Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst]Ny PC booter ikke fra disk

Anbefalte innlegg

Har altså bygd meg ny PC for første gang. Alt gikk tilsynelatende greit, maskinen startet, og jeg kom inn i BIOS, forandret på boot order (satte "ATAPI CDROM" som førstevalg), åpner cd-skuffen, og stakk inn den nærmeste bootbare plata jeg fant (En gammel Ubuntu innstalasjonsdisk). Skjermen blir svart, jeg venter i spennig. Det kommer en feilmelding, maskinen finner ingen "boot media". Jeg strekker meg etter den nest nærmeste bootbare plata jeg kan finne. Ingenting. Jeg prøver en gammel XP disk. Fremdeles ingen ting. Jeg er farlig nær og hive min nye datamaskin ut av vinduet.

Så, jeg trenger hjelp.

Hovedkortet er Asus P5Q Pro, og dvd-brenneren er en 200 kroners Samsung OEM greie. Muligens denne. Handlelisten kan for sikkerhets skyld finnes her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det først akkurat hva sier feilmeldingen? For det andre, er du sikker på at DVD-spilleren står rett på Master/Slave? For det tredje, har du prøvd med en annen DVD/CD-spiller? Som en annen utvei, se om maskinen prøver å boote fra en HD med et OS på fra før, dersom du setter First Harddrive først i Boot-listen. OSet vil nok ikke starte fullstendig opp, men du bør få et hint om at det prøver ihvertfall. Det viktigste og finne ut er nok om BIOS finner alle diskene og DVD/CD spillere. Deretter kan det være en konflikt mellom DVD-spilleren og hovedkortet/kabelen du benytter/eller rett og slett at den er utslitt. Lykke til! :thumbup:

Lenke til kommentar

Nå husker jeg ikke helt den nøyaktige ordlyden i feilmeldingen, men det var noe sånt som "insert correct boot media in the boot device and press a key, or chnage boot meida and restart." Altså virker den som om maskinen ikke finner dvd-brenneren.

Nei, jeg er ikke sikker på om dev-spilleren står riktig på master/slave, det har vel noe med jumpere og gjøre? Jeg husker ikke om dvd-spilleren kom med noen slags dokumentasjon, dvd-spilleren kom nemlig bare innpakket i bobleplast.

En ting somer merkelig er at det ike står noe om dvd-brenneren noe sted i BIOS, og ikke vet jeg hvor det skal stå heller. Harddiskene er ihvertfall listet opp

Jeg har på følelsen at problemet ligger nettop i dette med master/slave, jeg vet ikke hvordan dette skal være. Jeg skal ihvertfall sjekke om det er noen slags dokumentasjon til dvd-spilleren som jeg har oversett.

Lenke til kommentar

Dersom DVD-spilleren ikke dukker opp i BIOS, kan du nok føle deg kanskje sikker på at det er noe galt med Master/Slave konfigurasjonen, ja. Hver også sikker på at alle de fire IDE kanalene (1. primary og secondary samt 2.primary og secondary) står på AUTO, slik at de finner en eventuell HD ellerDVD-spiller. Siden det høres ut som du ikke har så mye erfaring med master/slave, ta en kikk her. Det ser ut som en ganske god guide.

For mer info om BIOS på hovedkortet, se i manualen som fulgte med hovedkortet. Der skal all info om hvordan du setter opp harddisker og DVD-spillere samt andre instillinger stå. Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...