Stresset_Faen Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 Man har en telefon, den blir ødelagt totalt fire ganger med forskjellige feil. Når feil oppstår sist gang ber man om å få heve kjøpet, noe som produsenten godkjenner etter å ha sett på saken. Kan man da kreve pengene igjen eller kan produsenten omlevere produktet i et annet tilsvarende (eller bedre) produkt? Lenke til kommentar
SvennAndre Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 Etter at det er konstatert 4 ganger forskjellige feil, kan du heve kjøpet og få pengene tilbake. Er det snakk om 2'dje gang samme service med feks ikke reparerbart produkt (delevent etc etc) og det er snakk om ombytte, skal du ha lik vare (samme spesifikasjoner). Hva du betalte har ingenting å si. Heving av kjøp = Du får pengene tilbake Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 Heving av kjøp betyr pengene igjen. Det kan ikke bety noe annet enn pengene igjen. Omlevering er sidestillt med reparasjon. Lenke til kommentar
Stresset_Faen Skrevet 5. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2009 Heving av kjøp betyr pengene igjen. Det kan ikke bety noe annet enn pengene igjen. Omlevering er sidestillt med reparasjon. Var det jeg tenkte. Har du noen regnestykke over de forskjellige rentene/kravene man kan stille til slikt? Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 Du kan kreve kjøpesummen refundert. Alternativt så kan bedriften bruke nåværende pris for tingen som grunnlag for å beregne summen. § 53. Beregning av prisforskjell ved heving Dersom kjøpet heves og forbrukeren foretar dekningskjøp eller selgeren foretar dekningssalg på forsvarlig måte og innen rimelig tid etter hevingen, legges kjøpesummen og prisen etter dekningstransaksjonen til grunn når prisforskjellen skal regnes ut. Er kjøpet hevet uten at det foretas dekning i samsvar med første ledd, og det er gjengs pris for tingen, legges kjøpesummen og den gjengse prisen på hevingstidspunktet til grunn når prisforskjellen skal regnes ut. Som gjengs pris anses prisen på leveringsstedet for ting av samme slag eller, om det ikke gjelder noen gjengs pris der, på et annet sted som med rimelighet kan likestilles med dette, likevel slik at hensyn tas til forskjell i transportkostnader. Lenke til kommentar
havfal Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 Heving av kjøp betyr pengene igjen. Det kan ikke bety noe annet enn pengene igjen. Omlevering er sidestillt med reparasjon. Var det jeg tenkte. Har du noen regnestykke over de forskjellige rentene/kravene man kan stille til slikt? Ikke gidd mase med renter, da kan nemlig butikken kreve bruksfradrag, og da får man vanligvis igjen litt mindre enn man ellers ville. Ikke så veldig mye, men som sagt: litt mindre. Lenke til kommentar
SvennAndre Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 Heving av kjøp betyr pengene igjen. Det kan ikke bety noe annet enn pengene igjen. Omlevering er sidestillt med reparasjon. Var det jeg tenkte. Har du noen regnestykke over de forskjellige rentene/kravene man kan stille til slikt? Hva slags krav var det snakk om isåfall? Kravet er heving av kjøp, penger tilbake. Lenke til kommentar
Friendly Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 Først vil jeg si at du bør overse svarene ovenfor. De har store mangler og tar for seg feil paragrafer i forbrukerkjøpsloven. Deretter vil jeg minne deg på at selger kun har to avhjelpsforsøk ved samme feil jf. fkjl. § 30 annet ledd. Du snakker om feil for 4. gang. Her kunne du med andre ord fremlagt mobiltelefonen for heving når mangelen oppstod for tredje gang. Dette betyr i prinsippet at de to foregående avhjelpsforsøkene til selger har vært mislykket. At du har rett til å heve når selger ikke lenger har anledning til å utføre avhjelp følger av fkjl. § 32 jfr. § 31. Kan man da kreve pengene igjen eller kan produsenten omlevere produktet i et annet tilsvarende (eller bedre) produkt? Dersom du fremmet krav om heving har selger ikke anledning til å avhjelpe deg. Det vil si at selger ikke har anledning til hverken å reparere eller å omlevere varen. Det som skjer når du fremmer hevingskrav (§ 32) er at selger må godkjenne mangelen som reell. I praksis for mobiltelefoner betyr dette å sende den til verksted for godkjenning. Dersom selger ikke har innvendinger på at f. eks mangelen er din egen feil er hevingen et faktum. Har selger innvendinger må saken innbringes for forbrukerrådet og evt. forbrukertvistutvalget dersom minnelig løsning ikke oppnås. § 49. Virkninger av heving og omlevering Når kjøpet heves, faller partenes plikt til å oppfylle kjøpet bort. Er kjøpet helt eller delvis oppfylt fra noen av sidene, kan det mottatte kreves tilbakeført. En part kan likevel holde tilbake det som er mottatt, inntil den andre gir tilbake det han eller hun har fått. Tilsvarende gjelder når parten har krav på erstatning eller rente, og betryggende sikkerhet ikke blir stilt. Altså betyr dette at du skal levere tilbake tingen i den samme stand som da du kjøpte den. Likeså skal selger betale tilbake kjøpesummen med renter. At du ikke kan levere tilbake mobiltelefonen i samme stand som da du kjøpte den grunnet mangel gjør ikke § 49 ugyldig jf. § 51 første ledd a). Utgangspunktet nå er at du skal betale selger avkastning du har hatt av bruken og vederlag for vesentlig nytte. Avkastning er uakutelt i ditt tilfelle. Om du skal betale vederlag beror på om du har hatt vesentlig nytte. Dette beror først og fremst på en skjønnsmessig vurdering av om du har fått nyttet mobiltelefonen din til det formål du kjøpte den for. Siden den har vært inne såpass mange ganger må dette trolig anses som et fullstendig uakutelt krav fra selger. § 50. Avkastning og rente ved tilbakeføring Heves kjøpet, skal forbrukeren godskrive selgeren avkastning som han eller hun har hatt av tingen, og gi rimelig vederlag for vesentlig nytte han eller hun ellers har hatt av den. Dersom selgeren skal betale kjøpesummen tilbake, plikter selgeren å betale renter etter lov 17. desember 1976 nr. 100 om renter ved forsinket betaling m.m. fra den dag forbrukeren reklamerte på mangelen. Dersom forbrukeren avkreves vederlag for nytten av gjenstanden etter første ledd, plikter selgeren likevel å betale slik rente fra den dag selgeren mottok betalingen. Dersom du betaler vederlag plikter selger å betale renter på kjøpesummen regnet fra dagen du kjøpte mobiltelefonen. Omvendt plikter selger å betale rente på kjøpesummen regnet fra første gang du reklamerte dersom du ikke skal betale slikt vederlag. Dette blir altså trolig situasjonen i ditt tilfelle. Oppdaterte renter er integrert på utregneren på www.forsinkelsesrente.no I praksis ved heving av mobiltelefoner betaler selger tilbake den fulle kjøpesum uten renter mot at kjøper ikke avkreves for bruk. Dette er en helt grei løsning. Likevel vil du nok klare å kverulere deg til renter dersom du ønsker å prøve jus i praksis. Håper du fikk litt innsikt i rettighetene dine til neste gang du kommer borti dårlige produkter. Oppsummert har du nå krav på heving, selger/produsent kan ikke kreve å få omlevere. Du kan kreve hele kjøpesummen med renter fra dagen du reklamerte første gang men det normale vil bli å akseptere kjøpesummen. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 Deretter vil jeg minne deg på at selger kun har to avhjelpsforsøk ved samme feil jf. fkjl. § 30 annet ledd. Du snakker om feil for 4. gang. Her kunne du med andre ord fremlagt mobiltelefonen for heving når mangelen oppstod for tredje gang. Jeg stoppet å lese her, da han klart og tydelig skriver "forskjellige feil". totalt fire ganger med forskjellige feil. Ellers vil jeg gjerne vite hva konkret som gjør at innlegget mitt har store mangler. Sånne utsagn skal begrunnes her på diskusjon.no Lenke til kommentar
TEE Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 Etter at det er konstatert 4 ganger forskjellige feil, kan du heve kjøpet og få pengene tilbake. Og dette svaret begrunner du med? Lenke til kommentar
havfal Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 Etter at det er konstatert 4 ganger forskjellige feil, kan du heve kjøpet og få pengene tilbake. Og dette svaret begrunner du med? Dette begrunner han med at enkelte butikker har denne praksisten Lenke til kommentar
Friendly Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 (endret) Heving av kjøp betyr pengene igjen. Det kan ikke bety noe annet enn pengene igjen. Omlevering er sidestillt med reparasjon. Så du mener jeg må ta for meg alle svarene ovenfor før jeg kan besvare spørsmålet? Det er ikke noe galt med svaret ditt for så vidt. Ser at jeg leste feil av "forskjellige feil". I dette tilfellet vil selger kunne fortsette å reparere eller omlevere så lenge du ikke har en feil for tredje gang. Slik jeg forstår det nå har du altså ikke det. Du kan sikkert komme gjennom med at produktet bærer dårlig kvalitet eller usikkerheten rundt bruken blir såpass stor at videre avhjelp for selger bør være utelukket. Dette er uttrykt generelt i forarbeidene og følger for så vidt med at formålet ved kjøp av mobiltelefon er at den skal virke. Sannsynligvis må du slite greit eller ta saken videre før du får dette på juridisk grunnlag. Vanligvis bruker selger i slike tilfelle å tilby omlevering eller heving så vidt manglene er av en viss grad. Det jeg anbefaler deg å gjøre er å ringe produsent og si hva du synes om kvaliteten på eksemplaret. Dette bruker å apne nok så direkte for heving. Endret 7. februar 2009 av Friendly Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 Nei, jeg mener at du om du sier at "svarene ovenfor kan du bare se bortifra", så må du følge opp med å ta de for deg. Evt kan du bare besvare spørsmålet, uten å si noe om de andre svarene Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t9DveYkZ Skrevet 11. februar 2009 Del Skrevet 11. februar 2009 Jeg har en sak hos FotoVideo nå, hvor et videokamera er inne for samme feil for tredje gang. Kameraet ble kjøpt våren 2007, og har vært innom med gjevne mellomrom siden den gang. FotoVideo påstår nå at det er for lenge siden kameraet ble kjøpt til at jeg kan kreve å heve kjøpet. Er det virkelig noen tidsfrist på dette? Lenke til kommentar
Loko Skrevet 11. februar 2009 Del Skrevet 11. februar 2009 Nå er jeg usikker på hva reklamasjonstiden på videokamerea er, men den er i MINSTE fall 2 år. DVS at sålenge du har reklamert 3 ganger for samme feil innen 2 år etter kjøpet, så har du krav til å heve kjøpet! Hvis fotovideo sier at du ikke får hevet kjøpet pga at garantien er gått ut, så sier du at det spiller ingen rolle da man har en lovpålagt reklamasjonsrett som er på minimum 2 år. Lenke til kommentar
tsoiland Skrevet 11. februar 2009 Del Skrevet 11. februar 2009 Videokamera vil jeg tro er 5 år. Hvis en vare er ment til å vare mindre enn 5 år er det 2 år. Slik jeg ser det er det ingen grunn til at et videokamera skal bli brukt opp etter 2 år. Lenke til kommentar
Stresset_Faen Skrevet 17. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2009 Heving av kjøp betyr pengene igjen. Det kan ikke bety noe annet enn pengene igjen. Omlevering er sidestillt med reparasjon. Hva da om telefonen er over 2 år, og kjøpt under for 1.- pga du låste deg til telenor for et år. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Da har svært ofte butikkene ordninger som gir deg lov til å plukke ut en telefon som koster 1,- med tilsvarende abo idag, uten at du må binde deg Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 (endret) Det jeg synes burde understrekes hver gang noen snakker om antall feil og sånt, er at det er snakk om 2 ganger, samme feil som opplevd av kunden (hva den egentlig kommer av er ikke kundens problem), og at loven medfører at butikken har rett til å sende produktet til verksted tredje gang for å konstatere at det er snakk om en mangel og at den ikke skyldes kunden. Det de ikke skal gjøre er å reparere en tredje gang. Uklarhet her medfører en del unødig krangel ved servicedisken. Endret 17. februar 2009 av Isbilen Lenke til kommentar
aeinstein Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 Mye bra her. Har en sak som ligner: SE mobil til 3-4000 kjøpt sommer '08. Har vært på rep for samme tasteproblem 2 ganger. Feilen kom for 3dje gang nå. Butikken sa at heving ikke gikk an. Men de kunne tilby ny mobil i samme "klasse"(pris/spec). Dette gjelder broren mins mobil. Han har bare stolt blindt på dem, men i helga skal jeg være med og ta med litt §§paragrafer§§ til dem. Jeg vil heller hjelpe broren min å kjøpe en mobil fra billig og bra sted enn at han skal kjøpe den i byens dyreste Nokia/telenor-butikk! Gleder med! Og jeg kommer selvfølgelig med oppdateringer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå