Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Tysk grammatikk og lignende :O


MetalMadde

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg trenger ufattelig mye hjelp i tysk generellt :)

Jeg begynte med tysk i 8.klasse, med en lærer som overhodet ikke kunne tysk, og nå går jeg i tidene, og nå per dags dato har jeg en lærer som er født og oppvokst i tyskland!

 

Saken er den at nesten i klassen kan tysk, pga læreren vår i 8.

Mitt problem er: tysk grammatikk, setningsoppbygning og lignende..

 

Har DU noen råd om nettsider eller lignende som kan hjelpe meg?

Jeg har så lyst til å bestå hvis vi evt. kommer opp i tysk muntlig eksamen, og jeg trenger råd nå så fort som mulig, selv om det er lite tid!

 

Håper du kan hjelpe :D :D

Tusen takk ^^

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 måneder senere...
Hei!

Jeg trenger ufattelig mye hjelp i tysk generellt :)

Jeg begynte med tysk i 8.klasse, med en lærer som overhodet ikke kunne tysk, og nå går jeg i tidene, og nå per dags dato har jeg en lærer som er født og oppvokst i tyskland!

 

Saken er den at nesten i klassen kan tysk, pga læreren vår i 8.

Mitt problem er: tysk grammatikk, setningsoppbygning og lignende..

 

Har DU noen råd om nettsider eller lignende som kan hjelpe meg?

Jeg har så lyst til å bestå hvis vi evt. kommer opp i tysk muntlig eksamen, og jeg trenger råd nå så fort som mulig, selv om det er lite tid!

 

Håper du kan hjelpe :D :D

Tusen takk ^^

 

 

Nominativ - Subjektsform

Nominativ er nevneformen. Når et substantiv nevnes, for eksempel i ei ordbok, er det nominativ som brukes. Nominativ brukes for å markere subjektet:

Der Bruder und die Schwester waren(flertall) schon da.

 

Nominativ brukes for å markere subjektspredikativ.

Predikativ : Peker tilbake til subjektet, eller er en og samme person/ting som subjektet. Verbalet i setningen er da et uselvstendig verb (sein, werden, bleiben). I tysk står predikativet i nominativ.

Er will Schauspieler werden.

Sie ist eine tüchtige Sportlerin.

Kongsberg ist eine alte Stadt.

Når det står ist, werden, bleiben i en setning som da fører til nominativ på begge sider av verbene, vil ”ein” alltid stå i nominativ. "Der Junge ist ein Freund von mir". (her står det ”ein” fordi ”Freund” er hankjønn og ”ein” er nominativ.)

Etter sein(ist), werden og bleiben Alltid nominativ før og etter.

Eksempel: Er ist und bleibt der Chef. Her er både „er“ og „der Chef“ nominativ.

Eksempel 2: Er ist ein starker Junge. Her er „er“ og „Junge“ nominativ.

Verbet bestemmer ofte om det er dativ eller akkusativ

Det er to måter noe kan være akkusativ eller dativ på:

Objekt – Er det direkte eller indirekte?

Preposisjoner – Se lenger ned.

Dativ – Indirekte objektsform

Dativ følger alltid når det er et indirekte objekt i en setning.

Eksempel: Er erzählt dem Kind Geschichten.

Er: Subjekt

Dem kind: Indirekte objekt

Geschichten: Akkusativ

Dativ: Aus, bei, mit, nach, seit, von, zu. Etter disse preposisjonene følger alltid dativ.

Akkusativ – Direkte objektsform

Akkusativ brukes for å markere direkte objekt

Ich beiße den Hund.

Er erzählt oft Geschichten.

Die Schüler haben viele Bücher.

Seine Mutter kauft einen neuen Wagen.

Ihr Freund liest den Brief.

Sonntags besuche ich meine alte Großmutter.

Du kannst ja dein altes Fahrrad verkaufen.

Wir treffen täglich viele gute Freunde.

Akkusativ: Durch, für, gegen, ohne, um. Etter disse preposisjonene følger alltid akkusativ.

Genitiv – Uttrykker eieren av noe

Genitiv er normalt ikke knyttet til noe setningsledd. Genitivleddet opptrer gjerne som en del av et setningsledd, det er altså en ledd-del.

Genitiv betegner vanligvis eierforhold eller tilhørighet:

Das Fahrrad des Sohnes, Die Natur des Landes.

Genitivpreposisjoner:

Anstatt/statt, außerhalb, innerhalb, oberhalb, unterhalb, während, wegen

Adjektiv i de fire kasusene:

Sterk bøyning:

 

Svak bøyning:

 

 

 

Kasus bestemmes på 2 forskjellige hovedmåter:

 

1. verb + akkusativ, f.eks. "Ich sehe einen Ball."

2. verb + nominativ, f.eks. "Er ist ein Lehrer." (sein, werden, bleiben)

3. verb+ dativ+ akkusativ, f.eks. "Ich gebe dem Kind einen Ball." (verb som uttrykker "gi" eller "si".)

4. verb + dativ, f.eks. "Ich helfe dem Kind." (verb som krever dativ, såkalte dativverb)

1. hovedmåte: verbet bestemmer kasus(se overfor). Her spiller det ingen rolle om verbet uttrykker bevegelse.

2. hovedmåte: preposisjonen bestemmer kasus

a. durch. für, ohne, gegen, um krever akkusativ

b. auf, mit, nach, seit, von, zu krever dativ

c. an, auf, hinter, in, vor, neben, über, unter, zwischen tar enten akkusativ, når det er et verb som uttrykker bevegelse.

f.eks. Ich stelle das Glas auf den Tisch.

De tar dativ når det er et verb som uttrykker ro.

f.eks. Das Glas steht auf dem Tisch.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...