Gå til innhold

Telezoom til Pentax K10D

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tok meg en kikk på Flickr sida di, før jeg svarte, for å få litt intrykk av hvor store krav du stiller til deg selv og utstyret.

Svaret på spørsmålet ditt avhenger nok mye av hva slags fugler du vil fotografe, og hvordan du vil gjøre det.

Hvis du planlegger å fotografere fra kamuflasje, og i brukbart lys, så kan du få mye glede ut av f.eks en DA 55-300 som koster 2999. Men dette kan ikke betegnes som ideel fufgleoptikk.

Uten kamuflasje, så er det vanskelig å komme nær nok. Så da må du nok regne med enten å bruke mere penger, eller å handle årgangsoptikk uten autofokus. Er du villig til å gi avkall på AF, og er litt tålmodig med å lete etter gammelt glass, får finner du objektiv som egner seg bedre enn det DA 55-300. En bra 300/2,8 pluss telekonverter er kanskje det osm gir mest for pengene.

Men jeg er redd du vil oppdage at stativet ditt ikke gjør gjør en god nok jobb med en såpass tung kombinasjon. Bean bag er da et bra rimelig alternativ. Spesielt om du syr den selv.

Trenger du mer konkrete tips, så spør videre.

Lenke til kommentar

Takker for svar!

Fototim: Er det ikke tilstrekkelig med bildestab. i kameraet og et "greit" stativ når man skal bruke telezoom?

Er ikke avhengig av AF om objektivet er spennende nok, og det er ikke bare fugler jeg tenkte på, mer den friheten av å kunne ta bilder av objekter litt lengre bort enn hva jeg kan med 18-55mm.

Får se på pentaxforumet òg, er jo med i det forumet også:)

Lenke til kommentar

Billedstabilisatoren har liten eller ingen innvirking når du bruker stativ. Pentax selv anbefaler å skru den av ved stativbruk. Så du får ikke noe hjelp fra den, annet enn ved frihåndsopptak.

Ved godt lys, da gjør nok stativet ditt jobben, så lenge du ikke belaster det med ekstrem optikk. Den zoomen jeg foreslo som et kompromis i forhold til budsjettet ditt, den er såpass lett at du bør greie deg sånn noenlunde ned mot 1/100s. Men neppe særlig lavere.

Det kommer helt ann på hva du vil bruke stativet til. Med med 400/5,6 som er det jeg bruker mest for tida, vil du nok begynne å slite. Da vil jeg tippe at du må opp på 1/200s. Og da begynner du å miste det lyset som gir de beste bildene.

Men ta det jeg sier med en klype salt. Jeg har ikke prøvd stativet ditt. Så det kan hende jeg undervurderer det.

Lenke til kommentar

Skjønner skjønner...

Hm. 55-300mm`ern har jeg sett flere plasser ned mot 2000kr og det er jo kanskje et lite kompromiss med tanke på ferskhetsgraden i min fotografering òg.

Er vel kanskje mer et allround-objektiv jeg trenger da jeg ikke har et spesielt formål annet enn å ville komme nærmere i bildene mine :ermm:

Det du sier om teleconverter kan jeg ingenting om... Vet ikke hvordan og hva slikt skal brukes desverre.

Får konkludere med at jeg rett og slett egentlig bare vil utvide optikk-parken min med et nytt og inbiller meg at det er telezoom jeg trenger :hmm:

Tusen takk for all hjelp så langt!!

Lenke til kommentar

1. Tråden er feilposta, be en mod om å flytte den dit den hører hjemme (Optikk kategoreien)

2.55-300 er jo nevnt.

En annen ting å lete etter kan være en brukt FA* 300/4,5, de går fra tid til annen på ebay for mellom 500 og 700dollar. (Det er til og med med AF, obs at den modellen ikke har stativfeste, imotsetning til F* 300/4,5 av en eller annen grunn)

Leste i en bok for naturfotografer at han anbefalte at alle hadde en fast 300/4 på utstyrslista. Dette mente han ga en kombo som var lett nok til at man gadd å dra den med seg, samtidig som den både ga lysstyrke og stor brennvidde..

Tim:

Du skriver du bruker 400/5,6, er dette da 300/4 + 1,4TC?

Endret av Ageurk
Lenke til kommentar
Tim:

Du skriver du bruker 400/5,6, er dette da 300/4 + 1,4TC?

Ja. Nesten.

Sannheten er at jeg bruker 300 x 1,7. Så i realiteten blir det 510/6,3. Jeg valgte å forenkle litt i et forsøk på å være litt pedagogisk :)

Endret av fototim
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...