Gå til innhold

Multi Channel Input / Sub spørsmål

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har en litt gammel Yamaha RX-V1500 forsterker , ble vel kjøpt i 2003/2004

Da kjøpte jeg bare et enkelt Eltax høytaler 5stk (5.0)

Men nå tenkte jeg og kjøpe en SUB , da jeg ikke vil bruke så ekstremt mye penger. så har jeg funnet en på komplett.

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=314574 som jeg lurer på kan være noe.

Dette var mitt første spørsmål.

Det andre er , jeg begynte og kikke litt i manualen til forsterkeren min og da kom jeg borti "Multi Channel Input" , etter min forståelse sier dette meg at at det er 6 porter som vær skal bli tilkoblet Front L/R Back L/R Center og Sub for og få digital lyd.

Da jeg nå kjører inn høytalerene på stander Front L/R Back L/R og Center , så lurer jeg litt på hva er forskjellen , jeg benytter opdisk kabel mellom forsterker og PS3 / DVD spiller. så jeg antar jeg utnytter digital lyden best med denne forsterkeren ? ( har ikke HDMI!)

Takk for alle svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei

Jeg har en litt gammel Yamaha RX-V1500 forsterker , ble vel kjøpt i 2003/2004

Da kjøpte jeg bare et enkelt Eltax høytaler 5stk (5.0)

Men nå tenkte jeg og kjøpe en SUB , da jeg ikke vil bruke så ekstremt mye penger. så har jeg funnet en på komplett.

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=314574 som jeg lurer på kan være noe.

Dette var mitt første spørsmål.

Det andre er , jeg begynte og kikke litt i manualen til forsterkeren min og da kom jeg borti "Multi Channel Input" , etter min forståelse sier dette meg at at det er 6 porter som vær skal bli tilkoblet Front L/R Back L/R Center og Sub for og få digital lyd.

Da jeg nå kjører inn høytalerene på stander Front L/R Back L/R og Center , så lurer jeg litt på hva er forskjellen , jeg benytter opdisk kabel mellom forsterker og PS3 / DVD spiller. så jeg antar jeg utnytter digital lyden best med denne forsterkeren ? ( har ikke HDMI!)

Takk for alle svar.

1) Ikke kast bort tid og penger på den suben. Kikk heller på en XTZ her: surround.no

Har selv en XTZ og er i likhet med mange andre storfornøyd.

2) Du har koblet riktig og får lyden digitalt fra PS3/DVD. Ut til høyttalerne er det selvsagt analogt :)

Inngangene du fant i manualen er analoge innganger hvis du har en kilde med analog 5.1 ut. Noen bluray spillere har innebygget HD-lyd dekoder og analog 5.1 ut. Da har du mulighet for HD-lyd fra bluray på forsterkeren din uten å ha innebygget HD dekoder, slik endel nye forterkere har.

PS3 har dessverre ikke innebygd HD-lyd dekoder.

Endret av Junkers
Lenke til kommentar

Tusen takk for et flott svar . jeg kikket på XTZ 99 W8.16 sort Matt for 1690kr på surrond.no

Siden du anbefalte dette merke, men da lurer jeg litt på er om denne er kompatibel med min Yamaha rx-v1500 , da jeg ikke finner noe info på manualen på max watt osv.

Lenke til kommentar
Tusen takk for et flott svar . jeg kikket på XTZ 99 W8.16 sort Matt for 1690kr på surrond.no

Siden du anbefalte dette merke, men da lurer jeg litt på er om denne er kompatibel med min Yamaha rx-v1500 , da jeg ikke finner noe info på manualen på max watt osv.

99 W8.16 sort Matt er nøyaktig maken til den jeg har. Benytter en tilsvarende receiver som din og det fungerer utmerket. Den kobles til receiveren gjennom en helt vanlig coax kabel med rca kontakter. Den mottar et linjesignal med "bass-delen" av lyden fra receiveren på sub-kontakten, dette forsterkes opp av en innebygd forsterker i suben. Den må derfor også tilkobles strøm.

Hvis du vurderer oppgradering av andre høyttalere, så ha spesielt fokus på senter, som er den viktigste i kinosammenheng. Legg litt penger i en senter med en viss størrelse på kabinett og elementer. Den skal jo formidle dialoger på en troverdig måte.

Lykke til !

Endret av Junkers
Lenke til kommentar

Tusen takk for bra svar , jeg har tenkt til og slå til på denne.

Når du nevner center høytalerene har jeg sett litt rundt på surrond.no og sett litt på denne

http://www.surround.no/product/408666/__Pr...ados_farve.html

Når det står effekt forbruk 120watt , blir dette akkurat passe til min forsterker som leverer 7x120 watt ?

Da jeg tror som alle andre forsterkere så er det litt fusk i watt opplysningen.

Lenke til kommentar
Tusen takk for bra svar , jeg har tenkt til og slå til på denne.

Når du nevner center høytalerene har jeg sett litt rundt på surrond.no og sett litt på denne

http://www.surround.no/product/408666/__Pr...ados_farve.html

Når det står effekt forbruk 120watt , blir dette akkurat passe til min forsterker som leverer 7x120 watt ?

Da jeg tror som alle andre forsterkere så er det litt fusk i watt opplysningen.

Ikke heng deg for mye opp i effektangivelser. På høyttalere oppgis forøvrig ikke effektforbruk, men maks effekt man kan fore den med uten at den ødelegges.

På den annen side er det ingenting i veien for å benytte en 200W forsterker på en 60W høyttaler bare man er versom med pådraget. Kraftige forsterkere har som regel mer kontroll, og går ikke så lett i metning. Metning gir klipping av signalet som kan skade høyttalerne.

En viktig parameter er impedansen som sier noe om hvor mye høyttaleren belaster forsterkeren. Jo lavere impedans, jo mer strøm må forsterkeren levere. For å gjøre det ekstra komplisert endrer impedansen seg over det hørbare frekvensområdet.

Senteren du nevner er bra til prisen, og en lett match for receiveren.

Endret av Junkers
Lenke til kommentar

Da har jeg et siste spørsmål , må bare si at du har gitt meg mange flotte svar og er svart takknemlig.

Jeg har nå bare kabler ifra forsterker/Høytalere som er kjøpt ifra europris , og lurer derfor , hva anbefaler du , har

hørt mye kabel historier på hva som er best og hva som LØNNER seg osv osv.

noe råd i denne fronten ?

Lenke til kommentar
Da har jeg et siste spørsmål , må bare si at du har gitt meg mange flotte svar og er svart takknemlig.

Jeg har nå bare kabler ifra forsterker/Høytalere som er kjøpt ifra europris , og lurer derfor , hva anbefaler du , har

hørt mye kabel historier på hva som er best og hva som LØNNER seg osv osv.

noe råd i denne fronten ?

Kabler er et svært omstridt tema i audio kretser. Selv jobber jeg med elektronikk design til daglig, og opplever stor tilfredsstillelse ved å kunne måle at teori og praksis henger noenlunde sammen.

Såkalte "kabelnisser" er i den andre enden av skalaen og baserer seg kun på det de mener å ha erfart med egne ører når man diskuterer kabler. De foretrekker gjerne dyre kabler som de tillegger en masse egenskaper som ikke lar seg måle, men etter deres egen oppfatning lett kan høres. Selv mener jeg det er en god porsjon placebo ute og går, men folk må få bruke pengene sine på det de selv vil.

Bottom line: Jeg anbefaler kjøp av rimelige høyttalerkabler (feks Biltema/Clasern) med et minimum av tykkelse. Et tverrsnitt på minimum 2,5mm2 anbefales, spesielt om det er litt lengde på kablene.

Selv har jeg noen av over nevnte type, men også litt mer kostbare kabler.

Signalkabler feks til sub, kan godt være av rimelig type, og ditto for optiske kabler. Det er lite å hente på å svi av store summer her.

Lykke til !

PS: Investerte akkurat i godlyd selv i kveld. Kjøpte et par Focal JMlab 816S på finn.no pent brukt til en god pris. De inngår som nye fronthøyttalere. Nå skal jeg kose meg :)

Endret av Junkers
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...