Gå til innhold

Slipper menn førstegangstjeneste?

Anbefalte innlegg

Det finnes massevis av gutter som verken kan eller vil. Men det kreves av dem allikavel fordi de tilfeldigvis er gutter.

Slik jeg ser det er vi alle individer. Ikke alle mennesker er typiske for sitt kjønn.

Og uansett hvem som er best: I et foregangsland for likestilling (eller feminisme?) er det ikke anledning til å pålegge denne plikten kun til gutter.

De som ikke klarer militærtjeneste fordi de er jenter, kan fremstille billig strøm ved å løpe i et hamsterhjul eller noe.

Eller de kan få en jobb som er spesiellt tilpasset deres feminine kvaliteter.

Sykehusene har uttalt at de ikke trenger flere ufaglærte, men de kunne jo jobbe som slumkokker for byens heroinjunkies, barnehageassistenter osv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+891234

Visse prinsipper er bedre, mer fundamentale og mer beskyttelsesverdige enn andre. At vi alle er født "frie og like" mtp. rettigheter og plikter er et av disse prinsippene.

Jeg mener at ingen, verken kvinner eller menn, skal påtvinges militær- eller siviltjeneste. Dersom staten likevel skal påføre befolkningen slike onder, må det ikke ramme vilkårlig. Verneplikten er også siviltjeneste, og ingen skal fortelle meg at menn "fysisk og sosialt" er bedre egnet til å jobbe i barnehager enn kvinner.

Lenke til kommentar
Likestillingsmyndighetene er alltid på viddene, men i denne saken er jeg faktisk enig. Typisk nok går da også likestillingsministeren her stikk i strid med det man ellers hører fra den kanten.

Menn og kvinner er slett ikke like, hverken fysisk eller mentalt, og det blir de heller ikke uansett hvor mye likestillingsministeren et. co. ønsker å tro det. Det er derfor ikke tale om noen "unaturlige" eller "urettferdige" skjevheter på ulike samfunnsområder som bør rettes opp. Det er f.eks. ikke på noe vis galt at flest gutter velger byggfag og flest jenter velger helse- og sos.fag. Det er utslag av at folk velger det de interesserer seg for, og at menn og kvinner faktisk ikke er utstyrt med de samme preferanser.

Og personlig tror jeg ikke kvinner er like velegnede soldater som menn.* Derfor er det ikke noe poeng i å gjøre dem til soldater, heller. Det ville være prinsipprytteri, og prinsipprytteri blir ikke bedre av at det aktuelle prinsippet burde kastes på skraphaugen.

*) jeg vil understreke at dette gjelder generelt. Da jeg var inne, var det et par meget habile og dyktige jenter i nabotroppen. Men den jevne jente er nok mindre motivert og dårligere egnet til soldattjeneste enn den jevne gutt.

Poenget er jo at gutta blir tvunget inn i dette. Og dermed mister de 1 års inntekt og mange får også ødelagt en del av utdanningen sin med dette. Pluss frihetsberøvelse selvfølgelig.

Om jenter er bedre eller dårligere egnet til å være soldater har ingen ting å si. I likestillingens navn skal de også ta sine plikter og ikke bare få hivd masser av goder og rettigheter opp i fanget.

Hvis jentene ikke er egnet til å bli soldater eller ikke vil bli soldater så er det ikke noe værre enn at de går inn i siviltjenesten akkurat som gutta som ikke vil bli soldater må.

Det er jo stort behov for hjelpepleiere i Norge, så hvorfor ikke bruke verneplikten til dette i større grad når man da altså får inn dobbelt så mange hvis jenter også hadde hatt værneplikt.

Jeg mener at alle burde gjennomføre værneplikten (slik at det ikke bare er 50-30% av gutta som må gjennom det (urettferdig og diskriminerende)).

Hvis du har for dårlig helse til å bli soldat er det plenty av andre oppgaver du kan gjøre i værneplikten. F.eks hjelpepleier, støttekontakt, administrativt arbeid (sparer masser av skattepenger på byråkratiet), osv.

Dette ville gjordt at Norge hadde fått mye mer penger til å bruke på velferd, ingen hadde blitt diskriminert og alle hadde fått vite hva det vil si å gjennomføre et arbeid (før de evt. bare går rett på sosialen).

Vi trenger også værnepliktig personell under kriser som når det er flomm, ekstremt snøvær eller behov for ekstra mye mannskap på andre offentlige oppgaver under andre ekstraordinere situasjoner.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Hehe, jeg må nok bøye meg i støvet for venninna di på dette punktet. Men jeg tør nesten å vedde 20 kroner på at det finnes karer som er bedre å suge pikk en Jenna Jameson.

Nå fikk jeg lyst til å starte en egen tråd om menn vs kvinner.

Lenke til kommentar

De fleste feminister jeg kjenner er i mot at bare gutter skal tvinges til å avtjene førstegangstjeneste ...

Likestilling er bare piss. Menn er bedre enn kvinner i alt.

Jenter er bedre i matematikk enn gutter.

Eller, egentlig ikke. Før har man trodd at gutter var bedre enn jenter i matematikk, mens nye studier nå viser at amerikanske jenter drar fra amerikanske gutter i matematikk på skolen. Jeg har ikke helt oversikt over studier i andre land, men mye tyder på at jenter slett ikke er noe dårligere enn gutter, men at de har fremstått som dårligere i skolesammenheng fordi samfunnet har trodd at de er dårligere enn gutter, noe som har gitt seg utslag i både lærerenes holdninger og jentenes tro på seg selv. Antakeligvis så er kvinner og menn like flinke til matematikk.

Edit: Og du er sikkert flinkere til å shoppe enn du tror. Så vidt jeg husker så har forbrukerundersøkelser vist at menn handler for langt mer enn kvinner, forskjellen ligger i at kvinner handler flere billige artikler som klær og sminke mens menn kjøper dyre dingser, verktøy, TV-er, hifi-utstyr og hobbygreier som fiskestenger til tusenvis av kroner og gudene vet hva.

Endret av Thlom
Lenke til kommentar

Tja. Om du er bedre enn venninna mi til å shoppe klær, vil jeg ikke si annet enn at jeg er usikker på din legning. :p

Vil faktisk påstå at den beste mann innefor noe er bedre enn den beste kvinne innenfor det samme i 95% av tilfellende. Da tenker jeg ikke på ting som menn ikke kan gjøre (føde barn osv).

Lenke til kommentar

Tja. Om du er bedre enn venninna mi til å shoppe klær, vil jeg ikke si annet enn at jeg er usikker på din legning. :p

Vil faktisk påstå at den beste mann innefor noe er bedre enn den beste kvinne innenfor det samme i 95% av tilfellende. Da tenker jeg ikke på ting som menn ikke kan gjøre (føde barn osv).

Håndball! Har aldri hatt interesse for herrehåndball, men kvinnehåndball er så utrolig stilig, særlig siden Norge eier alle.

Historien sier du har rett, menn har dominert i alle mulige felt.

Endret av Bruktbilen
Lenke til kommentar

Matte er logikk. Jeg tviler på at gutter tenker noe mindre logisk enn jentene. Greia med å løse et komplisert mattestykke med logisk tankegang, som krever at man må kunne formelen på forhånd, ofte diskvaliserer gutta. Ikke på grunn den logiske tankegangen, men pga at de ikke gidder å følge med i timen for å lære seg formelen.

Når det kommer til forsvaret, er det vel uten tvil hvem som er "best" i kampavdelinger. Hadde førstegangstjenesten blitt valgfritt, må nok Norge legge ned forsvaret. Ingen vil vel verve seg for å sitte på vaktbua vel?

USA er det ikke lov for kvinner å være med i deres kampavdelinger.

Nice! Har samme tankegang, bare at hos meg er det 99,9-100%.

Lenke til kommentar
Kanskje fordi det er "a mans world"?

Forøvrig så har noen av de viktigste enkeltpersonene i utviklingen av den moderne datamaskinen vært kvinner og homoer, hehe.

Hadde vært litt morsomt om du kunne ha listet opp disse kvinnene :) .

Sånn rett fra hjernebarken så kommer jeg på Ada Lovelace, som ofte blir sagt å være den første programmereren. Hun programmerte for en datamaskin som ikke var bygd allerede på 1840-tallet. En hel del av de første programmererne til ENIAC var kvinner, blant annet Bettu Jennings som senere også jobbet med UNIVAC. Grace Hopper laget den første kompilatoren på 50-tallet og var vel den som innførte naturlig språk i programmering. Tidligere hadde man bare brukt maskinspråk. Karen Jones har hatt mye å si for informasjonsbehandling, det var hun som tenkte ut vekting av informasjon som i dag er grunnlaget for moderne søkemotorer. Også var Alan Turing, den moderne datamaskinens far, homofil.

Og husk at dette var på en tid hvor holdningen "menn er best" var LANGT mer utbredt enn i dag. Vi har kommet langt med likestilling her i landet, men tydeligvis ikke langt nok.

Lenke til kommentar
Langt ifra, ta en titt på PISA-undersøkelsen. Uansett, grunnen til at de gjør nesten like bra er fordi jenter jobber mer på skolen. At det er så stor forskjell mellom jentenes kompetanse i språk og matematikk burde være bevis på at jenter ikke er like flinke i matematikk.
Lenke til kommentar

Jenter er altså flinkere i matte, flinkere å lage mat, flinkere til å føde barn, flinkere til mye rart. Dessuten er de jo ganske søte, da.

Og min erfaring med en del feminister er at de ikke har problemer med menns verneplikt, men jeg ble en gang omtalt som mannsjåvinist av to kvinner fra Rødt når jeg argumenterte for verneplikt for kvinner.

Jeg lurer på om vi trenger begrepet "feministdemokrat" på lik linje med "sosialdemokrat"? :)

Lenke til kommentar

Generelt så gjør jo jentene det bedre på skolen enn guttene her i Norge, men nå har visstnok forskjellen begynt å minke. Men intill det kommer definitive bevis så antar jeg personlig at menn og kvinner er like flinke. Med unntak av det fysiske der menn er sterkere.

Men er det noen kvinner som leser denne tråden eller? Hadde vært greit å høre deres syn på saken.

edit: Dette er ikke en helt on topic sak, men er forsvarstopp vil innføre tre åres førstegangstjeneste fordi det er mer samfunnsøkonomisk.

Kilde: VG

Endret av Monkeyboy
Lenke til kommentar
Langt ifra, ta en titt på PISA-undersøkelsen. Uansett, grunnen til at de gjør nesten like bra er fordi jenter jobber mer på skolen. At det er så stor forskjell mellom jentenes kompetanse i språk og matematikk burde være bevis på at jenter ikke er like flinke i matematikk.

Tøv og vas. En undersøkelse utført ved Northwestern University i Illinois hvor over 275 000 gutter og jenter fra 40 land deltok kommer til en helt annen konklusjon, nemlig at graden av likestilling har mye å si for hvor forskjellen mellom kjønnene i matematikk.

In countries where women occupy an equal position to men in society, such as Sweden, there was virtually no gender gap in maths ability. However, in countries with lower levels of gender equality, such as Turkey, the boys performed better in maths tests than the girls.

http://www.newscientist.com/article/dn1402...r-at-maths.html

En undersøkelse utført ved University of Wisconsin-Madison konkluderte med at forskjellen mellom gutter og jenter i matematikk i USA var borte. Gutter og jenter gjorde det like bra.

Enkelte har hevdet at selv om gjennomsnittlig prestasjon i matematikk er lik blant skoleelever, vil allikevel kjønnsforskjellene vise seg på høyere nivåer av matematikkstudier.

Forskergruppen sjekket derfor hvor bra eldre studenter gjorde det på oppgaver som krevde kompleks problemløsning.

Heller ikke her fant de noen kjønnsforskjeller.

http://www.forskning.no/artikler/2008/juli/189459

how_it_works.png

EDIT: Angående PISA-resultatene:

Analysis of PISA results suggests that the gender gap in math scores disappears in countries with a more gender-equal culture.

http://www.sciencemag.org/cgi/content/summary/320/5880/1164

Endret av Thlom
Lenke til kommentar

Thlom: Jeg tror ikke du leste det jeg skrev ordentlig.

Langt ifra, ta en titt på PISA-undersøkelsen. Uansett, grunnen til at de gjør nesten like bra er fordi jenter jobber mer på skolen. At det er så stor forskjell mellom jentenes kompetanse i språk og matematikk burde være bevis på at jenter ikke er like flinke i matematikk. http://www.pisa.no/ (Hvis du tar en titt på resultatene vil du se at guttene er bedre enn jentene i alle land i Skandinavia)

Jeg skrev ikke

Jenter er mye dårligere enn gutter i matte, fordi at PISA undersøkelsen viser at de fikk mye bedre resultater.

Svar på det jeg skriver neste gang.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...