larsingedude Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 Hei, jeg lurte på om harddisker overhode kunne bli flaskehalsen i en pc? Har en 250gb disk fra steinalderen. Lenke til kommentar
Potetfar Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 Den kan vel muligens gjøre at det går treigere å åpne filer, logge på, lastetider i spill etc, men når det først er oppe jobber du mot minnet og ikke harddisken. Disker på 7200 rpm hadde vi jo nesten i steinalderen og, så det er godt mulig at den ikke hadde vært noe flaskehals om den kunne være. Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 Harddisken er vel den verste flaskehalsen i en pc mtp overføringshastighet. CPU, GPU og RAM har flere GB per sekund, men harddisken brukes ikke hele tiden, og laster ikke gigantiske filer hele tiden, så i praksis er ikke harddisken en skikkelig flaskehals. Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 En treig harddisk vil gjøre hele systemet treigt - f.eks: sammenlign en laptop med en 4200rpm hd mot en desktop med tilsvarende hardware, men med en rask 7200rpm SATA disk, desktopen vil føles mye raskere. Lenke til kommentar
TaZ Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 Maskinen vil virke kvikkere med en raskere hdd noe den og blir. Oppstart av spill/programmer o.l Og du legger godt merke til det og... Lenke til kommentar
Purplehaze Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 Harddisken er den eneste komponenten i PC-en som trenger å bekymre seg for å bevege på fysiske deler for å få ting gjort. Det vil si at den er ufattelig mye tregere enn alt annet i maskinen. Et par raske disker i raid = ENORM forskjell på lastetider på spill, windows oppstart etc. Ofte har man ikke nok ram, så windows bruker en fil på disken som "minne". Og DA, min venn, DA går det treigt da! Om du f.eks. spiller "store" spill hvor det ikke finnes mulighet i hele verden til å laste inn alt av textures i minnet.. himmel å godt det da er med en rask disk Lenke til kommentar
Incense Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 Det er derfor dere må få dere SSD-disker som systemdisk Jeg vil foreslå Intel X25-M. På den disken innstalerer du Vista Ultimate i underkant av 10 minutter. De gode gamle diskene 7200rpm 10000rpm kan en bruke til lagringsplass av filmer, serier og alt annet som en ikke er avhengig at skal starte raskt. Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 (endret) SSD er fint det - hvis man liker småhakk og frys i windows, dagens generasjon SSD klarer ikke flere samtidige skriveoperasjoner - maskinen jeg skriver dette innlegget på har en 60gb OCZ Core2 SSD, Intel sine er en del bedre, men ikke verdt i nærheten av prisen. Endret 5. februar 2009 av PerUlv2 Lenke til kommentar
Incense Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 SSD er fint det - hvis man liker småhakk og frys i windows, dagens generasjon SSD klarer ikke flere samtidige skriveoperasjoner - maskinen jeg skriver dette innlegget på har en 60gb OCZ Core2 SSD, Intel sine er en del bedre, men ikke verdt i nærheten av prisen. X-25M hakker overhodet ikke, og så vidt jeg vet fryser den heller ikke. Og hva mener du med at dagens SSD ikke fikser flere samtidige skriveopperasjoner? Regner med at din OCZ Core2 er SLC? X-25 M er MLC og har lese/skrivehastigheter på 250/80MB/s se Link til test Ja det er "dyrt", men det spiller da ingen rolle når en snakker om ytelse. Har en ikke råd så får en kjøpe seg en 10000rpm og sette penger på sparekontoen enn så lenge. Er så lei de som syter om penger hele tiden.. Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 tester er en ting - praktisk bruk er noe annet - OCZ Core V2 er også MLC basert. Windows kan finne på å skrive mange småfiler samtidig (random writes) - dette takler dagens SSD'er svært dårlig samtidig. Ta en liten benchmark som også måler random writes så skal du få se... Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 Om ein klager på at harddisken er for treig så er 16GB ramdisk ganske billig idag. Lenke til kommentar
Incense Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 tester er en ting - praktisk bruk er noe annet - OCZ Core V2 er også MLC basert. Windows kan finne på å skrive mange småfiler samtidig (random writes) - dette takler dagens SSD'er svært dårlig samtidig. Ta en liten benchmark som også måler random writes så skal du få se... Ikke den beste testen for random writes, men de har da visselig gjort en test. Synes ikke den helt gjenspeiler de du sier. Men du har rett i en ting, en vet ikke før en prøver Prisen begynner også å bli triveligere. Gått fra 4800,- til 3400,- på 2 uker. Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 (endret) Som jeg sa - tester er en ting... i praksis er ikke altid resultatet det samme. I praksis vil en Velociraptor (eller flere) gi betydelig bedre opplevd ytelse. Neste generasjon SSD vil være helt noe annet. Edit: Men jeg er med på at Intel X25 er bra, men resten av første generasjon "forbruker" SSD'er er ikke helt det store - annet enn på papiret. Endret 5. februar 2009 av PerUlv2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå