer på lekser pr. dag. Dere har virkelig ingenting å klage over, hvis dere bare visste hvor mye fritid dere har...

Lenke til kommentar

Hvis man gjør leksene PÅ skolen er det jo ikke lenger lekser, så det synes jeg er en grei ordning. Tror det hadde vært bedre å adoptere mer internasjonale standarder for utdanning. Mer disiplin, mer gym, skolemåltider, ja kanskje til og med skoleuniformer osv. om nødvendig. Utdanning er det viktigste vi har, og legger fundamentet for alt samfunnet har til felles. Min generasjon og den som kommer etter har null disiplin og selvinnsikt.

Lenke til kommentar

Jeg har aldri forstått hvorfor norske elever klager så mye over leksene. Har gått på skoler utenfor det norske systemet siden 6. klasse (Tysk og internasjonal skole) og der er det ikke uvanlig å bruke 2-3 timer på lekser pr. dag. Dere har virkelig ingenting å klage over, hvis dere bare visste hvor mye fritid dere har...

Den meningen deler for så vidt jeg og: brukte vel sjelden mye tid på lekser, det gikk fint og handlet om å prioritere slik ting ille ble utsatt.

Den ene bestevenninen min som er i usa opplever det samme på deres ekvilant til vgs, der tar lekser og sport opp så og si all tid. Hun opplevde det som veldig ulikt tilstandene i norge.

Uansett: skal elevene få velge, så burde de se rekkevidden av valget, folgeopp stoffet hjemme er en god idé. Jeg syns heller lite om argumentet at dere utdannede foreldre skal tvinges ned på nivået til de uten, en kommer ikke unna forskjeller i samfunnet.

Lenke til kommentar

Jah, jeg er helt enig i at norske elever ikke har noe som helst å klage over.

Opplys heller om hva konsekvensene av slasking på skolen kan føre til.

...nei forresten! Vi bor jo i (sosialdemokratiet) Norge, så da skjer det jo ingen ting. De klarer seg jo likevel, desverre.

Endret av Astralnoise
Lenke til kommentar
ole_marius: Leste du i det hele tatt artikkelen? Det er jo bedre for elever at de gjør skolearbeidet på skolen enn at de må gjøre det hjemme hvor hjelpen de får fra foreldre er sterkt varierende.

anonymouse: helt enig.

faktumet er at hvis man gjør at all lekse blir gjort på skolen og hjemmelekser med anmerkning blir borte, hvor mange prosent av elevene vil faktisk lese til et fag, være forbedret til timen og ikke minst faktisk øve hjemme på prøver?

har lagt merke forskjellen fra ungdomskolen og videregående, siden man ikke får anmerkninger av å ikke gjøre lekser har jeg ikke orket selv og har merket i stor grad at jeg forstår mindre. med denne effekten kan hele opplegget bli katastrofalt

Endret av ole_marius
Lenke til kommentar

Det er da ikke noen grunn til å gjøre det her. Man må jo se på leksegjøring faktisk er effektivt og ikke minst lovlig.

faktumet er at hvis man gjør at all lekse blir gjort på skolen og hjemmelekser med anmerkning blir borte, hvor mange prosent av elevene vil faktisk lese til et fag, være forbedret til timen og ikke minst faktisk øve hjemme på prøver?

Uhm, den skjønte jeg ikke. Lesing og studering av faget kan da foregå på skolen i skoletiden? Kan man ikke øve til prøver på skolen? Husker at når jeg gikk på videregående var det en time hver dag som bare var en fri studietime hvor man kunne gjør ekstra skolearbeid, øve til prøver, etc.

har lagt merke forskjellen fra ungdomskolen og videregående, siden man ikke får anmerkninger av å ikke gjøre lekser har jeg ikke orket selv og har merket i stor grad at jeg forstår mindre. med denne effekten kan hele opplegget bli katastrofalt

Det sier jo seg selv at når systemet legger opp til læring gjennom lekser så sliter de fleste om man ikke gjør de. Men i et skolesystem hvor man lærte pensum på skolen så hadde ikke det vært et problem.

Lenke til kommentar

Jeg er egentlig ikke sikker på hvor lurt det er å fjerne hjemmelekser. Jeg er faktisk prinsipielt enig i at lekser er uheldig, både fordi de styrker forskjellene mellom dem med ressurssvake og ressurssterke foreldre og fordi skolebarn ikke burde måtte ha noe hengende over seg etter at de er ferdige på skolen for dagen.

Samtidig husker jeg at store deler av den lærdommen jeg fikk med meg fra skolen kom gjennom lekselesing, rett og slett fordi jeg synes at det var vanskelig å konsentrere meg på skolen. Når du sitter omgitt av venner med et høyt støynivå i et trangt klasserom, ofte med lap-top'en oppslått og inne på helt urelaterte saker, på et tidspunkt da du ifølge din naturlige døgnrytme strengt tatt skulle sovet, er det ofte vanskelig å konsentrere seg. Da er det enklere å konsentrere seg hjemme hvor man kan begrense antallet distraksjoner og velge selv når man skal arbeide.

I bunn og grunn er vel problemet at den norske skolen har for lite disiplin, men som konsekvens av dette vet jeg ikke hvor lurt det vil være å fjerne andre kanaler for kunnskap, som, selv om de langtifra er optimale, ofte kan kompensere for skoletidens ineffektivitet.

Lenke til kommentar

Det er da ikke noen grunn til å gjøre det her. Man må jo se på leksegjøring faktisk er effektivt og ikke minst lovlig.

Uhm, den skjønte jeg ikke. Lesing og studering av faget kan da foregå på skolen i skoletiden? Kan man ikke øve til prøver på skolen? Husker at når jeg gikk på videregående var det en time hver dag som bare var en fri studietime hvor man kunne gjør ekstra skolearbeid, øve til prøver, etc.

Det sier jo seg selv at når systemet legger opp til læring gjennom lekser så sliter de fleste om man ikke gjør de. Men i et skolesystem hvor man lærte pensum på skolen så hadde ikke det vært et problem.

Nånå, ikke la oss få blod på tannen fordi noen endelig har funnet ut at hjemmelekser ikke er hjemlet.

Når det gjelder det resterende, så kan det kanskje fungere for noen at en tar alt på skolen, men andre kan trenge å anvende stoffet i større grad, og hjemmelekser, eller selvstudie..kall det hva du vil, vil for mange kunne hjelpe når det gjelder å forstå.

Vet ikke om du har begynt studiene enda, men jeg avsluttet bachelor i økad i fjor, og selv på høgskolen så var foreleserne av oppfatningen at anvendelse (altså oppgaver med hjem) hadde sine fordeler.

Elevene fikk oppgavene - gjorde det - stilte mer forberedt til neste time, og ved å gjøre det, pluss øve på eksamen så fikk mange gode karakterer.

Det å bare sitte på skolen, og så dra hjem for å ha fritid er jeg stygt redd kan skape problemer for mange, kanskje ikke deg, men det betyr ikke at andre vil ha det like greit.

Lenke til kommentar

Lekser har ikkje vert noko anna enn eit problem for elever, som meg. Har seks skuletimar kvar dag 5 ganger i veka. Så i tillegg skal me ha heimelekse? Eg har aldri sjølv likt det, så eg gjer ikkje noko meir enn kva som er nødvendigt for å unngå ein anmerkning ved leksesjekk.

For å rekke bussen til skulen må eg gå heimifra klokka 8 om morgenen og så kjem eg heim rundt 3. Det er sju timer, som også eg venleg arbeidsdag for mange. Og då skal eg liksom begynne å gjere lekser? Det kan jo ende på kanskje 10 timar i veka, visst eg skulle gjort alt veldigt nøye.

Det beste som har skjedd meg på lenge, var i dag når eg høyrde på radioen. Eg kunne faktisk la vere å gjere lekser, med loven på mi sida!

Endret av 657
Lenke til kommentar
Greit at det er "ulovelig" å tvinge barn til å gjøre lekser, men hvis man vil bli smart eller flink i noe som for eksempel matte så man gjøre lekser. Sånn er livet, kjipt.

Matte er kanskje det som er mest problematisk. Kor mange foreldre er det som kan algebra? Ein kan ikkje få skikkelig hjelp til ting heime.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...