Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Posten trege til å oppdatere sporing på nettet.

Anbefalte innlegg

Feil hva? mener seff å hente den der den skal komme dagen etter selv om du ikke har fått oppdatert status.

Trondheim omlastningssentral kl 16:32 så kan man banne på at den er hos din lokale post om man bor i samme by som sentralen , dagen etterpå det klokkeslettet posten blir sortert.

For min del stikker jeg alltid bort på post i butikk dagen errer jeg så pakken på omlastningstreminalen. Pakkene kan bli liggene i posten lenge før noen slappe folk scanner den som ankommet.

Endret av War
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du henter den på postkontoret så er det selvfølgelig ikke noe galt i det. Er pakken annkommet postkontoret/pib og stedet er oppe så kan du så klart hente den om du VET att den er der. Altså att pakken var på omlastingsterminalen dagen før. (tidlig på morgningen for dere som har postkontor som mottar pakker på kvelden/ettermiddagen)

Lenke til kommentar

Så det er en regel om at post som kommer inn i løpet av dagen skal ligge til neste morgen? Hehe, er utrolig at vi ikke kan få noe ordentlig konkurranse på dette markedet.

Men, tror rett og slett det er sløvhet i mitt tilfelle:

1617 pakken kommer inn på postkontoret og blir scannet

1810 sporingssystemet blir oppdatert

1835 varsling på epost blir sendt

Det tar da ikke 2 timer å få til det over?

Og om noen steder yter litt "service", eller hva man vil kalle det så vil jeg ikke si det var mye service i mitt tilfelle, hadde det vært service så hadde jeg hatt pakken samme dagen.

Men ja, det trenger ikke bli verdens største debatt av dette, men ville bare vite hvordan posten fungerer, for av og til kan man lure. Men er vel sånn statlige "butikker" kjøres..

Lenke til kommentar

Om det er en regel vet jeg ikke, pakker skal jo scannes inn ved ankomst. Så alt annet blir feil, slik jeg ser det.

Vel pakken din ble scannet 16:17. Derav de gjorde jobben sin, om det er sløvhet eller ett tregt datasystem videre kan vi jo bare gjette. Som sagt maks 1 time.

Tja, service er forfallent i dette landet, dessverre. Tragisk hvordan man blir behandlet. Kanskje det har noen med hvordan vi behandler andre? Vel, jeg hadde aldri klart meg i en jobb om jeg ikke viste att jeg ga 100% hele tiden. Men slik er det dessverre ikke mange som tenker.

Men enig med deg, Norge trenger en seriøs utfordrer til posten.

Lenke til kommentar
To dager fra sør i norge til nord i norge er da ikke så værst, prøvd å kjøre den strekka selv? Det har jeg gjort en gang, å aldri mer.

Har kjørt strekningen flere ganger, og siste gang i august 2008. Da brukte jeg 32 timer fra Porsgrunn til Tromsø så jeg slår posten med god margin. Ellers så ble faktisk pakken registrert inn til Stokke dagen før, men ved registrering omlasting Oslo forsvant plutselig registreringen på Stokke. Jeg vil derfor si at det tok 3 dager.

Lenke til kommentar

Vil ikke si at det er mangel på service som gjør at det tar en ekstra dag. Greia er at det tidligere tok en dag fra pakken ankom terminalen, til budet kom med henteseddelen. Derfor hadde det heller ikke noen hast å få scannet pakken inn på postkontoret. Men de aller fleste utleveringssteder som er i umiddelbar nærhet til terminalen, får pakken samme dag som den ankommer terminalen. Og den registreres inn da også, slik at den kan hentes.

I ditt tilfelle er det nok mer en glipp som har skjedd. Men er enig i at pakken bør være klar til henting så snart den ankommer postkontoret. Det er ikke noe som må kalles ekstraservice. Det bør være normal service.

Nå er de gamle scannerene byttet ut på terminalene til fordel for scannere som er online hele tiden. Disse oppdaterer informasjonen straks pakken registreres. Vil tippe at disse også etterhvert vil benyttes av postkontorene.

Noe lignende skjer akkurat nå med en pakke fra Oslo til Tromsø, slik:

post-53451-1233851043_thumb.jpg

I morgen vil det oppdateres til at pakken ankom PIB i dag. Tidligere, på 90-tallet kunne jeg bestille varer fra Sandefjord eller Oslo den ene dagen og motta dem dagen etter i Tromsø. Dette skjer aldri lenger nå.

Den sporingen er helt grei. Pakken sorteres i Oslo dag 0, for å sendes videre med toget på kvelden dag 0. Bruker hele neste dag, dag 1, på turen oppover til Narvik. Lastes over på bil natt til dag 2 og ankommer Tromsø på morgenen dag 2. Sorteres på formiddagen dag 2.

Ved å benytte A-post eller ekspresspakke, så vil du få delene dagen etter. Har ikke noen tro på at en Servicepakke var framme dagen etter fra Sandefjord til Tromsø på 90 tallet. Jeg vet at bedriftspakker da også brukte to dager på ferden. All post som transporteres med bil, må nødvendigvis ta litt tid når avstanden er såpass stor.

Ørjan...

Lenke til kommentar
To dager fra sør i norge til nord i norge er da ikke så værst, prøvd å kjøre den strekka selv? Det har jeg gjort en gang, å aldri mer.

Har kjørt strekningen flere ganger, og siste gang i august 2008. Da brukte jeg 32 timer fra Porsgrunn til Tromsø så jeg slår posten med god margin. Ellers så ble faktisk pakken registrert inn til Stokke dagen før, men ved registrering omlasting Oslo forsvant plutselig registreringen på Stokke. Jeg vil derfor si at det tok 3 dager.

Vet ikke hvor lang tid det tar fra Porsgrunn til Oslo, men det høres jo ut som om du bruker nesten like lang tid som posten. Servicepakkene bruker ca. 36 timer fra Oslo til Tromsø. Noen litt lengre, noen litt kortere. Men hvis du tar fra togavgang i Oslo, til bilen ankommer Tromsø, går det på ca. 32 timer.

Bedriftspakker og Hjem På Døren, bruker like lang tid på reisen fra Stokke til Tromsø. De leveres i tillegg(skal hvertfall gjøre det) ut dag 2, enten på dagen, eller på kvelden.

Ørjan...

Endret av Orjanp
Lenke til kommentar

Har kjørt strekningen flere ganger, og siste gang i august 2008. Da brukte jeg 32 timer fra Porsgrunn til Tromsø så jeg slår posten med god margin.

Vet ikke hvor lang tid det tar fra Porsgrunn til Oslo, men det høres jo ut som om du bruker nesten like lang tid som posten. Servicepakkene bruker ca. 36 timer fra Oslo til Tromsø. Noen litt lengre, noen litt kortere. Men hvis du tar fra togavgang i Oslo, til bilen ankommer Tromsø, går det på ca. 32 timer.

Eh..jeg bruker da betydelig kortere tid enn posten når jeg kjører strekningen Porsgrunn - Tromsø på 32 timer. Du skriver jo selv at posten bruker 36 timer Oslo - Tromsø. Å kjøre Porsgrunn - Oslo tar 2.5 timer. Da jeg bodde i Porsgrunn og bestilte varer fra Oslo tok det minimum 2 dager. På nittitallet brukte ofte posten fly mellom sør og nord, så jeg husker nok riktig om at jeg ofte fikk pakker fra Komplett i Sandefjord innen ett døgn som servicepakke.

Lenke til kommentar
Vil ikke si at det er mangel på service som gjør at det tar en ekstra dag. Greia er at det tidligere tok en dag fra pakken ankom terminalen, til budet kom med henteseddelen. Derfor hadde det heller ikke noen hast å få scannet pakken inn på postkontoret. Men de aller fleste utleveringssteder som er i umiddelbar nærhet til terminalen, får pakken samme dag som den ankommer terminalen. Og den registreres inn da også, slik at den kan hentes.

I ditt tilfelle er det nok mer en glipp som har skjedd. Men er enig i at pakken bør være klar til henting så snart den ankommer postkontoret. Det er ikke noe som må kalles ekstraservice. Det bør være normal service.

Nå er de gamle scannerene byttet ut på terminalene til fordel for scannere som er online hele tiden. Disse oppdaterer informasjonen straks pakken registreres. Vil tippe at disse også etterhvert vil benyttes av postkontorene.

Ja, man blir jo litt småpaff når hun sier at egentlig skal dem ikke gjøre noe med de pakkene før neste dag, det at dem gjorde det slik var en ekstra gest/service dem utførte.

Likt å hørt hva dem litt lenger opp i systemet til posten mener om slike kommentarer.

Lenke til kommentar
Vil ikke si at det er mangel på service som gjør at det tar en ekstra dag. Greia er at det tidligere tok en dag fra pakken ankom terminalen, til budet kom med henteseddelen. All post som transporteres med bil, må nødvendigvis ta litt tid når avstanden er såpass stor.

Ørjan...

Tidligere? Dessverre så er det akkurat slik i dag også. Her er et nytt eksempel som ikke levner posten noe inntrykk av at service eksisterer hos dem. Om en times tid har Posten brukt ett døgn på å bringe pakken 3 km fra terminalen til PIB, + 2 døgn fra Bodø til Tromsø. Det tar 10 - 12 timer å kjøre hele strekningen. Slik det ser ut så tviler jeg faktisk på at hentelappen er i postkassa i dag.

post-53451-1234429933_thumb.jpg

Endret av -alias-
Lenke til kommentar

Ja, det tar en dag fra pakken ankommer terminalen til budet kommer med henteseddelen, også i dag. Årsaken er at pakken sorteres på terminalen for sent til å rekke samme dags omdeling.

Men i dag vil mange få en sms når pakken ankommer postkontoret. Og det skjer samme dag som pakken sorteres på terminalen dersom postkontoret er i nærheten. Forutsatt at postkontor/PiB sørger for å få pakker registrert (Det er tydeligvis ikke alle postkontor som henger helt med her.). I tillegg sporer mange pakken selv, og skriver ut en kopi av henteseddelen straks den ankommer postkontoret. For så å dra ned å hente den samme dag. Så mange venter ikke til dagen etter på henteseddelen, men de henter den straks den ankommer postkontor.

Derfor skrev jeg «tidligere», siden tidligere var det stort sett slik det skjedde. I dag trenger ingen å vente på henteseddelen dersom de ikke vil. Posten tilbyr utskrift av et duplikat av henteseddelen straks den ankommer postkontoret.

Når det gjelder din sak, så kommer henteseddelen i postkassen dagen etter uansett om pakken er ankommet postkontor eller ikke. Årsaken er at henteseddelen tas ut på terminalen, og sendes ut til mottaker.

Hvilken Pib skal pakken til? Den burde vært registrert dersom det er lokalt i Tromsø.

Når det gjelder transport fra Bodø til Tromsø tar det for 10 - 12 timer med bil. Med vogntog tar det lengre tid. I tillegg er det sannsynligvis stopp både på Fauske og i Narvik/Bjerkvik. Avgang fra Bodø vil jeg tippe er ut på kvelden en gang. Selv ikke om bilen hadde kjørt direkte ville den nådd neste dags sortering. Den ville ankommet ut på ettermiddagen en gang. Og da er sorteringen av pakker til Tromsø ferdig. Derfor tar det to dager.

EDIT: Ser nå at den ble sortert på ettermiddagen på Fauske og ikke i Bodø. I teorien burde det da kanskje vært mulig å nå bilen som kjører til Tromsø på kvelden. Vet ikke når avgangen til Tromsø er, men skal høre med Fauske sjåføren når jeg drar på jobb neste uke.

Men, pakken din er nå iallefall ankommet Tromsø. Spørsmålet er nå hvor den er blitt av. Så hvor skulle den? Send det gjerne på PM dersom du ikke vil nevne det i denne tråden. :)

PS: Skulle kanskje startet en Posten support tråd i forumet, der jeg kan hjelpe de som har problemer med Posten. Er redd jeg hadde fått mye å gjøre. :)

Ørjan...

Endret av Orjanp
Lenke til kommentar
Men i dag vil mange få en sms når pakken ankommer postkontoret. Og det skjer samme dag som pakken sorteres på terminalen dersom postkontoret er i nærheten. Forutsatt at postkontor/PiB sørger for å få pakker registrert (Det er tydeligvis ikke alle postkontor som henger helt med her.). I tillegg sporer mange pakken selv, og skriver ut en kopi av henteseddelen straks den ankommer postkontoret. For så å dra ned å hente den samme dag. Så mange venter ikke til dagen etter på henteseddelen, men de henter den straks den ankommer postkontor.

Derfor skrev jeg «tidligere», siden tidligere var det stort sett slik det skjedde. I dag trenger ingen å vente på henteseddelen dersom de ikke vil. Posten tilbyr utskrift av et duplikat av henteseddelen straks den ankommer postkontoret.

Ja, her har dem mye å gå på. Og da syntes jeg det er rart at hun jeg snakket med kaller det ekstra service at dem registrerer pakker samme dag som dem kommer. Hva er vits med sporingssystemet da? Slik jeg ser det er det jo fordi da skal ting gå fortere og enklere for bruker.

Jaja, jeg leverte aldri noe klage, så det kommer vel ikke til å skje noe i den gården nå uansett :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Vet ikke om jeg skal le eller grine.

Nå fikk jeg en ny pakke i posten, den var i sarpsborg i dag tidlig. Nå klokken 18.01(1 min etter posten stengte) får jeg beskjed om at pakken er ankommet post kontoret. Sjekker jeg sporingsnummeret ankom den postkontoret kl 16:48.

Lenke til kommentar

Så en som hadde får pakke fra Sandefjord til Tromsø på to dager, det hadde vært en drøm for meg. Har selv aldri opplevd det, og jeg bor på Sunnmøre. I går fikk jeg mail fra komplett om at de hadde sendt pakken, på pakkesporingen står det at den ene pakken ble levert på postterminal klokken 16.27 og den andre 09.24.Hadde ett håp om å få de i morgen, men det kan jeg bare drømmme om.

Lenke til kommentar

Skjønner godt at det her irriterer deg, men det finnes antagelig en god forklaring.

Har selv jobbet på postkontor, og grunnen til at det ikke blir registrert før etter en time eller to kan være at man scanner med håndterminal. Denne må jo da settes i en dock for at den skal tømmes. Selv husker jeg at vi kunne få inn pakker kl 1530 sammen med rushet. Da måtte vi scanne pakker samtidig som vi betjente alle kundene fra rushet, og derfor ble vi ofte ikke ferdig før stengetid. Enkelt og greit..

Lenke til kommentar
Så en som hadde får pakke fra Sandefjord til Tromsø på to dager, det hadde vært en drøm for meg. Har selv aldri opplevd det, og jeg bor på Sunnmøre. I går fikk jeg mail fra komplett om at de hadde sendt pakken, på pakkesporingen står det at den ene pakken ble levert på postterminal klokken 16.27 og den andre 09.24.Hadde ett håp om å få de i morgen, men det kan jeg bare drømmme om.

Hjem på døren pakker bruker to dager fra Sandefjord til Tromsø, da pakkene ikke sorteres om igjen i Oslo. Så en H2 pakke som sendes fra Komplett en tirsdag, får jeg utlevert i Tromsø på torsdag.

Ørjan...

Lenke til kommentar

Hjem på døren pakker bruker to dager fra Sandefjord til Tromsø, da pakkene ikke sorteres om igjen i Oslo. Så en H2 pakke som sendes fra Komplett en tirsdag, får jeg utlevert i Tromsø på torsdag.

Ørjan...

Aha :)

Vell, til min fortvilelse står det fortsatt "innlevert på postkontor" i Oslo, som det har gjort siden torsdag. Sukk

Lenke til kommentar
Skjønner godt at det her irriterer deg, men det finnes antagelig en god forklaring.

Har selv jobbet på postkontor, og grunnen til at det ikke blir registrert før etter en time eller to kan være at man scanner med håndterminal. Denne må jo da settes i en dock for at den skal tømmes. Selv husker jeg at vi kunne få inn pakker kl 1530 sammen med rushet. Da måtte vi scanne pakker samtidig som vi betjente alle kundene fra rushet, og derfor ble vi ofte ikke ferdig før stengetid. Enkelt og greit..

Jeg syntes vel ikke den forklaringen er god nok, er jo utrolig rart at det dem ikke prioriterer å sette i håndterminalen slik at den for lastet opp informasjonen. Vet dem ikke at folk sitter rundt å bruker sporingsfunksjonen på posten.no. Men om de utfører den "praksisen" som du sier kan dem jo like så godt bare stenge den sporingsfunksjonen for allmenheten, får neste dag får du jo lapp i postkassa allikevel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...