BaltusBrun Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 Hei og hop! Fortiden så driver vi med et samfunnsfag/historie prosjekt. Jeg valgte x-kolonien Madagaskar, men jeg har et problem. På netter finner jeg lite stoff som kan svare på mine spørrsmål og jeg lurte på om det er noen her som kunne hatt noen logiske svar til disse spørsmålene. Denne karakteren utgjør over 50% så jeg ¨å virkelig jobbe hardt. Spørrsmål: 1) Dere skal sette dere inn i et kolonisert lands historie og finne ut hvordan situasjonen var i landet frem til selvstendigheten. 2) Dere skal forklare hvordan frigjøringskampen foregikk og hvordan situasjonen er i landet i dag. Hva presentasjonen bør inneholde: - Når og hvordan landet ble kolonisert (f.eks.: skjedde det ved krig, tok det lang tid, klarer du å finne ut hvorfor landet ble kolonisert?) - Hvordan situasjonen var i kolonien (f.eks.: ble kolonien utviklet/industrialisert av kolonistene, var det spenninger mellom kolonien og kolonisten, var det spenninger innad i kolonien - Hvordan frigjøringskampen foregikk (f.eks.: fikk landet frihet når det ba om det eller ble det krig?) - Hvordan situasjonen er i landene i dag (f.eks.: rikt/fattig, hvordan er den politiske situasjonen?) - Hvis dere blir tidligere ferdig: litt om landets kultur før kolonistene kom TRENGER VIRKELIG SVAR! Takk Lenke til kommentar
BaltusBrun Skrevet 5. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2009 Serriøst? Ingen har hatt noe om dette på ungdomsskulen? Rart Lenke til kommentar
Thomaes Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 Om vi skulle skrive alt her kunne du like godt ha sett på wikipedia, eller noe. Hvordan situasjonen i en koloni var er litt omfattende, for ikke å snakke om frigjøringskrigen. Gå på wikipedia og søk på "madagascar", se på historie og les litt. Madagascar Lenke til kommentar
BaltusBrun Skrevet 6. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2009 Det tror du ikke jeg har gjort? Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 Har aldri hatt om Madagaskar selv på skolen, så kan ikke hjelpe deg så mye dessverre. Kanskje denne siden kan det? http://www.historyworld.net/wrldhis/PlainT...?historyid=ad26 Her står det litt om Madaskars historie som fransk koloni mm. Lenke til kommentar
BaltusBrun Skrevet 7. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2009 Har lest artikkelen Takk for svar uansett! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå