Gå til innhold

Server...Windows eller Linux ?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Forskjellen er at det er to vidt forskjellige operativsystemer, og hva du skal velge er vel bare opp til deg selv. Hadde du vært litt mer spesifikk hadde det kanskje vært enklere å hjelpe deg. Hva slags server skal du sette opp? Hvilke tjenester skal den kjøre (ftp, www, dhcp, dns, mail osv) ?

Lenke til kommentar

Om du hadde visst forskjellen, så hadde svaret vært Linux.

Siden du ikke vet forskjellen, så antar jeg at det nok er best å kjøre Windows. Skal du sette opp Linux for første gang må du bergne litt banning og mye slit for å få alt opp ordentlig. Akkurat på samme måte som med Windows for første gang. (Hvem har ikke sagt et par stygge ord over at Windows har vært litt "vrang"???)

Ellers vil jeg bare si at jeg har super erfaring med Linux som server på følgende områder:

* Unreal Tournament

* Unreal Tournament 2003

* Halflife

* FTP

* Web / app

* Shell

* mail

* filserver (SAMBA)

Ville personlig aldri funnet på å benytte windows til noen av overnevnte oppgaver. Men, som sagt, det hele kommer an på hvor mye Windows du kan fra før, og hvor mye tid og energi du er villig til å legge ned...

[Edit: Glemte SAMBA)

Lenke til kommentar

webserver ville jeg ha kjoert paa en windows server, ikke mail heller naar jeg tenker meg om :)

Linux boxen min gaar aa surrer som: fil server (samba), FTP server (ProFTPD), Web server (Apache), SMTP server (Postfix), POP3 server(Qpopper), Time Server, Proxy Server (Squid), DHCP server.

For aa veare arelig saa tror jeg faktisk ikke at jeg har nok kunnskap til aa sette dette opp paa en Windows server.

Skulle sikkert faatt det opp aa gaa men jeg har aldri proevd foer.

Lenke til kommentar

Er det ikke litt dumt å spørre hva som er best av windows og linux på et linuxforum?

Selv mener jeg at windows ikke har noe på et serverrom å gjøre, annet enn å kjøre terminalserver slik at man får åpna de #¤¤#!"!! word dokumentene (joa, man kan herpe word dokument slik at abiword, openoffice, antiword etc ikke klarer å åpne de) og anna properitært rask som krever windows.

Burre

(som dykker mer ned i portvinsflasken sin og skal ikke skrive mer i dag:) )

Lenke til kommentar

Som andre her har påpekt. Hvis du ikke vet hva forskjellen er bør du gå for windows. Linux er et sant helvete hvis du ikke vet hva du driver med. Sett heller opp linux på en liten maskin hvor du kan leke deg til du blir kjent med operativsystemet, istedet for å bruke det på en server.

Lenke til kommentar

Som en anne sa her, hvorfor spøre som windows vs linux på et linux-forum? blir som å spørre om amd på intel-forum. Forsåvidt tror jeg det er et kompetansespørsmål hva du velger.

OG HUSK! FreeBSD(eller en annen *BSD) er et gratis(gratis hvis tid ikke koster penger) alternativ som imo også er bedre.(og ikke hør på mytene om at det er vansklig)

Lenke til kommentar

At windows er enklere os å drifte er en veldig farlig myte, bare se på andelen av maskiner som blir cracket (dette skjer desverre i begge 'leire') og virusinfisert. Windows i stordrift er ingen lek, å få til automagiske installeringrutiner, lage installpakker som ikke krever setup.exe og masse museklikk, brukeradministrasjon, fungerende terminalserver (har gitt opp å få til office pakken uten at den må kjøre setup som administrator hver gang man skal starte word, jeg er vel for dum ;) ), konfigurere exchange og IIS etc.

Pek og klikk og menybasert administrasjon er fint og flott, men blir ikke fleksibelt nok i stort miljø. Da må man begynne å dukke dypt ned i windows.

Poenget er at gutterom webserver er noe helt annet enn clusterbasert løsning med director(er) og krav til 99.99 % oppetid, failoverløsning og 'erstatningspc' inn i racket på 20 minutter ferdig konfigurert . (man skrur den fast mens nettinstallasjon pågår:) , takk gud for pxe, bootp, kickstart og rdist)

Burre

(som misliker windows, men beundrer de som er flinke nok til å drifte det proft)

Lenke til kommentar

Første gang jeg installerte linux var det for å få opp en fungerende server. Hardwaren var ikke sterk nok til å drifte win2k (lisensen varte ikke i mer enn 60 dager heller :roll: ), så det måtte bli linux. Det var problematisk å få til alt med en gang, men det kom etter hvert. Jeg installerte webmin, noe som fikk meg litt raskere i gang. Når alt var opp å kjøre som det skulle var det frem med ssh og prøve å mekke litt..

Så jeg vil faktisk anbefale deg å gå for linux, forutsatt at du har lyst og ikke minst tid. For tidkrevende er det til å begynne med, men så snart du får satt deg inn i det vil du forbanne deg over windows.

Skulle forøvrig kjøre windows update på laptoppen i går, det tok minst 30 min å få installert 7 fix'es, men det var verdt det... ehhh.. På linux ville det vært gjort på noen få minutter.. MSN Messenger fant det også forgodt å starte opp etter at windows update var ferdig. Irriterende..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...