PinneVed Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 Hadde en litt merkelig opplevelse, som fikk meg til å tenke på hva loven ville sagt. Jeg kommer inn i en butikk, og handler varer for 30kr. I kassa gir jeg en 200-lapp. Kassaespeditøren gir meg 20 kr tilbake. Jeg spør hvorfor jeg fikk så lite igjen, og eskpeditøren sa jeg ga han en 50-lapp. Jeg var ganske sikker på at jeg hadde gitt en 200-lapp, men ble da usikker selvsagt. Manuell kasse, ingen "kvittering", ikke mulig å gjenkjenne hvilken seddel som ble handlet med. Endte godt med at eskpeditøren sa: "Jeg stoler på deg" pluss at han skrev ned hvilken handel det var. Var litt overrasket om at man stolte nok på en vilt fremmed til å gi 150kr som man var skeptisk om det var rett. Situasjonen kunne fort bli ekkel for begge parter, hvis kunde hadde vært paranoid/anklaget for svindel eller om ekspeditør vært bombesikker i sin sak. Det eneste som kan sjekke dette delvis i ettertid, er kassaoppgjør. Selv da kan man ikke bevise at det var akkurat DEN handelen som gjorde at oppgjøret var rundt 150 kr over eller under. Kassaoppgjør gjøres også ofte etter stengetid, muligens med tidssperre. Det å ta et oppgjør i en stappfull butikk er vel heller ugunstig for butikken spesielt. 3 tenkte hendelser: Ekspeditøren sier at det var en 50-lapp. Gir seg ikke. Kunden gir seg heller ikke og ringer politiet. Saken ender med at det blir gjort kassaoppgjør, og det er +-150 kr mer enn varene kjøpt. Kan noen straffes? Kan kunden få kompensjon fra butikken for tapt tid? Kunden gir en 50-lapp og sier det var en 200-lapp. Ekspeditøren er usikker, men av hensynet til butikken gir han kunden 150 kr ekstra. Ekspeditøren noterer handelen og det viser seg å mangle +-150 kr ved kassaoppgjør. Dagen etter kommer kunden igjen. Kan kunden straffes? Kunden gir en 200-lapp. Ekspeditøren sier det var en 50-lapp, men gir tilbake 150 kr siden kunden var skråsikker. Ekspeditøren noterer handelen, men tar så 150 kr fra kassaapperatet. +-150 kr mangler ved kassaoppgjør. Hva skjer? Hadde hendelsene gått til retten hadde det blitt ord mot ord, med kassaoppgjør som indisier. Sant som det er, så kan kassaoppgjøret påvirkes av mye mer enn den ene handelen, så det holder ikke som bevis. Hvordan hadde hendelsene gått med tanke på loven? Lenke til kommentar
BrokenTomato Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 Antar at han selv kom på at det var en 200 lapp, så for å gjøre deg litt bedre til lags så sier han at han stoler på deg. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 Eg trur nok at dette har mest med å skaffe gode kundeforhold å gjere. Dessutan så vil eg seie at det er kassaekspeditøren som gjorde feil. Vanlig praksis er at seddelen ikkje skal leggast i kassa før handelen er over (kunden har fått vekslepengane tilbake). Det vanligaste er å legge seddelen på tvers av seddel lommene i kassaskuffa. Om det blir tvil om vekslepengar så kan då kassaekspeditøren med sikkerheit seie nøyaktig kva slags seddel det var kunden kom med. Når det gjeld det rettslige så er vanskelig å få nokon dømt for dette, det må i så tilfelle bevisast at det var eit bevist forsøk på svindel. Folk gjer feil stadig vekk og det kan like gjerne være kunden som kassaekspeditøren som gjer ein feil. Lenke til kommentar
Mith Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 Bare så det er sagt. Butikken tjener mye mer på å bare gi deg de 150,- enn om man skulle lage en stor sak ut av slike ting. Det går jo ut over både de ansatte og kundene. Hadde jeg jobbet i kassa på rema så kan jeg love deg at jeg ikke hadde tatt "kampen" med hver kunde som mener han fikk igjen feil veksel. Kundene blir sure, det blir kø i kassa og det er veldig vanskelig å bevise noe som helst. Så i de fleste tilfeller vil nok butikken bare gi deg pengene. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 Alle som har behandlet en kasse vet da at man skal gi veksel tilbake FØR man legger pengene man har mottatt i kassa. Det er til og med et eget rom for å legge pengene i, i de fleste kasser. Det er for å forhinddre slike situasjoner. Lenke til kommentar
rozon Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 Og OM man ikke blir enige, så kan man ta navnet til hverandre og møte opp på sjefen sitt kontor etter dagsoppgjøret. Rett skal jo være rett... Lenke til kommentar
PT Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 Om kassereren er i tvil, så er ofte rutinen å ta kasseoppgjøret mens kunden venter, eller notere kontaktinformasjon og gi en lyd til vedkommende etter at oppgjøret er tatt om kvelden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå