peerl Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 Er akkurat ferdig med å skrive en Perl guide på norsk nå! Sjekk denne siden hvis du er interessert: http://absorb.hopto.org/programmeringsguider/perl/ Denne er egnet for de som over hodet ikke kan noe om perl, eller har noen programmeringskunnskaper fra før av. Lenke til kommentar
residenevil Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 eeeh jeg er helt ny i ubuntu og linux og sånt og jeg hadde tenkt å lære meg perl. det jeg har problem med nå er at jeg først og fremst er usikker på om jeg lastet ned den riktige perlen. den heter på skrivebordet ActivePerl-5.10.0.1004-i686-linux-glibc-2.3.2-287188 . er dette riktig? og isåfall. jeg har problem meeed å få innstallert det har aldri innstallert noe program før i ubuntu. jeg åpner mappa etter å ha extracta den så starter jeg install.sh så prøvde jeg først å velge run, men det funka ikke så da tok run in terminal og da tok jeg yes på at jeg hadde lestt og godtatt. så skule jeg velge plassering, men jeg fikk problem med det. jeg skreiv masse forskjellige ting, men det jeg hadde mest tro på var d/programfiler, men det kom bare feilmelding. også var det en gang det gikk da (husker ikke hva jeg skreiv) og da kom det noe html et eller annet som man kunne innstallere og jeg skreiv yes så kom det at det tok 120 mb plass og at jeg skulle sjekke at jeg hadde så mye plass og det har jeg jo. så jeg skreiv yes og da bare lukket vinduet seg og ikke noe mer skjedde. så kort oppramsing av det jeg trenger hjelp med er: er det riktig versjon av perl hvis jeg bruker ubuntu? og hvordan kan jeg innstallere det? Lenke til kommentar
MataFaka Skrevet 1. april 2009 Del Skrevet 1. april 2009 skal du installere Perl på Ubuntu så skriver du "sudo apt-get install perl". Lenke til kommentar
eier Skrevet 6. april 2009 Del Skrevet 6. april 2009 eeeh jeg er helt ny i ubuntu og linux og sånt og jeg hadde tenkt å lære meg perl. det jeg har problem med nå er at jeg først og fremst er usikker på om jeg lastet ned den riktige perlen. den heter på skrivebordet ActivePerl-5.10.0.1004-i686-linux-glibc-2.3.2-287188 . er dette riktig? og isåfall. jeg har problem meeed å få innstallert det har aldri innstallert noe program før i ubuntu. jeg åpner mappa etter å ha extracta den så starter jeg install.sh så prøvde jeg først å velge run, men det funka ikke så da tok run in terminal og da tok jeg yes på at jeg hadde lestt og godtatt. så skule jeg velge plassering, men jeg fikk problem med det. jeg skreiv masse forskjellige ting, men det jeg hadde mest tro på var d/programfiler, men det kom bare feilmelding. også var det en gang det gikk da (husker ikke hva jeg skreiv) og da kom det noe html et eller annet som man kunne innstallere og jeg skreiv yes så kom det at det tok 120 mb plass og at jeg skulle sjekke at jeg hadde så mye plass og det har jeg jo. så jeg skreiv yes og da bare lukket vinduet seg og ikke noe mer skjedde. så kort oppramsing av det jeg trenger hjelp med er: er det riktig versjon av perl hvis jeg bruker ubuntu? og hvordan kan jeg innstallere det? Hvis jeg husker rett så har ubuntu perl installert default. Hvis ikke kan du bruker syanptic i menyen for å installere det. perlscriptet lagrer du som filnavn.pl. så skriver du chmod +x filnavn.pl i terminalen, for å gjøre scriptet executable. scriptet starter du med ./filnavn.pl. Husk at du må være i rett mappe for å kjøre det, du skifter mapper med cd(change directory) kommandoen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå