Gå til innhold

Prioritering på søknad til høyere utdanning

haarod

Anbefalte innlegg

Dette lurte jeg også litt på. Jeg valgte matematikk på NTNU som førstevalg, og dereter valgte jeg andre kurs som jeg kunne tenke meg og medisin for å se om jeg kommer inn.

Det er kanskje ikke så lurt, med tanke på at jeg ikke en gang får se om jeg kommer inn.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dette lurte jeg også litt på. Jeg valgte matematikk på NTNU som førstevalg, og dereter valgte jeg andre kurs som jeg kunne tenke meg og medisin for å se om jeg kommer inn.

Det er kanskje ikke så lurt, med tanke på at jeg ikke en gang får se om jeg kommer inn.

Har ikke sansen for det du sier om å velge medisin "for å se om jeg kommer inn". Slike som ikke har mer motivasjon for et studie enn dét, burde aldri søke seg inn heller. Søk på det du ønskere å studere, i prioritert rekkefølge og uansett poenggrense, ferdig med det!

Og det du sier om at du ikke en gang får sett om du kommer inn, er jo et vesentlig poeng. Du kan jo like gjerne se på oversikten 20. juli og se om du ville ha kommet inn med dine poeng. Så lenge du heller vil studere matematikk foran så er jo det greit.

Lenke til kommentar

Men nå kan det jo hende Camlon har et indre ønske om å bli medisinstudent, men ikke har troen på at han skal klare å komme inn, og derfor ordla han seg "for å se om jeg kommer inn".

Det var slik jeg oppfattet det i alle fall.

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar
Men nå kan det jo hende Camlon har et indre ønske om å bli medisinstudent, men ikke har troen på at han skal klare å komme inn, og derfor ordla han seg "for å se om jeg kommer inn".

Det var slik jeg oppfattet det i alle fall.

Han har nok rett. Jeg tenkte at hvis jeg plutselig en dag ville ombestemme meg, så hadde jeg muligheten.

Uansett, jeg har rettet på den nå, så nå har jeg

1. 194862 NTNU Matematiske fag

2. 185306 UiO Matematikk, informatikk og teknologi

3. 194759 NTNU Bygg- og miljøteknikk

4. 194843 NTNU Lektorutdanning i realfag

5. 185843 UiO Lektorprogrammet, realfag

Lenke til kommentar

Var innom Samordna Opptak før i dag jeg også. Men jeg tørte ikke å legge inn hvilke områder jeg vil søke på, siden man må trykke "Send søknad" for å få valgene lagret.

"Send søknad" virket så drastisk når jeg ikke har bestemt meg 100% hva jeg vil søke på. :p Men går utifra at man kan endre det helt frem til 15. april i alle fall.

Lenke til kommentar
Var innom Samordna Opptak før i dag jeg også. Men jeg tørte ikke å legge inn hvilke områder jeg vil søke på, siden man må trykke "Send søknad" for å få valgene lagret.

"Send søknad" virket så drastisk når jeg ikke har bestemt meg 100% hva jeg vil søke på. :p Men går utifra at man kan endre det helt frem til 15. april i alle fall.

Ja, det kan du. Jeg må søke innen 1 mars, så jeg gjorde det med en gang.

Lenke til kommentar

Okei. :)

Er det studieretninger som krever søking senest 1. mars? Eller går du under "særskilt opptak" eller hva det kalles?

Har f.eks. lagt merke til at om man har realfagskompetanse må man søke innen 1. mars, men det er vel her ikke snakk om realfagkompetanse som i "jeg har tatt matte, kjemi, fysikk og biologi på videregående"?

Lenke til kommentar

Okei. :)

Er det studieretninger som krever søking senest 1. mars? Eller går du under "særskilt opptak" eller hva det kalles?

Har f.eks. lagt merke til at om man har realfagskompetanse må man søke innen 1. mars, men det er vel her ikke snakk om realfagkompetanse som i "jeg har tatt matte, kjemi, fysikk og biologi på videregående"?

Jeg går på IB. Dermed må jeg søke før 1 mars.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...