Camlon Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 Nei, man skal vel helst ikke klare å uttrykke seg som ingeniør forstår jeg. Jeg tror de fleste klarer å uttrykke seg uansett om de fikk 2 eller 6 i norsk. Hva synes du er viktigst når man skal ansette en ingeniør. Hans faglige kvalifikasjoner, eller at han ikke kan tolke dikt, har ordelingsfeil og skriver litt rotete? Tenk deg litt om? For det andre har vi 3 norskfag. Det burde holde. Lenke til kommentar
McMuffin Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 (endret) Jeg er enig i at karakterer burde behandles mer ettersom hvilket studie man søker på: F.eks ingeniør, da burde man, istedenfor å se på snittet, heller legge mer vekt på de fagene som er viktige for denne utdannelsen, dvs matte, naturfag, språk, etc, istedenfor å trekke snittet ved å bruke fag som musikk, gym, etc. Uff, dette ble forferdelig rotete formulert, men dere skjønner tegninga Endret 5. februar 2009 av McMuffin Lenke til kommentar
SpecialForce Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 Litt av problemet er at mange unge mennesker dessverre ikke er så målrettet innenfor karrierevalg. Dette kan være med på å gjøre at forsøket blir vanskelig å gjennomføre. Lenke til kommentar
Erik den Raude Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 Er ikke IB en løsning for ingeniørkandidater hvis snitt blir trukket ned av dårlig norskkarakterer? Lenke til kommentar
hean Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 Nei, man skal vel helst ikke klare å uttrykke seg som ingeniør forstår jeg. Når man når opp til ingeniørstudie kan man nok allerede uttrykke seg godt på norsk, faktisk mener jeg engelsk er nesten like viktig men man lærer seg det etterhvert som man blir vant med engelsk litteratur. Ser ikke på som setningsanalyse, diktanalyse, , kjente forfattere, "håvamål", etc etc er viktig for ingeniører. Lenke til kommentar
Erik den Raude Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 Altså, jeg skjønner tegninga og argumentene, og mener selv at det er tåpelig at en kløpper i matematikk, fysikk og slikt skal ha dårligere forutsetninger på grunn av fag som ikke er spesielt relevante. Men slik er det nå en gang hvis man velger studiespesialiserende, hele pakka må bestås for å få studiekompetanse. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 Altså, jeg skjønner tegninga og argumentene, og mener selv at det er tåpelig at en kløpper i matematikk, fysikk og slikt skal ha dårligere forutsetninger på grunn av fag som ikke er spesielt relevante. Men slik er det nå en gang hvis man velger studiespesialiserende, hele pakka må bestås for å få studiekompetanse. Selvfølgelig. Jeg fremmet bare forslaget om å ha en overgruppe og en undergruppe. Fag som er direkte relevant for studiet vil havne i overgruppen og telle dobbelt så mye. Dermed, vil det være viktig å få gode karakterer i realfag hvis du ønsker å studere realfag. Hvis du ønsker å studere språk havner alle språkfagene dine i overgruppen. Lenke til kommentar
-kga- Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 De kan heller vektlegge karakterer som har noe med skolen og studienne du søker på. Feks. For å studere matte så skulle matte karakterenne tellt mye mer på snittet, fysikk litt mindre resten av realfaga litt mindre igjen og musikk, gym osv aller minnst. Språkforskere så hadde språk faga tellt mest osv. På den måten vill de med topp karakterer i allt rangere først, og samtidig vill en med dårlig karakterer i språkfag og gode karaktere i real fag rangere mye høyere en de gjør nå i fag som krever mye realfag. Det er jo den mest fornuftige ordningen. De med gode skills innen det gitte studiet kommer inn forran de med dårligere skills innen det emnet. Mens i dag så kan en med gode skills innen det som teller for det gitte studiet risikere og ikke komme inn mens en med dårligere skills, men med skills i andre uvesentlige ting for det gitte studiet kan komme inn isteden. Helt idiotiskt. Idiotisk att gym, musikk og tysk skal ødellege for att en skal kunne studere fysikk. Lenke til kommentar
Deneb Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 Slik det er i dag mener ihvertfall jeg at norskfaget teller alt for mye. Pr i dag består norsk "værste fall" av 6 karakterer ved utgang (muntlig, sidemål, hovedmål, eksamen vg2, muntlig eksamen vg3, eksamen vg3). I alle fall blir det hele 4 karakterer for hver enkelt. Dette faget alene teller like mye som alle realfagene en ingeniørstudent MÅ ha på alle linjer (fysikk 1+2 og R1+R2). I tillegg har vi humane fag som historie, religion, samfunnsfag. Jeg mener at ved valg av et realfaglig, allment studieløp så vektlegges disse realfagene ekstra sterkt, mens om en velger et språklig eller samfunnsfalig studieløp så vektlegges disse. Dette sikrer at en fremdeles får lærdommen, men at en ikke blir felt av at en ikke er toppstudent i relativt ubetydelige fag, som i beste fall bare er "karakterbyggende" (som er vel så viktig, men ikke bør være avgjørende for om en får studere til å bli byggingeniør eller ikke). Lenke til kommentar
-kga- Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 Hadde ikke vært så mye jobb å legge til vekt tall på hver karakter ettersom hva en skal studere. Skolenne vill på den måten få de beste elevenne innen det emnet de er ute etter. feks. Ingeniør så teller matte 10x, fysikk 8x, kjemi 5x, norsk 2x, engelsk 3x (alle bøkenne er på engelsk), tysk 1x osv. Kan ha forskjellige vekt tall på forskjellige studier, men samtidig må det være såpass generelt att enn ikke går i surr. Alle Data ingenjør lijer må ha samme vekttall osv. Det er grusomt irriterende og ha topp karakterer i realfag, men siden enn har dårlig karakterer i språkfag så kommer en dud med dårlige realfags karakterer men topp språk karakterer inn på ett tungt realfags studie i steden for deg. Lenke til kommentar
NorvegianDad Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 Nå er det desverre slikt at der det er størst konkuranse er det vanskeligst å komme inn..helt naturlig. Mener trådstarter at de som driter i skolen skal ha lik rett videre som de som har jobbet hardt? De som jobber på skolen, får gode karakterer.Ingen er så dum at de ikke greier å få en 5'er eller bedre hvis de virkelig jobber for det.At noen ikke trenger å jobbe like hardt,er en annen sak.Det er urettferdighet fra naturen sin side,noen er født smartere enn andre.Akkurat som noen er pene andre stygge,urettferdig,men sånn er det bare. Lenke til kommentar
Erik den Raude Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 (endret) Hadde ikke vært så mye jobb å legge til vekt tall på hver karakter ettersom hva en skal studere. Skolenne vill på den måten få de beste elevenne innen det emnet de er ute etter. feks. Ingeniør så teller matte 10x, fysikk 8x, kjemi 5x, norsk 2x, engelsk 3x (alle bøkenne er på engelsk), tysk 1x osv. Kan ha forskjellige vekt tall på forskjellige studier, men samtidig må det være såpass generelt att enn ikke går i surr. Alle Data ingenjør lijer må ha samme vekttall osv. Det er grusomt irriterende og ha topp karakterer i realfag, men siden enn har dårlig karakterer i språkfag så kommer en dud med dårlige realfags karakterer men topp språk karakterer inn på ett tungt realfags studie i steden for deg. Sikker på at det ikke er personer med både gode realfagskarakterer -og- språkkarakterer som kommer inn? I så fall er det jo berettiget. Endret 5. februar 2009 av Erik den Raude Lenke til kommentar
olemedkrutt Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 Videregående studiespesialisering er også et løp som krever gjevn innsats i alle fag. Det er på en måte en utholdenhetstest som skal forberede deg på videre utdanning. Klarer man ikke å holde ut i fagene, fortjener man ikke å komme inn på de linjene hvor mange søker på. Lenke til kommentar
hean Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 Nei, man skal vel helst ikke klare å uttrykke seg som ingeniør forstår jeg. Vi har prøvd å forklare det til deg men du forstår bare ikke. Norsk er ikke bare å gjøre seg forstått det er også å forstå andre og her gjør du en dårlig jobb. Lenke til kommentar
-kga- Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 Hadde ikke vært så mye jobb å legge til vekt tall på hver karakter ettersom hva en skal studere. Skolenne vill på den måten få de beste elevenne innen det emnet de er ute etter. feks. Ingeniør så teller matte 10x, fysikk 8x, kjemi 5x, norsk 2x, engelsk 3x (alle bøkenne er på engelsk), tysk 1x osv. Kan ha forskjellige vekt tall på forskjellige studier, men samtidig må det være såpass generelt att enn ikke går i surr. Alle Data ingenjør lijer må ha samme vekttall osv. Det er grusomt irriterende og ha topp karakterer i realfag, men siden enn har dårlig karakterer i språkfag så kommer en dud med dårlige realfags karakterer men topp språk karakterer inn på ett tungt realfags studie i steden for deg. Sikker på at det ikke er personer med både gode realfagskarakterer -og- språkkarakterer som kommer inn? I så fall er det jo berettiget. Er snitte så høyt att en må ha topp i allt så er det ikke noe viktig med en slik indeling. Men om snittet er mer rund 5 så kunne en slik indelig betydd mye for mange. En med 2 i alle språk fag grunnet feks. dysleksi, men som samtidig har 6 i nesten allt annet ville da ha en større sjangse og komme inn på real studier. Slik det er nå så kann en med 3 og 4 i real fag men 6 i språkfag komme forran den andre personen i real studier. Ganske syk syntes jeg. De med best kunnskap for det gitte studiet burde komme først. Kunne hatt en skriftelig test man måtte ta for å komme inn på skolen, og testen er tilpasset etter som hvilket studie man skal ta. De som kommer inn er en blanning av tidligere karakterer og poengsummen på testen. Lenke til kommentar
Erik den Raude Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 Nei, man skal vel helst ikke klare å uttrykke seg som ingeniør forstår jeg. Vi har prøvd å forklare det til deg men du forstår bare ikke. Norsk er ikke bare å gjøre seg forstått det er også å forstå andre og her gjør du en dårlig jobb. Joda, jeg forstår. Likevel vil jeg anta at det er de som er flinkest totalt sett (både i språkfag og realfag) som stiller sterkest. Og da er det egentlig ingenting galt med systemet. Lenke til kommentar
hean Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 Nei, man skal vel helst ikke klare å uttrykke seg som ingeniør forstår jeg. Vi har prøvd å forklare det til deg men du forstår bare ikke. Norsk er ikke bare å gjøre seg forstått det er også å forstå andre og her gjør du en dårlig jobb. Joda, jeg forstår. Likevel vil jeg anta at det er de som er flinkest totalt sett (både i språkfag og realfag) som stiller sterkest. Og da er det egentlig ingenting galt med systemet. Se på kommentaren din "man skal vel helst IKKE klare å uttrykke seg som ingeniør" noe vi ALDRI har sagt derfor har du ikke forstått hva vi har sagt. Har heller ikke klaget på systemet som det er. Lenke til kommentar
anonymouse Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 Videregående skole må bli obligatorisk, og det burde bli som i andre land, og litt slik det før i tiden, hvor man fikk haugevis av bonuspoeng for å søke på sine lokale skole. Jeg vil ta det ennå lengre, og si at klassene fra ungdomsskolen bør videreføres også. Karakterene burde ikke fjernes. De burde tvert imot begynne mye tidligere, slik at vi får drillet inn i huene på ungdommene at karakterer faktisk er viktig, før de går av med eksamen. Samtidig må vi ha lengre skoledager med mat på skolen, og mer gym, og forbud mot lekser. Lenke til kommentar
hean Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 Jeg vil ta det ennå lengre, og si at klassene fra ungdomsskolen bør videreføres også. Det du mener er at klassene må søke linje klassevis? For eksempel må alle i klassen gå Helse og Sosial, bra du ikke bestemmer ihvertfall :!: Lenke til kommentar
-kga- Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 Nei, man skal vel helst ikke klare å uttrykke seg som ingeniør forstår jeg. Vi har prøvd å forklare det til deg men du forstår bare ikke. Norsk er ikke bare å gjøre seg forstått det er også å forstå andre og her gjør du en dårlig jobb. Joda, jeg forstår. Likevel vil jeg anta at det er de som er flinkest totalt sett (både i språkfag og realfag) som stiller sterkest. Og da er det egentlig ingenting galt med systemet. Selvsakt må de som flinkest totalt sett over alle fagenne stille sterkest, og det vil de da fortsatt gjøre om man bruker ett system som vektlegger karakterene forskjellig ettersom hvilken studie som det søkes på. På Studier som krever 6 i allt så er det ikke vits å vektlegge fagenne, men det er studier som kanskje krever 4,5-5, og da kunne vektlegging betydd mye for å få de flinkeste inn på det aktuelle studiet. En som har 3 i matte faga og 6 vill sansynelig vis være en dårliger matematiker student enn en person med 6 i alle realfag (og kan tilogmed være ett matte geni uten like) med 2 i alle språkfag. Men slik systemet er nå så kommer han som er god i språk inn på matte studier fremfor han som er god i matte. Helt idiotsk bruk av kunnskap. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå