Gå til innhold

Fjern karakterene i skolen!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noe jeg ville ha gått med på var om det gikk an å "fryse" 1/4 av karakterene sine for å fokusere på andre fag.

 

La oss si at man hadde disse fagene:

 

Fremmedspråk

2. språk

Norsk

Gym

Matte

Naturfag

Historie

Geografi

 

Fikk disse karakterene:

 

Fremmedspråk

2. språk 5

Norsk 6

Gym 4

Matte 5

Naturfag 6

Historie 3

Geografi 4

 

Hadde jeg da fått lov til å velge ut f.eks 2 av disse fagene (Naturfag og Norsk) og fått lov til å beholde de to karakterene ville jeg fått mindre og gjøre og muligens bedre tid til øving i de andre fagene. Dette mener jeg hadde vært greit.

Lenke til kommentar
Noe jeg ville ha gått med på var om det gikk an å "fryse" 1/4 av karakterene sine for å fokusere på andre fag.

 

La oss si at man hadde disse fagene:

 

Fremmedspråk

2. språk

Norsk

Gym

Matte

Naturfag

Historie

Geografi

 

Fikk disse karakterene:

 

Fremmedspråk

2. språk 5

Norsk 6

Gym 4

Matte 5

Naturfag 6

Historie 3

Geografi 4

 

Hadde jeg da fått lov til å velge ut f.eks 2 av disse fagene (Naturfag og Norsk) og fått lov til å beholde de to karakterene ville jeg fått mindre og gjøre og muligens bedre tid til øving i de andre fagene. Dette mener jeg hadde vært greit.

 

Hæ, hva mener du? At hvis du fikk 6 i norsk i 8. klasse, skulle du kunne fryse dissse og slippe norskfaget i 9. og 10.?

Lenke til kommentar
Karaktersystemet er bra som det er. Hvis en med karakter 2 i matte søker på ingeniørstudie er det bare han som sliter med det, for matte er automatisk lurt å kunne som ingeniør.

Det er et massivt pengesluk og hvis de forsetter får vi dårlige ingeniører. Fro det andre er det uretferdig. Hvorfor er det bra nok?

Lenke til kommentar
Hæ, hva mener du? At hvis du fikk 6 i norsk i 8. klasse, skulle du kunne fryse dissse og slippe norskfaget i 9. og 10.?

Nei, det jeg prøvde å illustrere var at man kunne velge to karakterer man kunne velge å beholde som endelige. Da kunne man fokusere på andre fag mer mener jeg.

 

Men femmern i norsk for 9. skal selvfølgelig ikke være en 5 i norsk i 10. klasse.

Endret av SpecialForce
Lenke til kommentar
Alle karakterenne må telle, bare de må telle forskjellig. Skal man studere musikk og det er kunn musikk karakteren det går etter så blir det vannskelig og sile ut hvem som kommer inn siden det er fler med 6 i faget enn det er plass på studiet. Musikk kunne her tellt mye mer en di andre, men samtidig måtte resten også tellt, slik att en lett kann sile ut de beste om det er for mange som har topp karakter i de viktige fagenne.

Synes det fungerer fint som det gjør nå, noen venner av meg søkte på en musikklinje og alle ble kalt inn på audition av de jeg kjente ihvertfall. For meg virker det som om kravet for å komme på audition/intervju er veldig lavt og der får man sjanse til å vise hva man kan og fortelle litt om hvilke rolle musikken spiller i livet og hva de ser for seg i fremtiden helt uavhengig av karakterer.

 

Om musikk studier har en slik ordning så er det bra. Trur en arkitekt skole i oslo også har no tester man må gjennom føre man kommer inn. Så her siler man mer ut de beste på en bedre måte. Syntes andre studier også kunne begynt med noe lignede, eller/og legge forskellig vekt på karakterenne ettersom hvor viktig de er for studiet.

 

 

Karaktersystemet er bra som det er. Hvis en med karakter 2 i matte søker på ingeniørstudie er det bare han som sliter med det, for matte er automatisk lurt å kunne som ingeniør.

Feil, en med 5 i matte og med med 0.1 poeng laver en duden med 2 i matte kan risikere og ikke komme inn på studiet. Så en med dårligere utsikter for å bli ingenjør, og mest sansynelig en av de som detter av etter sitt møte med matte fagenne har stjelt plassen til en som sansynlig vis hadde klart det bra.

Lenke til kommentar
pfft, vi har 6 elever i klassen (historie) som ikke har peiling på annet enn hva som står i boka. Folk som ikke vet når d-dagen var før de har lest det i boka liksom, folk som ikke kan fortelle om alexander den store levede før eller e kr, før de har lest det i boka. har folk i politikk og menneskerettigheter som ikke har peiling på hva anarkisme er, men de får 6.

 

På en eller annen måte må man jo tilegne seg kunnskap. Å lese det i en skolebok er vel på ingen måte kritikkverdig? Er du kanskje slikt et unikum som kunne alt dette ved fødsel? Det er nok tonnevis av ting disse elevene kan som ikke du har snøring på så kritikken din faller på sin egen urimelighet. Det er ikke deres problem at du ikke synes det er 'poppis' å lese lekser, og å gjøre det bra på skolen. Ettersom de får 6 vil de nok finne ut av hva anarkisme er når de får oppgaver om det. Litt av poenget med utdanning er å lære seg ting.

Lenke til kommentar

@Zatuu: Det hjelper ikke å ha "gode" karakterer hvis man ikke har øret. Man kan lese så mye teori man vil, og få topp karakterer men om du ikke har det i øret.. så hjelper karakterene lite.

 

akkurat det samme gjelder foto. Har man ikke øyet, ja da kan man bare glemme karakterene.

 

"Så du mener at de som ikke har det, ikke vil få jobben" ?

Kommer an på bildene det og hvem som leverer. Jeg prioterer bilder framfor karakterene. Om han har et snitt på 3, men leverer glimrende bilder, enn han som har en snitt på 5. Velger jeg selvfølgelig han som leverer.

Lenke til kommentar
@Zatuu: Det hjelper ikke å ha "gode" karakterer hvis man ikke har øret. Man kan lese så mye teori man vil, og få topp karakterer men om du ikke har det i øret.. så hjelper karakterene lite.

 

akkurat det samme gjelder foto. Har man ikke øyet, ja da kan man bare glemme karakterene.

 

"Så du mener at de som ikke har det, ikke vil få jobben" ?

Kommer an på bildene det og hvem som leverer. Jeg prioterer bilder framfor karakterene. Om han har et snitt på 3, men leverer glimrende bilder, enn han som har en snitt på 5. Velger jeg selvfølgelig han som leverer.

Har jeg sagt noe annet?

 

Hvilke av mine innlegg er det du kommenterer?

 

Edit:

Når du kommenterer innlegg så ha med innlegget du kommenterer, det finnes funksjoner for det skjønner du!

Endret av Zatuu
Lenke til kommentar
pfft, vi har 6 elever i klassen (historie) som ikke har peiling på annet enn hva som står i boka. Folk som ikke vet når d-dagen var før de har lest det i boka liksom, folk som ikke kan fortelle om alexander den store levede før eller e kr, før de har lest det i boka. har folk i politikk og menneskerettigheter som ikke har peiling på hva anarkisme er, men de får 6.

 

På en eller annen måte må man jo tilegne seg kunnskap. Å lese det i en skolebok er vel på ingen måte kritikkverdig? Er du kanskje slikt et unikum som kunne alt dette ved fødsel? Det er nok tonnevis av ting disse elevene kan som ikke du har snøring på så kritikken din faller på sin egen urimelighet. Det er ikke deres problem at du ikke synes det er 'poppis' å lese lekser, og å gjøre det bra på skolen. Ettersom de får 6 vil de nok finne ut av hva anarkisme er når de får oppgaver om det. Litt av poenget med utdanning er å lære seg ting.

 

 

neinei, ikke de sitt problem at jeg ikke synes det er poppis, men jeg sa bare at kunnskap og karakterer ikke er synnonymt.

Lenke til kommentar

jeg er helt enig med at man skal fjerne karakterer i skolesystemet. dette setter et helt feil lys på personer

hvis man er veldig dårlig i ny-norsk feks, som man ALDRI kommer til å få bruk for , burde ikke dette ha noe å si

om man skal bli en bilmekanikker.

 

syns lærere også sette elevr i et helt feil lys med å kun se på oppgaver som bli levert inn å ikke hvordan man følger med og er aktiv i timen. syns det blir litt for dumt at de som sliter på skolen , men følger med å prøver ikke skal få igjen no for dette. Hvis man da viser at man virkelig prøver , men ikke gjøre det så bra på en prøve, er det for dumt å bare gå ut i fra den ene innleveringen.

 

samme med eksamen også, helt på tryne at man stryker hele året pga en prøve.

Lenke til kommentar
jeg er helt enig med at man skal fjerne karakterer i skolesystemet. dette setter et helt feil lys på personer

hvis man er veldig dårlig i ny-norsk feks, som man ALDRI kommer til å få bruk for , burde ikke dette ha noe å si

om man skal bli en bilmekanikker.

Dette bruker de fleste arbeidsgivere å ta hensyn til, om de får se karakterene. Tviler på at du ikke får jobb som bilmekaniker fordi du gjorde det dårlig i nynorsk.

Og på skolen kan de relevante fagene jevne ut snittet.

Eksemplet ditt funker ikke så bra, men jeg skjønner hva du mener. Tror heller det er faget nynorsk som skal bort :)

 

Jeg er for at enten karakterene fjernes eller at lærerne blir litt flinkere. De har ikke kontroll over alle elevene, og baserer det meste på prøvene. Som ikke alltid viser hvor mye eleven kan.

Vi trenger flere lærere per klasse, så de faktisk kan ha kontroll.

 

En annen ting er at noen lærere er (Og de sier de selv uten noen hemninger) strengere før jul og snillere etter. Bare fordi at du skal kunne "gå opp i karakter". Så istedet for å ha 5 før og etter jul, kan du ha 4 før og 5 etter. Latterlig :)

Lenke til kommentar

Du mener at man skal vurderes utifra hva man prøver å få til? Selv om man ikke klarer det?

 

"Ja, du gjorde en god innsats på oppkjøringa, men du har ikke peiling. Men ikke noe stress, du får for forsøket. Lykke til med kjøring videre!"

 

Ved vippekarakterer burde selvfølgelig deltakelse bidra positivt, men man burde få karakterer basert på hva slags kunnskaper man viser (det kan vises også gjennom deltakelse i timen) og når det gjelder studier videre så burde relevante karakterer vektlegges først.

 

Hvis du stryker på eksamen så viser du jo rett og slett at du ikke har lært noe gjennom året, så det er da ganske rimelig?

Lenke til kommentar

Etter min mening burde systemet være som det er i dag hvor alle karakterer teller likt osv. Men det burde også tilbys opptaksprøver hvor folk med spesielle talenter for den utdannelsen de søker på burde ha en mulighet til å komme inn på studiet uten topp karakterer i urellevante fag!

Lenke til kommentar

Etter å ha blitt ferdig med all den vanlige skolegangen og studert en stund så har jeg innsett et par ting.

 

- Karakterer er viktige fordi de fungerer som en kontroll og som motivasjon. Foreldre, lærere og fremtidige arbeidsgivere kan kontrollere, og eleven kan selv bli motivert. Det er selvsagt demotiverende å få dårlige karakterer, men da må foreldre og lærere steppe inn og rette opp i situasjonen.

 

- For å underbygge forrige punkt: Det er absolutt ikke noe i den norske grunnskolen som enhver "normal" (av mangel på bedre ord)og frisk person ikke kan mestre. Med mindre du har reelle problemer, handicap eller sykdom så skal du kunne klare deg. Jeg VET at det absolutt alt står og faller på er innsats fra elevene selv! Dette har foreldre, eleven selv og lærere ansvar for.

 

- En dårlig musikkkarakter ødelegger ikke sjansen din til å bli elektriker. Det er EN karakter! Grunnen til at vi har en så bred utdannelse er at skoleverket vil fange opp og stimulere flest mulig i ung alder - de fleste av oss ante jo ikke hva vi skulle bli, og da er det greit at folk ikke begynner på elektrikerlinja etter barneskolen. Det kan jo faktisk hende at du ombestemmer deg når du vokser opp, og at du kanskje har lyst til å gjøre noe som krever høyskoleutdanning.

Endret av Dux ducis
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...