Gå til innhold

Koble PC til LCD via VGA til RGB, får bare blått bilde.

Anbefalte innlegg

LCD-skjermen min har ikke VGA eller S-video inngang, så jeg har koblet en overgang fra VGA til RGB inn i TV-en og til PC-en min i håp om at det skulle hjelpe. Det er jo samme kabel som gir bilde fra min Xbox 360, men via TV-en og PC-en får jeg bare blått bilde.

Noen med erfaring om dette som kan hjelpe?

Edit: Med blå skjerm mener jeg at det ikke blir bilde på skjermen. Altså ingenting skjer.

Endret av ^Th0mas^
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
LCD-skjermen min har ikke VGA eller S-video inngang, så jeg har koblet en overgang fra VGA til RGB inn i TV-en og til PC-en min i håp om at det skulle hjelpe. Det er jo samme kabel som gir bilde fra min Xbox 360, men via TV-en og PC-en får jeg bare blått bilde.

Edit: Med blå skjerm mener jeg at det ikke blir bilde på skjermen. Altså ingenting skjer.

Med RGB, mener du tre coax cabler med rød, grønn, blå kontakt ? Tilkoblingen kalles komponent (RGB leveres kun via RGB scart). Meg bekjent kan man ikke gå fra VGA til komponent, selv om det finnes kabler som gjør det.

Hvis TVen har Scart inn kan du banytte denne: http://av-connection.com/?PGr=828&ML=302

Lenke til kommentar

Med RGB, mener du tre coax cabler med rød, grønn, blå kontakt ? Tilkoblingen kalles komponent (RGB leveres kun via RGB scart). Meg bekjent kan man ikke gå fra VGA til komponent, selv om det finnes kabler som gjør det.

Hvis TVen har Scart inn kan du banytte denne: <a href="http://av-connection.com/?PGr=828&ML=302" target="_blank" rel="nofollow">http://av-connection.com/?PGr=828&ML=302</a>

Ja, jeg snakker om rød, grønn og blå kontakt inn i TV-en, fra VGA-en på PC-en. Dette ble anbefalt av en selger på Elkjøp. Funker ikke dette i det hele tatt?

Kan noen da gi meg en løsning på hvordan jeg skal kunne bruke min LCD-TV som PC-skjerm når den hverken har S-video, DVI eller VGA på baksiden? Begynner å bli litt frusterende når selgerne anbefaler bomkjøp.

Jeg kan da umulig være den eneste i verden som har en LCD-TV med mangler, som sliter med å kunne bruke denne som PC-skjerm.

Stasjonær eller bærbar?

Prøvde på en stasjonær, men skal i tillegg ha dette til å funke på en Asus 900.

Endret av ^Th0mas^
Lenke til kommentar

At selgere ikke har full oversikt over hva de selger er jo ikke noe nytt. Hvis de har anbefalt deg en slik kabel for bruk på PC så bør de ta den i retur. Slike kabler kan bare brukes til projektor, og da fra komponent til VGA kontakt.

Antar at TV har SCART kontakt. Da har den kompositt inngang. Det bør fungere å koble S-Video utgang på PC via en S-Video til kompositt adapter, og en SCART adapter med kompositt (gul RCA plugg).

Men dette blir ingen fullgod PC skjerm, det kan bare brukes til film og spill.

Endret av hårek
Lenke til kommentar
At selgere ikke har full oversikt over hva de selger er jo ikke noe nytt. Hvis de har anbefalt deg en slik kabel for bruk på PC så bør de ta den i retur. Slike kabler kan bare brukes til projektor, og da fra komponent til VGA kontakt.

Antar at TV har SCART kontakt. Da har den kompositt inngang. Det bør fungere å koble S-Video utgang på PC via en S-Video til kompositt adapter, og en SCART adapter med kompositt (gul RCA plugg).

Men dette blir ingen fullgod PC skjerm, det kan bare brukes til film og spill.

Hårek: Er det ikke en mulighet at TVen hans har S-video inn via scart ? Hvis man slipper å gå til kompositt, så er bildet straks mer brukbart til PC desktop.

Thomas:

-Hvilket TV merke/modell har du (se bak på apparatet) ?

-Har PCen din DVI ut ?

Lenke til kommentar
Vi snakker om en Asus 900 mini-PC, så denne har kun VGA ut. Jeg kan selvfølgelig bruke en overgang fra VGA til DVI om det hjelper, men vil helst gjøre det enklest mulig. Har bare lyst å se film/spille på LCD-en min.

Jeg har denne TV-en:

http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfoVnet.aspx?plid=91305

Ja, det var som jeg tenkte en Scart inngang (velg den uten RGB) med s-video. Du kan dermed kjøre s-video fra pc via en s-video til scart (med s-video) kabel.

Du trenger en slik kabel: http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=59287856 da får du lyd fra PC på TVen også. (jackpluggen)

Endret av Junkers
Lenke til kommentar
Kan man gjøre det slik:

Koble denne i VGA-en til PC-en: http://www.gainbery.com/Product/Adaptor/vga%20to%20rca.jpg

Så plugger jeg denne i TV-en http://www.hjemmekino.no/guide/bilder/kobl...cart-svideo.jpg

Deretter bruker jeg en overgangsledning for å få kontakt mellom de. Vil det funke?

Høres ikke ut som en farbar vei.

Sjekk om du har s-video ut fra pc, det er ganske vanlig. Da trenger du kun den siste kabelen du nevner (evt en billig som den jeg linket til), og får også et bedre bilde enn med kompositt (gul RCA).

Lenke til kommentar

Du kan prøve å skjøte S-video kontaktene med en S-video skjøtekabel hvis det finnes.

Deretter er det bare kompositt igjen. Du kan bruke den siste kabelen du linket til, og skjøte kompositt videre med en standard coax med RCA i begge ender. Plugg RCA inn i kompositt (gul coax contakt) på TVen.

Vær opmmerksom på at dette blir et litt ullent bilde med blasse farger, men det funker.

Endret av Junkers
Lenke til kommentar
Ja, jeg snakker om rød, grønn og blå kontakt inn i TV-en, fra VGA-en på PC-en. Dette ble anbefalt av en selger på Elkjøp. Funker ikke dette i det hele tatt?

Kan noen da gi meg en løsning på hvordan jeg skal kunne bruke min LCD-TV som PC-skjerm når den hverken har S-video, DVI eller VGA på baksiden? Begynner å bli litt frusterende når selgerne anbefaler bomkjøp.

Da er det jo fint at du har 30 dagers returrett på alt du kjøper hos Elkjøp, sånn at du kan få pengene tilbake.

Ellers kan du egentlig bare glemme å få et brukbart bilde på TV-en.. For den stasjonære PC-en er det en smal sak å skifte skjermkort til et som har DVI/HDMI, mens Eee-en bare må vente på en ny TV, dessverre.

Lenke til kommentar

Dersom disse mini-bærbare PC-ene hadde støtte for HDMI-kabel ville ikke dette ha vært noe problem, men det finnes vel ingen overgang fra VGA til HDMI?

Det er ikke så viktig at jeg får sylskarpt bilde heller, men dersom jeg går for den S-video løsningen jeg nevnte ovenfor, vil det fungere da?

Endret av ^Th0mas^
Lenke til kommentar
Dersom disse mini-bærbare PC-ene hadde støtte for HDMI-kabel ville ikke dette ha vært noe problem, men det finnes vel ingen overgang fra VGA til HDMI?

Niks.. Analogt og digitalt er to vidt forskjellige "språk", så det vil ikke funke uten en slags omformer om det finnes. Når det er sagt skjønner jeg ikke hvorfor VGA fremdeles lever. DVI har eksistert i minst et tiår nå, og er overlegen på alt kontra VGA, i tillegg er HDMI bygget med utgangspunkt i DVI.. Absolutt alt av maskiner og TV-er burde ha blitt levert med DVI de siste fem åra, men neida.. VGA fortsetter å leve..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...