Gå til innhold

Slipper menn førstegangstjeneste?

Anbefalte innlegg

Israel har et litt spesiellt behov, med tanke på at de er omringet av fienden hele tiden.

Men selv Israel gjør forskjell på menn og kvinner.

Menn må tjene landet sitt i 3 år, mens kvinner slipper med 2.

Jeg vil ha slutt på den fordommen som sier at menn er fysisk og psykisk sterkere.

Generellt så stemmer det kanskje, men alle er individer.

Det finnes så utrolig mange unntak. En kebabspisende datanerd med beinbygning som ei jente, er mye svakere enn ei jente frå håndballandslaget.

Håndballjentene liker jo å kle seg likt, dusje sammen og være et lag, så de burde avtjene verneplikt før jeg gjorde det.

Hvor mange jenter trener på nivå med håndballslandslagsjenter da?

Helt generelt er menn sterkere enn kvinner, gitt at disse er jevnbyrdig ~ godt trent.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
[...]Hvor mange jenter trener på nivå med håndballslandslagsjenter da?

Helt generelt er menn sterkere enn kvinner, gitt at disse er jevnbyrdig ~ godt trent.

Er det så nøye da? Poenget er at de beste jentene er betydlig bedre enn de dårligste guttene, og er antakelig en god del jenter som er betydlig bedre enn gjennomsnittsrekrutten også. Ta inn alle, så får forsvaret plassere de der de duger best. Ikke alle gutter i førstegangstjeneste er bygd for å være MG-skytter eller fjernoppklaring heller...

Lenke til kommentar
Ikke alle gutter i førstegangstjeneste er bygd for å være MG-skytter eller fjernoppklaring heller...

Joda, om de slutter å være så feite og late så kan de springe så langt som helst.

Kvinner kan slutte å tro de er bedre enn menn for de ville ha sultet uten oss og vår teknologi. Komfortsamfunnet er falskt, husk det. I samfunn der ekte abeid må utføres vil vi menn alltid være overlegne. Bare se på steinalderen - da holdt kvinnene til rundt hulen.......

Lenke til kommentar
kan godt hende at jeg tar feil her, men er ikke pisa testen en test som frivillige tar(?)

men jeg har ingen grunn til å tro at mennenes biologiske hjerneoppbygning gjør dem istand til å være bedre i teoretiske fag. for å si det mildt... jentene på skolen min får bedre karakterer generelt i teoretiske fag.

dette er en hypotese og jeg vil tro på dette om det kommer en internasjonal test som har testet gutter og jenter i 50 år

Ja, man kan si nei, men de fleste sier ikke nei. Det er også sånn at du ikke kan velge om du skal være med eller ikke. Du trekker ut noen tilfeldige.

Jeg synes egentlig det er litt latterlig hvordan du avfeier resultatene i PISA-undersøkelsen, men heller vil bygge deg på resultatene på skolen din. Jeg retter matteprøver av og til, og i min klasse er jentene mye dårligere enn guttene generelt sett. Det beviser ingenting. PISA-undersøkelsen derimot er ikke like lett å avfeie.

angående alle store matematikere... det kvinnelige kjønn har i alle tider fram til vår tid blitt så og si nektet utdanning, blitt brent på bål siden de hadde kunnskaper som ikke andre hadde.

gi meg et land i verden da de store matematikerne levde fra antikken til den industrielleresolusjon der kvinner kunne ta en mastergrads utdanning/doktorgrad på lik linje med menn.

man kan si at menn var bedre på matte før siden kvinner ikke fikk lik utdannelse siden de skulle være hjemme

Enig i argumentet ditt, men det er forsatt sånn at det finnes svært få kvinnelige matematikere. Det er to grunner. Kvinner har mindre talent for matematikk og man må virkelig ha talent for å kunne bli berømt, men like viktig er at kvinner ikke er like interesert i matematikk.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Poenget ditt er uansett at gutter er bedre enn jenter i matematikk, noe som altså viser seg å langt i fra være en så åpenbar sannhet som enkelte skal ha det til.

Når vi snakker om bedre vil jeg heller snakke om talent. Gutter har mer talent for matte enn jenter. At jenter kan gjøre det bedre ved å jobbe er sikkert sant, men da må de også jobbe mer.

Dette kan vi se fra resultatene fra PISA-undersøkelsen som viser at jenter gjør det langt bedre i språk og naturfag.

Jeg synes dette blir rimelig spekulativt. Det er en hel del antakelser i resonnementet ditt. Jeg har vist til ny forskning som sier at det er en myte at gutter er bedre enn jenter i matematikk, må si jeg stoler mer på den enn dine analyser av PISA ...

Ellers så var det visst sånn at når det ble snakk om å la kvinner studere på universitetet her i landet så ble det argumentert med at da fikk de holde seg til matematikk som passet deres enkle hjerne best og la de ekte vitenskapene som filosofi være for menn ... (Hvorvidt det stemmer vet jeg ikke, men jeg tviler ikke.)

Lenke til kommentar
De fleste feminister jeg kjenner er i mot at bare gutter skal tvinges til å avtjene førstegangstjeneste ...

Likestilling er bare piss. Menn er bedre enn kvinner i alt.

Jenter er bedre i matematikk enn gutter.

Men disse feministene er ikke for at også jenter skal tvinges inn i førstegangstjeneste ikke sannt? De vil vel at førstegangstjenesten skal avskaffes i god sosialistisk stil?

De er for førstegangstjenesten ...

Kanskje fordi det er "a mans world"?

Forøvrig så har noen av de viktigste enkeltpersonene i utviklingen av den moderne datamaskinen vært kvinner og homoer, hehe.

Hadde vært litt morsomt om du kunne ha listet opp disse kvinnene :) .

Sånn rett fra hjernebarken så kommer jeg på Ada Lovelace, som ofte blir sagt å være den første programmereren. Hun programmerte for en datamaskin som ikke var bygd allerede på 1840-tallet. En hel del av de første programmererne til ENIAC var kvinner, blant annet Bettu Jennings som senere også jobbet med UNIVAC. Grace Hopper laget den første kompilatoren på 50-tallet og var vel den som innførte naturlig språk i programmering. Tidligere hadde man bare brukt maskinspråk. Karen Jones har hatt mye å si for informasjonsbehandling, det var hun som tenkte ut vekting av informasjon som i dag er grunnlaget for moderne søkemotorer. Også var Alan Turing, den moderne datamaskinens far, homofil.

Og husk at dette var på en tid hvor holdningen "menn er best" var LANGT mer utbredt enn i dag. Vi har kommet langt med likestilling her i landet, men tydeligvis ikke langt nok.

Ada Lovelace hjalp Charles Babbage med å lage differensiellmaskinen akkurat som at Marie Curie sammarbeidet med sin mann Pierre Curie for å forske på radioaktivitet (merkelig at vi bare lærer om den store Marie Curie i skolen og at Pierre Curie nesten ikke blir nevnt en gang ikke sannt?). Disse kvinnene stod ikke for opptagelsene sine selv. og alle andre store opptagelser innen datavitenskap har menn stått for.

Selvsagt. Sånn er det alltid, kvinnen var bare sekretær mens det var mannen med stor M som stod for den ekte vitenskapen ...

Lenke til kommentar
Jeg synes dette blir rimelig spekulativt. Det er en hel del antakelser i resonnementet ditt. Jeg har vist til ny forskning som sier at det er en myte at gutter er bedre enn jenter i matematikk, må si jeg stoler mer på den enn dine analyser av PISA ...

Ellers så var det visst sånn at når det ble snakk om å la kvinner studere på universitetet her i landet så ble det argumentert med at da fikk de holde seg til matematikk som passet deres enkle hjerne best og la de ekte vitenskapene som filosofi være for menn ... (Hvorvidt det stemmer vet jeg ikke, men jeg tviler ikke.)

Hvis du snakker om spekulasjoner burde du holde kjeft. PISA-undersøkelsen er en undersøkelse som er perfekt for dette formålet og mye bedre enn undersøkelsene dine. Den viser flere fag sånn at vi kan sammenligne. Den viser resultatene sine og det er enorme mengder med barn som har tatt den og det er fra masse forskjellige land.

Dine undersøkelser er mindre i omfang og ofte tatt fra et spesifikt land uten å sammenligne med andre fag og den viser ikke resultatene sine. Den forskningen jeg referer til er langt bedre enn din, så slutt å prøve å rakke ned på seriøs forskning.

Sikkert, men jeg kommenterer bare argumentet mitt at gutter har mer talent for matte enn jenter

Lenke til kommentar

Ada Lovelace hjalp Charles Babbage med å lage differensiellmaskinen akkurat som at Marie Curie sammarbeidet med sin mann Pierre Curie for å forske på radioaktivitet (merkelig at vi bare lærer om den store Marie Curie i skolen og at Pierre Curie nesten ikke blir nevnt en gang ikke sannt?). Disse kvinnene stod ikke for opptagelsene sine selv. og alle andre store opptagelser innen datavitenskap har menn stått for.

Selvsagt. Sånn er det alltid, kvinnen var bare sekretær mens det var mannen med stor M som stod for den ekte vitenskapen ...

jadda bare komm med sarkasmen din du :nei:

Skrev jeg noe om at disse kvinnene bare var noen sekretærer?

Jeg skrev at de ikke var alene om sine opptagelser og at de dermed ikke kan ta hele æren selv.

Hvorfor nevnte du f.eks. Ada Lovelace uten å nevne at hun jobbet eller mere videreutviklet Charles Babbage ide?

Dette blir jo som å komme med påstanden at Paul Allen lagde microsoft, DOS og windows uten og nevne Bill Gates.

Dette er villedende informasjon for å støtte din egen sak selv om infoen er feil (eller ihvertfall mangelfull (med bevist utelatt vesentlig info))

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Egentlig så blåser jeg i PISA-undersøkelsene.

Folk er så pass individuelle, at det blir feil at en gutt-jente skal slippe militæret, mens en Jan Thomas-person MÅ avtjene.

Poenget mitt er at alle er individer, og ingen bør deles inn i grupper etter hva de har mellom beina.

Det er ikke penisen som gjør menn til mannfolk. Den er bare en slange man tisser gjennom.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Jeg rakker ikke ned på PISA-undersøkelsen, jeg bare kommenterer at resonnementet ditt hviler på antakelser fra din side. Den ene rapporten jeg linket til bygger dessuten på PISA-resultatene ...

Hvilke antagelser? At jenter jobber mer enn gutter generelt på skolen? Resten følger jo direkte uten antagelser.

Lenke til kommentar

Du antar at gutters resultater i matematikk er en følge av deres medfødte talent samtidig som jenter resultater i matematikk er et resultat av deres manglende evner i matematikk pluss hard jobbing. Videre så antar du at jenters gode resultater i språk og naturfag er resultat av hard jobbing og ikke medfødt talent i språk og til å se sammenhenger.

Det er et faktum at omgivelsenes forventninger påvirker resultatene. Når jenter selv og omgivelsene deres antar at de er dårlige i matematikk så blir det fort en selvoppfyllende profeti. Forskningen jeg har vist til viser at jo mer likestilt et land er jo mindre forskjell er det mellom kjønnene i matematikk. Det sier oss om ikke annet at forskjellene antakeligvis er langt mindre enn hva vi tidligere har innbilt oss.

Som en kuriositet så har forøvrig hørt om en undersøkelse hvor man gav matematikkoppgaver til asiatiske jenter i USA. Resultatene var signifikant bedre om jentene ble fortalt at de skulle testes som asiater enn om de ble fortalt at de skulle testes som jenter. Hvorvidt det medfører riktighet eller ikke vet jeg ikke, så ta det med en klype salt.

Lenke til kommentar

Kan ikke kjønn være et kriterie på lik linje med syn? Jeg syns alle bør kalles inn til sesjon og deretter vurderes etter hvor stor nytte de kan gjøre i forsvaret. Jeg er sikker på at mer enn 10% av kvinner passer bedre i forsvaret enn meg, men allikevel er jeg den som blir kalt inn til sesjon fordi jeg har noe mellom beina. Det er ikke urettferdigheten som plager meg mest, men at dette kan føre til et svakere forsvar.

Jevnt over vil det allikevel alltid være fler menn enn kvinner i forsvaret. Menn er fysisk overlegne, men det betyr ikke at alle menn er sterkere enn alle kvinner.

Edit:

Jeg mener forøvrig at det også skal være lov å bruke kjønn som et kriterie når man ansetter til andre jobber. Jeg er mot å diskriminere basert på kjønn, men det er ikke til å skyve under en stol at menn og kvinner er forskjellige. I noen tilfeller går det an å tenke på det.

Endret av Mynotir
Lenke til kommentar
Du antar at gutters resultater i matematikk er en følge av deres medfødte talent samtidig som jenter resultater i matematikk er et resultat av deres manglende evner i matematikk pluss hard jobbing.

Nei, det er konklusjonen min. En konsklusjon er basert på argumenter og antagelser. Du skal identifisere alle antagelsene konklusjonen min baserte seg på. Hitill, ha jeg bare klart å nevne en.

Videre så antar du at jenters gode resultater i språk og naturfag er resultat av hard jobbing og ikke medfødt talent i språk og til å se sammenhenger.

Likeledes er det en konklusjon, og det er ikke en av konklusjonene mine.

Det er et faktum at omgivelsenes forventninger påvirker resultatene. Når jenter selv og omgivelsene deres antar at de er dårlige i matematikk så blir det fort en selvoppfyllende profeti. Forskningen jeg har vist til viser at jo mer likestilt et land er jo mindre forskjell er det mellom kjønnene i matematikk. Det sier oss om ikke annet at forskjellene antakeligvis er langt mindre enn hva vi tidligere har innbilt oss.

Som en kuriositet så har forøvrig hørt om en undersøkelse hvor man gav matematikkoppgaver til asiatiske jenter i USA. Resultatene var signifikant bedre om jentene ble fortalt at de skulle testes som asiater enn om de ble fortalt at de skulle testes som jenter. Hvorvidt det medfører riktighet eller ikke vet jeg ikke, så ta det med en klype salt.

Så du mener at du har rett, fordi at forhåndsdømming fører til variasjonen og hvis den ikke var der ville jentene ha fått en del bedre enn guttene, og vil konkludere med at jenter er like gutter i matematikk, men har mye talent i språk og naturfag.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Forskning f.eks. rundt konseptet "stereotype threat" kan kanskje være belysende.

http://www.ctv.ca/servlet/ArticleNews/stor...019?hub=SciTech

For meg fremstår det som ganske underlig å skråsikkert konkludere til fordel for ett av kjønnene etter at man har innsett hvor lettpåvirkelige vi mennesker er. Jeg bestrider ikke at det er forskjeller mellom kjønnene (vi vet f.eks. at det er noen forskjeller mellom menns og kvinners hjerner) - spørsmålet er hvor vesentlige disse forskjellene er for resultatene. Det klassiske spørsmålet, altså: Hvor viktig er arv kontra miljø?

Lenke til kommentar

Feministene har fått kjønnskvoteringen, da kan de også ta imot verneplikten uten å klage. Alltid er det menn som må ta drittjobben mens kvinnene bare klager. (Jaja, jeg er generaliserende nå).

Det gjøres forskjell på gutter og jenter i kroppsøving på skolen også. Selv er jeg ikke en veldig høy eller kraftig kar, mange jenter får bedre karakter enn meg fordi de er jenter, ikke fordi de presterer bedre. Jenter leser fortere enn gutter, så vi skulle fått tilsvarende forsprang i norsk.

Lenke til kommentar

Seffølgelig, er da bare å klage på karakterene si at jente X fikk bedre karakter og påpekk hvorfor du er bedre enn henne, da må læreren gi en god begrunnelse annen enn at hun er jente på hvorfor hun får bedre karakterer, hvis ikke går du opp. Om det ikke går bruker du den lærerens argument i norsk faget.

Lenke til kommentar

Det blir feil, Astralnoise! Jeg er hardbarket feminist, men vil ikke sende kvinner i militæret under tvang rett og slett på grunn av diskriminergingen de blir utsatt for under oppveksten og det faktum at de ofte mister et år pga. graviditet. Gutter blir også diskriminert under oppvekst, men disse blir mer diskriminert på dette med action man, krig og pistoler mens kvinner ofte får dokkevogn og barbie, så det ligger ikke like naturlig for dem med våpen og kamp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...