oledolebole Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 Skal til utlandet et år snart, og da blir det selvsagt tatt masse bilder. Har jo ikke plass til alt på kameraet, og vil IKKE ta risikoen med å lagre alt på pcn i tilfelle tyveri eller skade. Så finnes det noen plass på nettet jeg kan legge de inn, der de ligger trygt og godt? Uten at det koster for mye. Hva med home.no? takk Lenke til kommentar
War Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 De leter vel etter en lagringsplass på nett som en tjeneste? Ligger mange lenker i den nye backup-artikelen hw skrev her om dagen. Ellers ville jeg laget en G-mail og bare sendt bildene til meg selv. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 Microsoft sky drive, 25GB gratis. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 Home.no har 20MB plass eller noko slikt, so det held ikkje lenge. Artikkel om nokre andre alternativ: http://www.techcrunch.com/2006/01/31/the-o...e-storage-gang/ Har du ein Gmail-konto kan kanskje Gmail Drive vere eit alternativ. Lenke til kommentar
Roskov Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 har du gmail har du også picasa konto på 1gb gratis, og om du vil utvide så koster det 20$ i året for 10GB osv osv etter hvor mye du vil ha opp til 400GB som koster 500$ i året. Lenke til kommentar
jaadd Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 Microsoft sky drive, 25GB gratis. Med slike tjenester må du bare passe på at du ikke gir fra deg rettighetene til bildene dine. Her kan det nok være lurt å lese lisensavtalen nøye. Når det gjelder denne tjenesten, vil ikke microsoft selv "overta" eierretten til bildene dine, men om du deler noen bilder kan alle som har tilgang til bildene kunne bruke de akkurat som de vil (selge, bruke i ditt navn, etc). Lenke til kommentar
:---{D Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 (endret) http://flickr.com ? http://www.me.com ? Endret 5. februar 2009 av :--{D Lenke til kommentar
Kaptein Snus Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 Sjekk ut Globefolder.com Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 Microsoft sky drive, 25GB gratis. Med slike tjenester må du bare passe på at du ikke gir fra deg rettighetene til bildene dine. Her kan det nok være lurt å lese lisensavtalen nøye. Når det gjelder denne tjenesten, vil ikke microsoft selv "overta" eierretten til bildene dine, men om du deler noen bilder kan alle som har tilgang til bildene kunne bruke de akkurat som de vil (selge, bruke i ditt navn, etc). Mulig du må lese lisensavtalen før du uttaler deg noe mer. Microsoft gir deg 25GB gratis som en internett hardisk, du kan lagre musikk, bilder, programmer, tekst og alt annet du vil og det vil være ditt, du velge om du vil gjøre materialet tilgjengelig for hele verden eller bare at du har tilgang. Så slutt å spre tull om Microsoft, vær heller skeptisk til hva Google gjør. Lenke til kommentar
Suic Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 (endret) Bruker selv fotoknudsen og syntes det fungerer bra Endret 5. februar 2009 av aR_ Lenke til kommentar
jaadd Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 Microsoft sky drive, 25GB gratis. Med slike tjenester må du bare passe på at du ikke gir fra deg rettighetene til bildene dine. Her kan det nok være lurt å lese lisensavtalen nøye. Når det gjelder denne tjenesten, vil ikke microsoft selv "overta" eierretten til bildene dine, men om du deler noen bilder kan alle som har tilgang til bildene kunne bruke de akkurat som de vil (selge, bruke i ditt navn, etc). Mulig du må lese lisensavtalen før du uttaler deg noe mer. Microsoft gir deg 25GB gratis som en internett hardisk, du kan lagre musikk, bilder, programmer, tekst og alt annet du vil og det vil være ditt, du velge om du vil gjøre materialet tilgjengelig for hele verden eller bare at du har tilgang. Så slutt å spre tull om Microsoft, vær heller skeptisk til hva Google gjør. Kanskje du selv bør lese lisensavtalen. Hvis du leser det jeg skrev en gang til, ser du at jeg sier microsoft selv _ikke_ vil gjøre krav på retten til bildene, men om du gir andre tilgang til bildene dine, kan de bruke bildene som de vil. Ref. tjenesteavtalen til SkyDrive, Del 9 om "Ditt materiale": "Tjenesten inkluderer offentlig tilgjengelige områder ("offentlige områder i tjenesten") og områder der du kan kontrollere andres tilgang ("delte og private områder i tjenesten"). Du forstår at Microsoft verken kontrollerer eller bifaller innholdet som du og andre legger inn eller står for i tjenesten. Med unntak av materialet vi lisensierer til deg, påberoper vi oss ikke eierskap for materialet du legger inn eller står for i tjenesten. Når det gjelder innhold som du legger inn eller står for, gir du personene som du har gitt tilgang (til innhold som er lagt inn på delte og private områder i tjenesten), eller allmennheten (når det gjelder innhold lagt inn på offentlige områder i tjenesten) fri, ubegrenset, verdensomspennende, ikke-eksklusiv og uavbrutt tillatelse til å: bruke, endre, kopiere, distribuere og vise innholdet i forbindelse med tjenesten og andre Microsoft-produkter og -tjenester, publisere ditt navn i forbindelse med innholdet, og gi andre tillatelse til disse handlingene." Det jeg prøvde å få frem var bare at om han skal bruke den tjenesten, bør han være obs på at hvis han deler tilgangen til bildene, vil andre kunne bruke de helt fritt. Altså vil det være lurest å ha mappene lukket og private. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 Nå er vel flikr og picasa større syndebukker enn skydrive. Lenke til kommentar
thomma Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 Opplasting på nettet kan være en grei løsning om hastigheten er grei. Mitt forslag er: - Bruk 4GB minnekort. - Når kortet er fullt, brenn det ut på TO DVD plater. - Send den ene plata i posten til deg selv, og ta med deg den andre DVD'n i sekken. Lenke til kommentar
dv2005 Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 Jeg ville gått for en liten, portabel ekstern harddisk. Koster ikke skjorta, og er overlegen på hastighet. Legg bildene inn på laptopen, og ta jevnlig backup av bildene på den eksterne harddisken. Oppbevar denne adskilt fra laptopen, gjerne i safe på hotellrom eller lignende. Relativt trygg løsning i mine øyne. Lenke til kommentar
jaadd Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 Nå er vel flikr og picasa større syndebukker enn skydrive. Enig. Skydrive virker som en brukbar webløsning, hvor du selv kan kontrollere tilgang, og holde rettighetene for deg selv. Flickr vet jeg ikke noe om, men med picasa mener jeg du med en gang gir fra deg alle rettigheter. Allikevel er nok 25GB litt lite for ett års fotografering, eller? Jeg synes dv2005 har en god løsning. Til jul ga jeg under 1.000 for en 320gb passport. Funker bra til backup, enkel og grei i bruk. Du får sikkert også tilgang til noen GB på en ftp-server, for en rimelig måneds-/årssum, men *bank i bordet*, her snakker jeg mest på forestillinger. Har ingen erfaring på akkurat dette. Du kan jo kanskje kombinere ekstern hdd med SkyDrive/lignende, og begrense det du legger på nettet til de bildene du bryr deg mest om, så du har skikkelig backup? Både pc og hdd kan jo ryke, men er vel relativt store odds. Jo mer penger/bry du legger i det, jo bedre backup får du. Leste om det i en bok, og der var det anbefalt både lagring på pcen, en ekstern enhet (dvd, hdd etc), og på en webserver. Da er du vel så og si 100% sikra, men det er jo mye styr, og koster ekstra. Jeg ville gått for lagring på pc, pluss ekstern hdd oppbevart en sikker plass. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 Jeg brukte ekstern hardisk når jeg var på reise for 3mnd, men som trådstarter sier så vet man aldri om man blir ranet og fra stjålet saker og ting, da er weblagring sannsynligvis det sikreste itillegg til egne backup. Lenke til kommentar
telealf Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 (endret) Sett opp en billig NAS hjemme og sett opp fjerntilgang (ftp) eller lån plass hos en kompis som har NAS. Ta med en kortleser og en USB minnepinne med nødvendig SW, eks en enkel ftp klient o.l.. Lån/lei PC der det er mulig og overfør rett hjem. Da slipper du også WEB baserte løsninger med dårlige og trege brukergrensesnitt (eks overføre et og et bilde). Endret 5. februar 2009 av telealf Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå