Gå til innhold

Prioritering på søknad til høyere utdanning


haarod

Anbefalte innlegg

Jeg skal i år søke på høyere utdanning, men jeg er egentlig ikke så veldig sikker på hva jeg vil. I dag registrerte jeg meg på samordnaopptak.no og mot det jeg tidligere har hørt så må man velge prioriteringsrekkefølge når man søker.

 

La oss si at jeg søker f.eks. Økonomi på 1. og Medisin på 2. (som krever flere poeng) og jeg har nok poeng til å komme inn på begge. Vil jeg få vite at jeg har kommet inn på begge? Eller må jeg si nei til økonomi først, for så å satse på at jeg kommer inn på medisin?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg er litt usikker på hvordan samordnaopptak gjør det, men jeg ville tro at selv om du takker nei til 1. valget ditt så stiller du likt med de som har 2. valget ditt som 1. valg.

 

Der tar du kraftig feil. Du bør ikke gi slik informasjon uten å sjekke det, dette kan påvirke fremtiden til folk!

 

For å slå det fast: Hvis du kommer inn på førstevalget og deretter takker nei, kommer du IKKE inn på andrevalget ditt!

 

Så det kan være lurt å sette de som krever mest først?

 

Nei, det du bør sette først, er det studiet du aller helst ønsker å studere.

Endret av ScapulaAlata
Lenke til kommentar
Jeg er litt usikker på hvordan samordnaopptak gjør det, men jeg ville tro at selv om du takker nei til 1. valget ditt så stiller du likt med de som har 2. valget ditt som 1. valg.

 

Der tar du kraftig feil. Du bør ikke gi slik informasjon uten å sjekke det, dette kan påvirke fremtiden til folk!

 

For å slå det fast: Hvis du kommer inn på førstevalget og deretter takker nei, kommer du IKKE inn på andrevalget ditt!

 

Så det kan være lurt å sette de som krever mest først?

 

Nei, det du bør sette først, er det studiet du aller helst ønsker å studere.

 

Tar du viktige beslutninger basert på synsing på nettet, ja, så er det din egen feil.

 

Men ja, når du sier det, så er det vel slik at man havner på ventelisten til andre valget hvis man takker nei til 1. valget? Eller bommer jeg igjen?

Lenke til kommentar

Enkelt og greit, sett det du ønsker mest øverst, nest mest på andre osv.

 

Kommer du inn på andre valget ditt vil du få spørsmål om du ønsker å stå på venteliste til førstevalget ditt. Kommer du inn på førstevalget kan du bare takk ja til plassen, du kan ikke velge å istedet gå på andreønsket.

Lenke til kommentar
Men ja, når du sier det, så er det vel slik at man havner på ventelisten til andre valget hvis man takker nei til 1. valget? Eller bommer jeg igjen?

 

Nei, i utgangspunktet har man ingen mulighet til å komme inn på andrevalget hvis man takker nei til førstevalget. Det eneste unntaket er hvis det er åpent inntak eller at andrevalget ikke blir fylt opp (færre søkere enn plasser), da kan du søke på restetorget.

 

Konklusjonen er at man bør tenke seg nøye om når man setter opp liste over studieønsker på Samordna.

Lenke til kommentar

ScapulaAlata:

 

Lager en tilfeldig liste:

1. Industriell design

2. Bioteknologi

3. Kjemi

 

La oss si at vedkommende ikke kommer inn på førsteønsket som her er Ind. design som følge av for lite poeng. Da går Samordna Opptak automatisk over på andrevalget som her er Bioteknologi.

 

MEN: vil denne personen som har Bioteknologi som andrevalg være likestilt med de som har Bioteknologi på førstevalg?

Lenke til kommentar
ScapulaAlata:

 

Lager en tilfeldig liste:

1. Industriell design

2. Bioteknologi

3. Kjemi

 

La oss si at vedkommende ikke kommer inn på førsteønsket som her er Ind. design som følge av for lite poeng. Da går Samordna Opptak automatisk over på andrevalget som her er Bioteknologi.

 

MEN: vil denne personen som har Bioteknologi som andrevalg være likestilt med de som har Bioteknologi på førstevalg?

 

Ja, det vil han. Hvis denne personen er blant de f. eks. 150 (hvis det er antall plasser) som har høyest poengsum som søkte på Bioteknologi, vil han komme inn.

Lenke til kommentar

Okey, men dersom du ikke kommer inn på 1. valget ditt og takker ja til å stå på venteliste, kommer du samtidig inn på 2. valget? Eller kan du ikke stå på venteliste dersom du takker ja til 2. valget? I så fall kan du jo risikere å bli stående uten noen ting dersom du takker ja til venteliste? Hvis noen skjønte :p

Lenke til kommentar
Okey, men dersom du ikke kommer inn på 1. valget ditt og takker ja til å stå på venteliste, kommer du samtidig inn på 2. valget? Eller kan du ikke stå på venteliste dersom du takker ja til 2. valget? I så fall kan du jo risikere å bli stående uten noen ting dersom du takker ja til venteliste? Hvis noen skjønte :p

 

"Venteliste

 

Hvis du stiller deg på venteliste og får nytt tilbud i suppleringsopptaket 29. juli, mister du automatisk plassen fra hovedopptaket. Tenk deg derfor godt om før du svarer. Du kan endre svar frem til svarfristen 26. juli. Det er ikke anledning til å endre på svaret etter dette. Til studier hvor det er konkurranse om studieplassene, er det vanlig at lærestedene gir flere tilbud enn antall studieplasser (overbooking), dvs. at flere søkere enn forventet må trekke seg før det blir opprykk fra ventelistene."

 

Dvs du mister kun plassen på 2. valget dersom du får tilbud om å komme inn på 1. valget.

Lenke til kommentar

Hvordan blir kvotefordelingen i år? Blir det 50/50 ordinær/primær?

 

Nå interesserer jeg meg ikke nevneverdig for design i jobbsammenheng, men la meg lage et eksempel:

-Industriell design:

*Primær: 59,8

*Ordinær: 56,1

 

Hvis jeg da som primærsøker søker på denne linjen, og har 56,2 poeng - vil jeg da være garantert å komme inn hvis inntakskravene var som skrevet over?

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...