væren Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 Er godt fornøyd med gorillapod til mitt lille kompaktkamera og har lenge ønsket et tilsvarende til SRL. Ofret 600 kr her om dagen, men ble skuffet. Festet til kameraet er bare en skrue som går rundt og rundt. Den skrur seg både opp og ned slik at jeg ikke kan være sikker på lengden. Prøvde stativet på mitt zoomkamera med plastikk-skruefeste og fikk det nesten ødelagt. Det kan se ut som jeg må gå med skrutekker i lomma om jeg skal bruke gorillapoden til mitt Olympus E-520. Skal det være sånn? Noen som har andre erfaringer? Lenke til kommentar
Vortex Surfer Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 Festet til kameraet er bare en skrue som går rundt og rundt. Den skrur seg både opp og ned slik at jeg ikke kan være sikker på lengden. Prøvde stativet på mitt zoomkamera med plastikk-skruefeste og fikk det nesten ødelagt. Det kan se ut som jeg må gå med skrutekker i lomma om jeg skal bruke gorillapoden til mitt Olympus E-520. Skal det være sånn? Noen som har andre erfaringer? Nja, det holder vel lenge med en mynt. Har en slik selv, og det stemmer at man trenger et "verktøy" for å være sikker på at skruen blir skikkelig festet i stativ-festet - men det burdte være overkommelig å ha med seg et kronestykke. Lenke til kommentar
deviant Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 (endret) Er godt fornøyd med gorillapod til mitt lille kompaktkamera og har lenge ønsket et tilsvarende til SRL. Ofret 600 kr her om dagen, men ble skuffet. Festet til kameraet er bare en skrue som går rundt og rundt. Den skrur seg både opp og ned slik at jeg ikke kan være sikker på lengden. Prøvde stativet på mitt zoomkamera med plastikk-skruefeste og fikk det nesten ødelagt. Det kan se ut som jeg må gå med skrutekker i lomma om jeg skal bruke gorillapoden til mitt Olympus E-520. Skal det være sånn? Noen som har andre erfaringer? Jeg ville nok vurdert å kjøpe et hode til gorillapod'en din. F.eks. http://www.japanphoto.no/product/stativer/...kulehode-cb-24/ SLR-Zoom er ikke særlig praktisk uten, siden den mangler både hurtigplaten og det øverste bøyelige leddet - om du sammenligner med de to mindre variantene. Endret 4. februar 2009 av deviant Lenke til kommentar
væren Skrevet 4. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2009 Er godt fornøyd med gorillapod til mitt lille kompaktkamera og har lenge ønsket et tilsvarende til SRL. Ofret 600 kr her om dagen, men ble skuffet. Festet til kameraet er bare en skrue som går rundt og rundt. Den skrur seg både opp og ned slik at jeg ikke kan være sikker på lengden. Prøvde stativet på mitt zoomkamera med plastikk-skruefeste og fikk det nesten ødelagt. Det kan se ut som jeg må gå med skrutekker i lomma om jeg skal bruke gorillapoden til mitt Olympus E-520. Skal det være sånn? Noen som har andre erfaringer? Jeg ville nok vurdert å kjøpe et hode til gorillapod'en din. F.eks. http://www.japanphoto.no/product/stativer/...kulehode-cb-24/ SLR-Zoom er ikke særlig praktisk uten, siden den mangler både hurtigplaten og det øverste bøyelige leddet - om du sammenligner med de to mindre variantene. Takk for tips om hode til gorillapod’en. Ja, veldig dumt at det ikke er hurtigkobling, men kjøpte det altså allikevel. Jeg har fra før av et annet stativ jeg ønsker hurtigkobling til: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1021306&hl= Så nå har jeg to stativer som trenger hurtigkobling/kulehode. Men jeg kan vel ikke få et som passer på begge? Tenker at et feste for et større stativ blir for klumpete på gorillapod’en? Lenke til kommentar
deviant Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 (endret) Jeg tror ikke den vesle hurtigkoblingen ville fungert noe særlig på et større ESR kamera, og det øverste leddet ville sikkert sklidd under vekten. Dermed er det ikke så verst løsning å bruke et slikt lite hode, så sant man er klar over den ekstra kostnaden. Et vanlig hode vil nok kunne festes på gorillapod'en, men det blir sikkert ikke særlig praktisk. Tilsvarende kan det lille gorillapod hodet brukes på et vanlig stativ. Du må eventuelt bruke en liten overgang til skruen, husker ikke om det fulgte en slik med. Sånn ellers liker jeg godt hodene fra Manfrotto. Endret 4. februar 2009 av deviant Lenke til kommentar
Inc Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 Nå snakker vi 3/4 skruer, der finnes jo lassevis med slike hurtigkobling som duger... Lenke til kommentar
væren Skrevet 4. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2009 Jeg tror ikke den vesle hurtigkoblingen ville fungert noe særlig på et større ESR kamera, og det øverste leddet ville sikkert sklidd under vekten. Dermed er det ikke så verst løsning å bruke et slikt lite hode, så sant man er klar over den ekstra kostnaden. Et vanlig hode vil nok kunne festes på gorillapod'en, men det blir sikkert ikke særlig praktisk. Tilsvarende kan det lille gorillapod hodet brukes på et vanlig stativ. Du må eventuelt bruke en liten overgang til skruen, husker ikke om det fulgte en slik med. Sånn ellers liker jeg godt hodene fra Manfrotto. Jeg har sett på Manfrotto M484RC2 Hode Mini Ball Med Hurtigplate M200PL-14 Kr 489 hos Fotovideo. http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/prdin...aspx?plid=12664 Ser ingen opplysninger om størrelse og vekt. Vanskelig å se om det hodet passer til mitt Olympus E-520. I så fall vil det passe til mitt større stativ. Men vil det da være for stort for gorillapod’en? Lenke til kommentar
deviant Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 (endret) Inc: Skjønte ikke helt hva du mente. Væren: Høyde 9.5cm Vekt 0.32kg Max belastning 4kg Alt passer egentlig, det handler mest om hva som er praktisk. Gorillapod-hodet blir litt puslete på et ordentlig stativ og er nok litt upresist i bruk. Manfrotto hodet kan kanskje føles litt stort og tungt i gorillapod sammenheng - men så veldig stort er det jo ikke. Endret 4. februar 2009 av deviant Lenke til kommentar
væren Skrevet 11. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2009 Væren: Høyde 9.5cm Vekt 0.32kg Max belastning 4kg Alt passer egentlig, det handler mest om hva som er praktisk. Gorillapod-hodet blir litt puslete på et ordentlig stativ og er nok litt upresist i bruk. Manfrotto hodet kan kanskje føles litt stort og tungt i gorillapod sammenheng - men så veldig stort er det jo ikke. Takk til deviant! Manfrotto-hodet ble anskaffet. Gorillapoden ble ikke lenger superlett, men ble jeg syns allikevel stativet ble mer anvendelig. Dette fungerte fint - helt til etter at jeg prøvde Manfrotto-hodet på et annet stativ. (Var også veldig fornøyd med den løsningen.) Problemet oppsto da jeg skulle skru hodet tilbake på Gorillapoden. Jeg har brukt ”gjenge-overgangen” som fulgte med Gorillapoden. Den viser seg å være kortere enn skruehullet i hodet og etter å ha vært på det andre stativet, så sitter den nå lengst inn, med den følge at jeg ikke lenger får skrudd hodet fast til Gorillapoden fordi skruen på Gorillapoden er for kort til å rekke langt nok inn. Og jeg greier ikke å skru ”overgangen” ut. Så hva gjør jeg nå? Noen som har noen forslag? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 Det du kan gjøre,hvis jeg forstår problemet ditt rett. Du kan ta veldig lite gjengelåseolje/lynlim på skruen og skur den litt inn i reduksjons-overgangen.La limet tørke,så kan du skru ut begge to. Da kan du etterpå skru dem fra hverandre,rengjør gjengene med en stålbørste og litt varmebehandling. Bare vær sikker på at du ikke søler noe lim på gjengen i selve kameraet. Lenke til kommentar
væren Skrevet 11. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2009 Takk for svar! Tenker at rådet ditt føles litt tryggere for meg om jeg får tak i en løs skrue. Går ut fra at slike er å få kjøpt et eller annet sted? Hva skal jeg i så fall be om? Og at det fins reduksjonsoverganger som er lengre slik at jeg like gjerne kan kjøpe en ny om jeg får ut den gamle? Lenke til kommentar
deviant Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 Takk for svar! Tenker at rådet ditt føles litt tryggere for meg om jeg får tak i en løs skrue. Går ut fra at slike er å få kjøpt et eller annet sted? Hva skal jeg i så fall be om? Og at det fins reduksjonsoverganger som er lengre slik at jeg like gjerne kan kjøpe en ny om jeg får ut den gamle? Har ikke denne overgang-skruen et hakk som gjør at du kan skru den ut med flattjern? Jeg har sett litt ulike lengder, så det skal nok være mulig å finne noe som passer. De fleste har det hakket jeg snakket om. Lenke til kommentar
væren Skrevet 12. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2009 Har ikke denne overgang-skruen et hakk som gjør at du kan skru den ut med flattjern? Jeg har sett litt ulike lengder, så det skal nok være mulig å finne noe som passer. De fleste har det hakket jeg snakket om. Aha! Så det var slik han som hjalp meg fikk det til. Pinlig. Pinlig. Pinlig. Jeg ser det nå, at det er et hakk der. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå