treant Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 Har alltid vært en livlig person, spilte fotball siden jeg var 6 år. Men så skjedde det, en skikkelig overtråkk for 2 år sida, og jeg lot ikke ankelen min få den hvilen den trengte, dro rett på trening dagen etter og spilte matcher osv. Merket ikke noe spesielt til det enn at jeg måtte teipe foten hvergang. Men etter en månedstid så sa det stop, all aktivitet som innebar løping gjorde av foten hovnet seg opp. Er egentlig en athlet med god kordinasjon fra naturens side, men jeg "tåler" litt lite, det ligger i familien at leddene ryker fort. Ja, jeg mistet livsgleden og gløden en stund. Var deppa en stund, men heldigvis hadde jeg mye annet enn fotball å drive med. Venner, gitar osv. Men jeg merket på kroppen at jeg trengte trening så jeg begynte med styrketrening med stang og løsvekter, men fikk ikke den samme "gløden" som jeg fikk da jeg spilte fotball. Da jeg fikk meg jobb så sluttet jeg med trening helt. Og da dukket det opp et nytt problem et år senere: venstre kneet mitt virker helt overkjørt av en trailer. Uten grunn, så har jeg konstant smerter inni kneet, og stikkende smerte rundt kneet. I tillegg så er den hoven, pluss at det gjør heldundrandes vondt når jeg flexer knerne, strammer alle muskelene i benet med strakt ben så benet står i en rett linje, da gjør det vondt i overgangen mellom legg og kne, knaser liksom litt. Også merker jeg det når jeg går og går opp trapper, den vondeste opplevelsen var da jeg glei på isen og klarte å holde meg oppe, men jeg brukte det vonde benet som "standfot" og da vrei jeg kneet skikkelig. Har også problemer med halvveis knebøy, der kneet er mest utsatt. Som en student så sitter jeg riktig nok stille, og da merker jeg det også. Og det brenner i kneet når jeg sitter i "budda" stilling, det river liksom i kneet. Og greia er at jeg skal på folkehøgskole til høsten med alpint (twin tip) som linjefag, og da er lurer jeg på framgangsmåten til et frisk knee? trening, beskyttelse, støtte, stilling osv. Bor hjemme alene, og uten bil pluss at dritt fastlegen ikke har tatt telefonen på en uke. Googla litt men gav meg ingen konkrete svar. Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 Gå personlig til fastlegens kontor og still deg foran døra og bank hardt på... lenge. Du burde fått legeoppfølging for lenge siden. Lenke til kommentar
treant Skrevet 4. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2009 Ja, burde det - men er så langt dit! men skal nok ordne meg skyss blant venner ned dit. Er kjett om det blir kronisk og at jeg ikke får utfoldet meg med lek og morro før jeg starter på en 6årig utdanning. Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 Også kjett om kneet får varige skader pga manglende behandling. Lenke til kommentar
k-h-s Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 Jeg har neo lignende. Først spørr jeg, hvordan står du? Står du med vekta likt fordelt på begge bein eller står du som "ungdom i skole gården" litt sån vrikk på hofta. Jeg gjorde det og musklene i lårene som holder kneskåla på plass er ikke like streke i forhold til hverandre. Hvis det er dette trenger du lege straks og du må starta trening slik jeg gjør. Lenke til kommentar
treant Skrevet 4. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2009 mamma sier at jeg går som en pingvin NOEN ganger, men så ser jeg ikke så mye til mamma for tida og da: p og ettersom kneet er svakt har jeg en tendens til å "falle" på det benet når jeg går, halter heter det kanskje. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 Det første du må gjøre er å komme deg til lege. Også smart å få spesialistoppfølging om fastlegen din ikke er dyktig nok, du bør kunne si ifra til ham om du føler han kun gir deg tablettbehandling (smertestillende og betennelsedempende) og håper på at det skal gå over av seg selv (mange fastleger som gjør det) at du har gått såpass lenge med det at du bør få ordentlig hjelp nå. Nå, så litt over på det som tydeligvis er vanlig for mange løpere og fotballspillere og det er nettop kneskader. I følge første utgave av Aktiv trening (Februar side 12) Løpetrening primært styrker knestrekkerne på lårenes fremside. Det skaper en ubalanse i benmuskulaturen når knestrekerne er vesentlig sterkere enn hasene, og resultatet er et unødig press på kneet.Løsningen på problemet er å trene hasemusklene, slik at de matcher knestrekkerne både når det gjelder styrke og smidighet. Det er uansett vanskelig for noen av oss å si nøyaktig hva som er problemet ditt, men dette er uansett noe du kan ha i mente da det er en mulighet av flere. Lenke til kommentar
treant Skrevet 4. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2009 Det første du må gjøre er å komme deg til lege.Også smart å få spesialistoppfølging om fastlegen din ikke er dyktig nok, du bør kunne si ifra til ham om du føler han kun gir deg tablettbehandling (smertestillende og betennelsedempende) og håper på at det skal gå over av seg selv (mange fastleger som gjør det) at du har gått såpass lenge med det at du bør få ordentlig hjelp nå. Nå, så litt over på det som tydeligvis er vanlig for mange løpere og fotballspillere og det er nettop kneskader. I følge første utgave av Aktiv trening (Februar side 12) Løpetrening primært styrker knestrekkerne på lårenes fremside. Det skaper en ubalanse i benmuskulaturen når knestrekerne er vesentlig sterkere enn hasene, og resultatet er et unødig press på kneet.Løsningen på problemet er å trene hasemusklene, slik at de matcher knestrekkerne både når det gjelder styrke og smidighet. Det er uansett vanskelig for noen av oss å si nøyaktig hva som er problemet ditt, men dette er uansett noe du kan ha i mente da det er en mulighet av flere. hm, har ganske kraftige lårmuskler etter flere år med fotball-styrke treninger, pluss at jeg har anlegg for styrke. Så det er kanskje stor mulighet for kroppen ikke har hentet seg inn proposjonalt etter trening og etter at jeg har slutta med treninger. Men skal takk for tips om å mase og si ifra om legen setter meg på pillekur. Lenke til kommentar
k-h-s Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 Husk at det er ikke lårmusklene som holder på plass kneet. Jeg treer for og styrke opp de musklne som holde kneskål og kne rett slik at det blir mere stabilt. Ønsker du mere info om hvejeg gjør så ta kontakt på pm;) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå