Skyax Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 Jeg synes at vi burde fjerne alle karakterer! Karakterer gir et helt feil vurderings grunnlag! En karakter i Musikk, skal ikke kunne ødelegge for din fremtid som elektriker! Å det gjør den nå. Karakter ødelegger fremtiden til mange unge. Det skulle heller vert Godkjent/ikke godkjent, og gode samtaler med lærere. -SU- Lenke til kommentar
Erik den Raude Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 Slik at det er helt tilfeldig hvem som får tilbud hos de beste skolene? Jess. Lenke til kommentar
hean Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 Slik at det er helt tilfeldig hvem som får tilbud hos de beste skolene? Jess. Hehe, skal man trekke lodd om hvem som kommer inn hvor da og om folk kommer inn i det hele tatt? Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 Anbefaler å forsette i denne tråden. Lenke til kommentar
aspic Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 Kva trinn er det snakk om no? Kor skulle skiljet mellom godkjent/ikkje godkjent gått? Korleis skal eit universitet delegere ut 100 plasser til 500 stk, kor alle har fått godkjent i alle fag? Om det er karakterar på ungdomsskulen (det er vel siste gongen eg hadde musikk) det er snakk om, kjem nesten alle inn på linja dei vil, så lenge dei har stått i alle fag. I alle fall på offentlege vidaregåande skular. Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 Absolutt, den som er på best fote med læreren får de varmeste anbefalingene og elever som ikke har peiling men likevel klarer godkjent og toppstudenter stiller likt? I don`t think so. Det betyr ikke nødvendigvis at musikk-karakteren burde telle på enkelte studier. Lenke til kommentar
Pels Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 Å det gjør den nå. Karakter ødelegger fremtiden til mange unge. Du ødelegger din egen fremtid ved å ikke jobbe med fagene du har på skolen og lære deg det du skal. Lenke til kommentar
hean Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 Å det gjør den nå. Karakter ødelegger fremtiden til mange unge. En "ikke godkjent" vil vel ødelegge mer enn noe annet når man vet hvor lett det vil være å få godkjent. Lenke til kommentar
Sponis Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 Kva trinn er det snakk om no?Kor skulle skiljet mellom godkjent/ikkje godkjent gått? Korleis skal eit universitet delegere ut 100 plasser til 500 stk, kor alle har fått godkjent i alle fag? Om det er karakterar på ungdomsskulen (det er vel siste gongen eg hadde musikk) det er snakk om, kjem nesten alle inn på linja dei vil, så lenge dei har stått i alle fag. I alle fall på offentlege vidaregåande skular. Jeg er sterkt uenig i det trådstarter sier, men de siste setningen i innlegget ditt er jo bare tull! Her i området er det rundt 4 i snitt for å komme inn på almennfag og nesten 5 på f.eks media. Det vil si at folk flest ikke har gode nok karakterer til å komme inn på almennfag, siden snittet ligger under fire. Lenke til kommentar
aspic Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 Jau, eg var nok litt kjapp med "kjem nesten alle inn på linja dei vil", men alle har rett til vidaregåande utdanning. Har du ikkje gode nok karakterar, er det stort sett deg sjølv du har å takke. Eg kjem frå eit bygdestrøk, og her kjem tilnærma alle som vil inn på dei linjene dei vil på vidaregåande. Lenke til kommentar
hean Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 Det som hadde vært best var å få to karakterer i hvert fag der gjennomsnittet av disse karakterene utgjør karakteren i faget. En karakter som er rent fagelig og en karakter der innsatsen blir grunnlaget. Synes også karakterene burde bli delt opp i mindre steg, ihvertfall halve karakterer. Lenke til kommentar
Deneb Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 Hvordan skal en motivere seg til å gi det lille ekstra gjennom skolegangen om en ikke får annet enn bestått/ikke bestått? Selv på universitetsnivå ser vi at folk gir katten i hvor flinke de er i fag som bare er bestått/ikke bestått, så hvordan i helsike skal ungdoms og vgs elever være det da? Vi vil ende opp med en gjeng (i beste fall) 3'er elever etter gammel måleskala, noe som faktisk er - om mulig - ena værre enn middelsskolen vi har i dag. En kan diskutere endringer med karaktersystemet, men forslaget med å fjerne karakterene helt får du en stryk for... Bedre kvalitetssjekk på karakterkriterier, i tillegg til å synliggjøre disse ytterligere for elevene så de blir enda mer bevisst på hva som kreves kan være en flott start om en skal gjøre endringer Lenke til kommentar
NorvegianDad Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 Så klart bør vi ha karakterer i skolen,det skal jo gi et inntrykk av hvor flink studenten er. Hadde vært vanvittig urettferdig om en elev som sullet seg gjennom skolen med såvidt bestått, stillte likt med tanke på videreutdanning eller en god jobb med en som virkelig har lagt sjelen sin i studie,jobbet hardt og stått på. Hva er vitsen med å ta noen inn på f.eks ingeniør utdanning hvis de såvidt fikk "bestått" i matte,hadde mest sannsynlig endt opp med å droppe ut eller stryke i tillegg til å ta plassen fra han som var god i matte som f.eks fikk en 5'er eller 6'er som hadde jobbet hardt og virkelig drømte om å bli en ingeniør. For en god del virker det også som en motivasjonsfaktor. Men jeg synes de burde bli flinkere til å følge opp de flinke i klassen,i stedet for å legge vekt på at alle skal henge med,slik at de som ligger foran må vente på resten. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 (endret) Jeg synes at vi burde fjerne alle karakterer!Karakterer gir et helt feil vurderings grunnlag! En karakter i Musikk, skal ikke kunne ødelegge for din fremtid som elektriker! Å det gjør den nå. Karakter ødelegger fremtiden til mange unge. Det skulle heller vert Godkjent/ikke godkjent, og gode samtaler med lærere. -SU- 1. Dette er ikke SU sin politikk. SU ønsker at elever skal få sin egen portfolije og så skal universiteter bedømme etter det. Jeg er ikke helt inni i SU, men jeg håper de erkjenner at vi trenger en bestemt mengde med personer til forskjellige yrker og å la altfor mange uttdannes til et yrke blir galt fordi personen har sløst bort masse tid og staten har sløst bort masse penger, dermed må universiteter få begrenset inntaket. Det Kristin Halvorsen ikke har svart på er hvordan man skal få søkt til utlandske universiteter. Hun har jo bestemt hevdet at systemet ikke skal forandres. SU hevder dette Universiteter i utlandet tar stort sett uansett ikke opp norske søkere bare ved å se på karakterene, tvert i mot kreves det ved gode universiteter i veldig mange land at du får en mer utfyllende vurering av kontaktlæreren din (sånn SU mener vi bør begynne med), du må skrive om din motivasjon for å ville studere på det du søker om, og du tas inn på intervju. Og det er et system som har fungert for dem i mange år, så jeg tror og vet at dette er gjennomførbart! =) Jeg vet ikke hvor lite hun har vært utenfor Norge, men jeg kan nevne at hvert eneste sted jeg har sett, har krevet karakterer til et vist nivå. En del steder ønsker i tilegg en anbefalelse av en lærer og en essay om hvem du er. Tror du ikke de stedene er interesert i å se om eleven faktisk fikk gode karakterer i de fagene de skal studere? Tror du mange steder vil en gang gidde å ta seg bryet med å forstå det spesielle norske systemet og krever heller at nordmenn skal ha gått et år på universitetet. Kanskje hun skal fjerne karakterene på universitetet også? Når det gjelder opptak til høyere utdanning så var tidligere de fleste studier i Norge åpne, sånn at man kunne begynne på det studiet man ønska uavhengig av karakterer. Det fungerte godt. På noen studier kan man hå åpent første året, og så la det første året kvalifisere til opptak til 2.år. Da slipper man at norskkarakteren hindrer deg i å studere realfag =) På enkelte studier vil det være riktig å bruke opptaksprøve og intervju. For eksempel fungerer karakterer i dag ikke særlig godt for å sikre at det er de best egnede som kommer inn på legestudiet etc, og det er uansett gode grunner til å se på opptakssystemet til høyere utdanning på nytt. http://tpn.vg.no/intervju/index.php?Inr=1583 PS: SV snakker om hvor forferdelig det er med eksamen, men nå ønsker de en opptaksprøve bare hvis du ønsker å søke på en bestemt linje, og et intervju. Bommer du på en av dem vil alt du gjorde på videregående være forjeves. Legg også merke til at portfolijosystemet deres vil føre til at hvis man har mye fravær eller er dårlig likt av læreren vil du miste alle muligheter. Det vil også føre til at elever vil bli mye mer fokusert på å bli godt likt, istedenfor å gjøre det bra på prøver. En annen ting som er verdt å kommentere er SUs og SVs sine uttaelser om at vi må få flere lærere inn i skolen. Når masse forskning har vist at dette ikke fungerer, avfeier Øystein Djupedal med at forskningen er feil uten begrunnelse. Fullstendig tragisk. 2. Jeg kan være enig at det er galt at alle karakterene teller likt. Jeg kunne heller tenke meg en overgruppe og undergruppe av fag. F.eks. hvis du ønsker å bli ingeniør teller f.eks. fysikk, matematikk, naturfag og kjemi dobbelt så mye som andre fag og man måtte også få minimum 4 i dem. Endret 4. februar 2009 av Camlon Lenke til kommentar
Erik den Raude Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 Så muntlig og skriftlig fremstillingsevne er helt irrelevant hos ingeniørkandidater? Høh? Lenke til kommentar
Deneb Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 Så muntlig og skriftlig fremstillingsevne er helt irrelevant hos ingeniørkandidater? Høh? Ikke så lett å lese? At noe teller dobbelt så mye, betyr ikke at resten er irrelevant... For tøffe karakterkrav hos livets logikkskole? Lenke til kommentar
Erik den Raude Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 Hvorfor norsk ikke er like relevant for ingeniører som matematikk og fysikk forstår i hvert fall ikke jeg. Du behøver ikke være nedsettende for å fremme poengene dine. Lenke til kommentar
hean Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 Hvorfor norsk ikke er like relevant for ingeniører som matematikk og fysikk forstår i hvert fall ikke jeg. Krav til inntak: Spesiell studiekompetanse, krever ekstra matte og fysikk i forhold til generell. ¨ Fellesfag ingeniør: Matematiske metoder 1 Matematiske metoder 2 Matematiske metoder 3 (valgfag) Diskre matematikk og linær algebra Ingeniørfysikk etc Slik var det ihvertfall når jeg tok utdanningen, kommer ikke langt med gode norskkarakterer her. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 (endret) Hvorfor norsk ikke er like relevant for ingeniører som matematikk og fysikk forstår i hvert fall ikke jeg. Du behøver ikke være nedsettende for å fremme poengene dine. Vi har tre norskfag som alle teller. Holder ikke det? Saken er at jeg vil heller ha en ingeniør med skrivefeil, ordeling og klarer ikke å analysere dikt enn en ingeniør som ikke kan sakene sine og lett gjør feilkalkulasjoner eller glemmer å ta med en viktig faktor i beregningen. Selvfølgelig skal norsk telle, fordi alle burde ha god norsk, men for ingeniører er det langt viktigere at de kan sakene sine. Endret 5. februar 2009 av Camlon Lenke til kommentar
Erik den Raude Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 Nei, man skal vel helst ikke klare å uttrykke seg som ingeniør forstår jeg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå