Gå til innhold

Hoppe av 5-årig master?

haarod

Anbefalte innlegg

Hvis man begynner på en 5-årig mastergrad og hopper av, kan man da sitte igjen med en bachelor for så og søke på 2-årig master et annet sted?

Ser at alle ingeniørlinjene på NTNU er 5-årig, men betyr det da at man ikke kan bytte skole for å ta mastergrad på en annen skole?

La oss si at jeg begynner på f.eks. PuP, men har lyst til å gjøre noe annet. Sånn jeg har forstått det så er de 2-3 første årene veldig mye basis kunnskap og generell kunnskap som er forholdsvis lik for alle de de forskjellige ingeniørlinjene.

Endret av haarod
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, du har ikke en bachelor etter tre år. Du kan bytte over til en bachelor-grad og få godkjent mange av fagene (jeg gjorde det selv) hvis du bytter til en bachelor innen samme dag, men etter tre år så oppfyller du ikke kravene til en bachelor så da vil du trenge noen flere fag.

Det er mulig at du kan bytte skole i ett 5 årig løp, men da må den skolen ta deg opp basert på det du har gått så langt. Rent formelt så oppfyller du ikke nødvendigvis kravene.

Lenke til kommentar

Det finnes to typer mastergrader: integrerte mastergrader og vanlige mastergrader. Forskjellen er at førstnevnte er et femårig løp, hvor man får en mastergrad kun når man har fullført alle fem årene. Den andre typen er en 2 årig "påbygningsgrad" som krever at man har en bachelorgrad fra før av. Da vil man få bachelor (3 år) + master (2 år) som blir 5 år tilsammen. Alle sivilingeniørgradene på NTNU er såkalte integrerte grader, så du vil ikke få noen som helst formell grad om du hopper av. Hopper du av etter 4 år vil man heller ikke formelt sett kvalifisere til opptak til en vanlig 2-års mastergrad jmf. kravet om bachelor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...