tor_erik Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 Hei, jeg har lest guiden men forstår ikke helt hvor jeg skal plassere kodene. Driver og lager en webside som skal leveres innen fredag. Jeg trenger virkelig ÆØÅ, siden dette handler om en forretningside som har "ø" i seg. Kan noen hjelpe meg med hvor kodene skal plasseres? Er det i head? Lenke til kommentar
mikk- Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 Du trenger ikke noen kode som helst, bare lagre fila med UTF-8-koding. Hvis du i tillegg vil bruke META-tagger, skal disse settes mellom HEAD-taggene. Lenke til kommentar
Asterisk Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 I stedet for kodene ville jeg prøvd denne metataggen: <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1" /> Plasseres mellom <head></head> Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 4. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2009 Takker begge to, det fungerte med begge metoder! Lenke til kommentar
FrodeNilsen Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 Takker begge to, det fungerte med begge metoder! Ikke nødvendigvis. Problemet kommer hvis noen som ikke benytter iso-8859-1 liknende tegnsett med æøå. Hvis ikke nettleseren oversetter on-the-fly, eller at serveren ikke forstår hvilken tegnsett som benyttes, så blir iso8859-1 og iso-8859-15 det totale kaos. Dette kaoset kan du fremdeles se i norske nettaviser med en moderne nettleser. UTF-8 løser dette, men bare på nettlesere som støtter tegnsettet, og bare hvis alt innhold er kodet i utf-8. Frode Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 4. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2009 Du mener jeg skal bruke UTF-8? Det var det jeg endte opp med å gjøre, fordi det var enklest. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå