flyKSU Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 (endret) Jeg driver en hjemmeside, og som den amatøren jeg er er det en del jeg ikke har peiling på hvordan man gjør effektivt. Jeg skal endre noe som er helt likt i hver eneste av undersidene. Finnes det en mer effektiv måte å gjøre dette på en å gå inni samtlige 188 filer og endre akkurat den samme biten HTML? Noe á et program som endrer alle filene for deg? Håper det var forståelig ( : Endret 4. februar 2009 av flyKSU Lenke til kommentar
Gjest Slettet-PH1RtxVn Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 Jeg driver en hjemmeside, og som den amatøren jeg er er det en del jeg ikke har peiling på hvordan man gjør effektivt. Jeg skal endre noe som er helt likt i hver eneste av undersidene. Finnes det en mer effektiv måte å gjøre dette på en å gå inni samtlige 188 filer og endre akkurat den samme biten HTML? Noe á et program som endrer alle filene for deg? Håper det var forståelig ( : Vet ikke hva slags editor du bruker..(Visual Studio, DreamWeaver eller noe deromkring) Men det fleste har en search and replace funksjon. Da kan du f.eks søke opp en linje (F.eks <td class="myTDclass" og replace med <td class="myNewTDclass) og be editoren gjøre det på alle filer i prosjektet / underliggende sider. Lenke til kommentar
flyKSU Skrevet 4. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2009 Bruker DW. Det jeg er ute etter er en måte å få endret dette raskt i alle undersidene, slik at jeg ikke må åpne hver enkelt .html-dokument i DW, for så å endre det. For dét kan ta litt tid. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 Som Ciccio nemner, Find and replace: http://webdesign.about.com/od/dreamweaverh...ind_replace.htm (Frå steg 5.) Lenke til kommentar
SPRCO Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 Tror faktisk man kan gjøre det i Notepad også. Altså search and replace Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 Det kan ein, men ikkje over fleire filer på ei gong. Notepad++ (og sikkert andre, liknande program) kan derimot gjere søk og erstatt over fleire filer. Men no kan trådstartar gjere det i Dreamweaver, so det er ikkje nødvendig å blande inn andre program. Lenke til kommentar
flyKSU Skrevet 4. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2009 Det kan han vettu, og man takker for hjelpen Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 Eventuelt kan man bruke php og inkludere en footer.html fil som inneholder underdelen av siden. Lenke til kommentar
Skoen Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 Men da må man først endre til PHP Og da vises ikke forhåndsvisningen i Dreamweaver lokalt. Lenke til kommentar
Garanti Skrevet 4. mars 2009 Del Skrevet 4. mars 2009 Nei, det er sant, men det er jo vannvittig mer dynamisk enn å bruke search-and-replace for hver gang man vil endre noe. Lenke til kommentar
4588pkdkrikue5c Skrevet 4. mars 2009 Del Skrevet 4. mars 2009 Det beste er utan tvil PHP, men det er jo desto vanskelegare. Og krever som nevnt ein server (og kan ikkje vise filer direkte frå Dreamweaver). Frå WYSIWYG (what you see is what you get) til WYCIWYG (what you code is what you get) for å seie det slik. Det finnes jo likevel monge gode programmer som kjører ein lokalsever du kan prøve ut filene på om trådstartar vil ha ei forklaring på korleis ein gjer dette. På Mac broker eg MAMP, og på Windows WAMP. Dei er begge gratis. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå