brage_sk Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 Hei.. Kjøpte en samsung HDD for litt over 5 mnd sia. Den har en størrelse på 320gb og det er også dette som står på selv harddisken (fysisk). Men da jeg installerte den og alt, så viser den bare at jeg har 127gb, noe jeg synes er veldig merkelig! I tillegg så bruker den enormt mye plass, vet ikke hvor all plassen går engang.. Fryktelig frustrerende da jeg ikke klarer å finne enkelte ting. Noen tips? Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 Tipper du har partisjonert den feil. Ta deg ein formatering eller partisjoner resten også. Lenke til kommentar
brage_sk Skrevet 4. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2009 Altså tingen er jo at jeg ikke har gjort en skit.. Den bare var sånn, og det sto ingen partisjoner Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 Men du må jo ha partisjonert den engang. Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 Tråden var feilpostet og har blitt flyttet til riktig kategori. (Vennligst ikke kommenter dette innlegget. Reaksjoner på moderering gjøres pr. PM/melding) Lenke til kommentar
brage_sk Skrevet 5. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2009 nei, jeg satt i hdd'en i pcen også sto det ingen partisjoner eller noe.. Så jeg fyrte den opp la inn Xp i den tanken at alt ville være dær (Helt ny HDD). Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 Du kan ha bommet på partisjonsstørrelse under installasjon av XP. Kan du åpne kontrollpanel>administrative verktøy>datamaskinbehandling>diskbehandling, og så ta et screenshot for oss? Lenke til kommentar
Ideal Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 (endret) Enten har du et hovedkort der bios støtter max ~127gb eller så har du et OS der det støttes max ~127gb, eventuelt har du gjort noe feil selv når du installerte denne. Du må komme tilbake med mer utfyllende informasjon om din maskinvare og operativsystem dersom noen skal kunne hjelpe deg. Windows XP støttet ikke større disker enn dette før ServicePack2. Så dersom du bruker en eldgammel piratutgave uten å ha oppdatert så kan dette være årsaken. Endret 5. februar 2009 av Ideal Lenke til kommentar
Llandari Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 Søkefunksjonen er en fin båt. Lenke til kommentar
Applebee Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 Og jeg som trodde det var en bil Visste faktisk ikke at XP bare støttet ca 130gb før.. lenge siden SP2 kom ut? Lenke til kommentar
Eppelsin Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 Hva slags harddisk, SATA eller PATA (gammeldags bred flatkabel)? Hva slags XP, og hvilken SP? Og hvor gammelt er hovedkortet ditt? At disken er på mer enn 127 GB bør ikke være noe problem siden 2001? (gjetning). Så enten er den partisjonert til 127 fra før, og du har endel ledig upartisjonert, eller, så gjenkjenner ikke BIOS på hovedkortet ditt hele disken. Jeg har et hovedkort fra 1998 som bruker en på 160 GB forresten, dog ikke fra BIOS (ikke bootdrive) men fra XP. Kan hende du får noe ut av denne artikkelen: How to enable 48-bit LBA Jeg ser nå at grensen faktisk var 137 GB, ikke 127. Så det kan være så enkelt som at du har ledig, upartisjonert plass på den, så er det bare å partisjonere og formattere. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 ...Jeg ser nå at grensen faktisk var 137 GB, ikke 127. Det er samme grensen, bare forskjellig måte å regne på. (GB vs. GiB) Lenke til kommentar
Eppelsin Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 ...Jeg ser nå at grensen faktisk var 137 GB, ikke 127. Det er samme grensen, bare forskjellig måte å regne på. (GB vs. GiB) Ja såklart. Jeg som var litt sløv der. Lenke til kommentar
Llandari Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 Og jeg som trodde det var en bil Visste faktisk ikke at XP bare støttet ca 130gb før.. lenge siden SP2 kom ut? Neida, bare 4,5 år siden. (6 august 2004) Lenke til kommentar
Eppelsin Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 Neida, bare 4,5 år siden. (6 august 2004) Men nå har jo XP støttet > 137GB disker siden SP1, og den ble vel sluppet i september 2002. Lenke til kommentar
Llandari Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 Jepp, men det var ikke det han spurte om Lenke til kommentar
brage_sk Skrevet 5. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2009 Gjorde som en her nevnte og gikk på Datamaskinbehandling.. Det sto 170gb utildelt.. Har ikke gjort noe, så er det ikke med autmatisk liksom? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 Nei, det er ikke automatisk. Du lager kjapt en ny partisjon på det utildelte. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå