Bjarnemann Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 Heisann Skal søke på jobb hos Aftenposten som en av de avispusherne man kan se i byen. Siden dette er en provisjonsrelatert jobb hadde det vært kjekt om jeg fikk solgt litt. Noen her inne som har erfaring med dette yrket, eller evt andre selgerjobber å kan gi noen tips? Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 Ikke ta nei for et nei, ihvertfall ikke første gang. Folk er som regel "ikke interessert" helt til de hører hva greia går ut på. Trikset er da å vite hva som gjør at folk vil ha produktet, og snike inn det på en måte som gjør det spiselig for kunden. F. eks. er jo Aftenposten en langt mindre tabloid avis enn VG/DB, og det kan jo være noe bruke for at kundens interesse skal våkne. Still mye spørsmål og involver kunden i en samtale, der du åpner opp kunden og hans ønsker, for så å slå fast at da er jo <sett_inn_produkt_her> riktig for ham! Men jeg er også sikker på at du får et kurs med tips og triks for nettopp Aftenposten dersom du skulle få jobben, og de vil da gjennomgå det du trenger å kunne, og så er det bare å gjøre kunnskapen til sin egen og finne sin egen måte å bruke det på. Det er umulig å lære bort, fordi alle mennesker er forskjellige. Det handler altså om å lære noen grunnkunnskaper, og utvikle sin egen metode ut i fra det. Jeg har vært selger i forskjellige typer bedrifter, og jeg har sett folk som gjør alt riktig "etter boka" som ikke selger en dritt, mens en annen som ser ut som om han ikke kunne brydd seg mindre selger så spruter. Det viktigste er å være i stand til å utvikle og tørre å forandre metodene sine. Dersom salget ikke funker er det ofte på ett bestemt sted i samtalen at det havarerer. Finnes det da noen måte å ordlegge seg annerledes på? etc etc... Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 5. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2009 Okei takk for svaret Lenke til kommentar
Dr. Mobius Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 Jeg jobbet som avisselger for Aftenposten i et par år og gjorde det relativt bra. Filthpig kommer med gode tips over her Det jeg kom frem til var at humor var utslagsgivende for salg, samtidig som man var bevisst på kundens behov. Ikke selg han noe han åpenbart ikke trenger. Det skaper bare irritasjon og en mulig avbestilling som ikke ser pen ut på statestikken din. Tilbake til humoren; Bruk noen samtaler til å høre på hva argumentene for IKKE å kjøpe avisen er. Sett deg ned og prøv å finn på noe morsomt å svare med. Eksempler fra da jeg jobbet: Kunde: Nei, den avisa er så svær. Tar altfor mye plass. Selger: Ja, det er sant det. Sååååå hvis jeg sender med ei saks da? SÅ kan du klippe og styre litt? Kunde: Nei, den avisa er jo bare for Oslo-folk. Selger: Neida, vi har laget en egen utgave for de sære byfolka, kalt Aftenposten Aften. Den kan de lese når de nipper te og brandy etter en tung dag på jobben. De skikkelige nyhetene samler vi i morgenavisa sånn at skikkelig folk skal få lese seg opp om ting som skjer før de drar på "arbe". Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 7. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2009 Takk for gode svar fra dere begge. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå